یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۳
۰ نفر

بازارهای ارز، سکه و طلا، مسکن و خودرو در فردای پیروزی دوباره حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آرامش و ثبات بود و التهاب سیاسی ناشی از انتخابات دوازدهم تأثیری بر بازارها نگذاشت، اتفاقی که نشان از قوام شاخص اعتماد در بازار و اقتصاد ایران دارد و انتظار می‌رود که این ثبات و آرامش همچنان حفظ شود.

 حالا فرصت خوبي براي دولت آينده است كه در محيط نسبي ثبات و آرامش براي شتاب‌بخشيدن به بخش‌هاي مولد و اشتغال‌زا گام بردارد و بدون واهمه از تنش قيمت‌ها و التهاب بازارها به وعده‌هاي خود عمل و برنامه‌هاي اقتصادي‌اش را اجرا كند. خارج كردن تدريجي اقتصاد از رشد ايجادشده به اتكاي رشد بخش نفت و حركت به سمت رشد پايدار و مستمر و بهبود معيشت مردم يك مطالبه از دولت آينده است.

يكسان‌سازي ارز، افزايش صادرات غيرنفتي و خارج كردن بخش‌هاي داراي رشد اندك يا رشد منفي نظير ساختمان و ايجاد اشتغال براي ميليون‌ها جوان جوياي كار مي‌تواند ازجمله اولويت‌هاي دولت آينده و رئيس‌جمهور منتخب باشد. به گزارش همشهري، روز گذشته بازار آزاد ارز ايران پايين‌ترين قيمت فروش هر دلار آمريكا را از ابتداي سال تجربه كرد و هر دلار تا ساعت 17ديروز 3741تومان قيمت خورد كه نسبت به روز پنجشنبه قبل از انتخابات 26تومان افت را رقم زد، هرچند بعيد است روند قيمت ارزهاي معتبر ازجمله دلار در ماه‌هاي آينده كاهش يابد يا اينكه جهش شديد قيمت را شاهد باشد.

روز گذشته هر يورو هم 32تومان افت قيمت نسبت به روز پنجشنبه داشت و با 4241تومان در نوسان بود. پوند انگليس نيز 30تومان، درهم امارات 10تومان، لير تركيه 20تومان و سرانجام هر دلار كانادا 35تومان ارزان شد و به‌نظر مي‌رسد انتظارات تورمي براي افزايش قيمت ارزها در ماه‌هاي پيش‌رو رنگ خواهد باخت و فرصت مناسبي براي دولت آينده خواهد بود تا به اجراي طرح يكسان‌سازي ارزها در نتيجه بهبود روابط بين بانكي و سهولت نقل‌و‌انتقال ارز اقدام كند.

در بازار سكه و طلا هم هرچند هر اونس طلا در بازارهاي جهاني با اندكي افزايش بيش از 1256دلار قيمت خورد، اما در بازار داخلي ارزش سكه و طلا با افت قيمت همراه شد به‌گونه‌اي كه هر سكه طرح جديد بهار آزادي با 3250تومان كاهش، يك ميليون و 217هزار و 850تومان خريد و فروش شد و هر گرم طلاي 18عيار هم با حدود 430تومان كاهش 114هزار و 844تومان معامله شد. برخي فعالان بازار ارز و سكه مي‌گويند: قيمت‌ها نه‌تنها رشد نخواهد كرد بلكه پيش‌بيني بر اين است كه با ريزش قيمت مواجه شويم، در عين حال كه دولت به‌ويژه در هفته‌هاي اخير با عرضه بالا توانسته بازار را كنترل كرده و مانع از هيجاني شدن بازار در آستانه انتخابات شود.

  • صبر خودرويي‌ها در برابر نوسان قيمت‌ها

قيمت خودروهاي داخلي و خارجي در بازار داخلي ايران در نخستين روز پس از انتخابات رياست‌جمهوري نوسان خاصي را تجربه نكرد كه نشان از صبر فعالان بازار خودرو به شفاف‌تر شدن كفه تقاضا و عرضه در هفته‌هاي آينده دارد. اين در حالي است كه به‌نظر مي‌رسد تقاضاي مؤثري براي خريد خودرو به‌ويژه خودروي خارجي در ماه‌هاي آينده شكل نگيرد. ايسنا گزارش داده كه در چند روز اخير قيمت 2‌مدل خودروي وارداتي در بازار كاهش و 2مدل نيز افزايش يافته است اما قيمت باقي خودروهاي وارداتي در بازار تغيير خاصي نسبت به نرخ اين محصولات در هفته گذشته نداشته است.

  • ركود معاملات در بازار مسكن

بازار مسكن البته به‌طور طبيعي واكنشي زودهنگام به تحولات سياسي نشان نخواهد داد و همچنان اين بازار با فراز و فرود قيمت‌ها و هيجان خريد و فروش به‌ويژه در كلانشهرها فاصله دارد، هرچند بازار اجاره‌بها داغ است و برآورد‌ها نشان از سبقت نرخ اجاره‌بها از تورم به‌دليل فرارسيدن تدريجي فصل جابه‌جايي مستأجران دارد.

در بخش توليد و مسكن، همچنان صنعت ساختمان شاهد ركود و رشد منفي است و بعيد به‌نظر مي‌رسد كه موتور توليد مسكن نسبت به دوران 4سال گذشته با دور تند مواجه شود. دولت دوازدهم براي رونق اقتصادي نياز به شتاب‌بخشيدن به بخش ساختمان و مسكن به‌عنوان يكي از پيشران‌ها و موتورهاي رشد اقتصادي بدون تورم دارد و كارخانه‌هاي توليدي و واحدهاي اقتصادي و نيروهاي شاغل و بيكار شدن بخش ساختمان و مسكن حالا چشم‌شان به تدبير دولت آينده است.

کد خبر 370758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha