همشهری آنلاین: مسئول سازمان بسیج عشایری کشور گفت: جامعه عشایری در جمهوری اسلامی ایران، جمعیتی کم‌هزینه و اما در مقابل پربازده هستند که امروز در خط مقدم تحقق اقتصاد مقاومتی قرار دارند.

علی پاشا محمدی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج، سردار پاسدار' علی پاشا محمدی' درباره فعالیت‌های سازمان بسیج عشایری اظهار کرد: نشستی خدمت حضرت امام خمینی ره با حضور نمایندگانی از جامعه عشایری کشور در سال اول پیروزی انقلاب صورت گرفت که در این جلسه برای اولین بار امام (ره) از عشایر به عنوان ذخیره های انقلاب و مملکت یاد کردند.

روز 29 اردیبهشت روز قشر 'بسیج عشایری' از سوی سازمان بسیج مستضعفین نامگذاری شده است.

وی افزود: از این روی هرساله برنامه هایی را در سطح جامعه عشایری کشور برگزار می‌کنیم، که امسال به دلیل تقارن روز قشر بسیج جامعه عشایری با روز انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، برنامه های این روز را در طول ماه جاری در استان‌ها برگزار شد.

محمدی ادامه داد: جامعه عشایری کشور از چنان جایگاهی در نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، که امام راحل قریب به 50 بار عشایر را در رده نیروهای مسلح ذکر و عشایر را به اوصافی مانند 'مرزداران غیور، حافظان هویت اسلامی و مردمانی دین‌مدار' معرفی می‌کنند و در یک جمله می‌فرمایند،'عشایر ذخایر انقلابند'.

وی تصریح کرد: جامعه عشایری کشور جمعیتی بالغ بر حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از هموطنان 'آذری، لر، کرد، عرب، ترکمن، بلوچ و فارس' را شامل می‌شوند، که در قالب 104 ایل و 550 طایفه زندگی کوچ‌نشینی دارند.

مسئول سازمان بسیج جامعه عشایری گفت:علی‌رغم جایگاه مهم عشایر درکشور، متاسفانه خشکسالی‌های پی در پی و ضعیف بودن زیرساخت‌ها در جامعه عشایری موجب شده تا رشد منفی جمعیت را در جامعه عشایر شاهد باشیم؛ لذا امیدواریم در برنامه ششم توسعه،علاوه بر احیای جامعه عشایری، شاهد مهاجرت معکوس باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر از کل جامعه عشایری کشور بالغ بر 525 هزار نفر به عضویت بسیج نایل آمده اند،افزود: در شرق و شمال غرب کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر بستر جامعه عشایری و مردم بومی و محلی کشور، امنیت پایدار مردمی را پیاده‌سازی کرده و به عبارت دیگر پایگاه‌های امنیتی ما با محوریت سران طوایف، ایلات، عشایر و بومیان منطقه اعم از شیعه و سنی بنیان نهاده شده و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که در مرزهای شرقی و شمال غرب کشور دارای امنیت پایدار مردمی هستیم.

محمدی با اشاره به اینکه امنیت پایدار مردمی، امنیتی کم هزینه و مستمر است، تاکید کرد: در این شکل از امنیت، مردم بومی منطقه در کنار زندگی عادی و نقش آفرینی‌های معمول خود، در عرصه دفاعی و امنیتی هم نقش آفرینی می‌کنند؛ زیرا عزیزان بسیجی را توانستیم در گردان‌های بیت المقدس، عاشورا، الزهرا و الکوثر سازماندهی کنیم و برای حفظ و ارتقاء سطح آمادگی دفاعی این عزیزان، آنان در رزمایش‌های سالانه بسیج و سپاه حضور دارند؛ پس بدین ترتیب می‌توان گفت که در عرصه دفاعی و برقراری امنیت پایدار، عشایر نقش مهمی دارند.

کد خبر 370689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha