مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص طب سنتی وزارت بهداشت علت ایجاد خواب از منظر طب سنتی را که همانا به‌دلیل رطوبت مغز است، تشریح و میزان ساعات خواب در افراد مختلف از جمله جوان، بزرگسال و نوزادان را عنوان کرد.

 چرا می‌خوابیم

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر مقیمی در نخستین دوره آموزشی صنف عطاران در خصوص تعریف خواب اظهار داشت: خواب یک رفتار سازمان‌یافته است که به‌عنوان یک ضرورت حیاتی و بر پایه ریتم بیولوژیک هر روز تکرار می‌شود؛ همه موجودات زنده برای تجدید نیرو و به دست آوردن آمادگی برای ادامه کار و فعالیت، نیاز به خواب‌دارند؛ یک‌سوم عمر انسان در خواب می‌گذرد و خواب متناسب و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر و دوام و نشاط انسان است.

وی پیدایش خواب را از دیدگاه حکمای اسلامی این‌گونه تعبیر کرد: حکمای طب سنتی پیدایش خواب را بر اثر تجمع رطوبت‌های معتدل در مغز می‌دانند که اعصاب را سست کرده و مانع نفوذ روح نفسانی در آنها می‌شود، به‌دنبال آن در حواس ظاهری و حرکات بدن حالت سکون ایجاد می‌شود ولی در اعمال داخلی بدن که ضروری برای حیات هستند، مثل تنفس، هضم و رشد خللی ایجاد نمی‌شود.

مقیمی زمان مناسب برای خوابیدن را بین 6 تا 10 ساعت در طول روز عنوان کرد.

وی افزود: میزان خواب به سن و مزاج افراد بستگی دارد برای مثال نوزادانی که میزان رطوبت بدن آنها بیشتر از سایر سنین است بیشترین خواب را دارند و به‌تدریج که سن افزایش می‌یابد، از رطوبت بدن نیز کاسته شده و میزان خواب نیز کمتر می‌شود. خواب کافی در افراد مختلف با مزاج‌های مختلف، تعاریف متفاوتی دارد، مثلاً یک فرد جوان با مزاج سرشتی گرم و خشک نسبت به فردی هم‌سن خود ولی با مزاج سرشتی سرد و تر، به خواب کمتری احتیاج دارد.

کد خبر 370783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha