یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحی مغز عملیاتی بسیار دقیق است و یک اشتباه کوچک می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود، و این یعنی حتی در یکی از تخصصی‌ترین حرفه‌های جهان نیز خطای انسانی می‌تواند عواقبی جبران‌ناپذیر از خود به جا بگذارد.

روبات

براساس گزارش CNN، محققان دانشگاه يوتا براي كاهش خطاي انساني در اين جراحي پيچيده روباتي طراحي كرده‌اند كه مي‌تواند زمان انجام اين جراحي‌ها را تا 50 برابر كاهش دهد. اين روبات مي‌تواند زمان سوراخ كردن جمجمه را از دو ساعت به دو و نيم دقيقه برساند.

محققان معتقدند اين توانايي‌هاي اين روبات نشان مي‌دهد كه ماشين‌ها نيز از قدرت انجام جراحي‌هاي پيچيده برخوردارند. روبات براساس داده‌هاي به دست آمده از اسكن‌هاي مغزي روي جمجمه هدايت مي‌شود تا از آسيب وارد كردن به عصب‌ها و عروق خوني حساس خودداري كند.

درواقع برنامه‌ريز روبات نقشه‌اي از عروق خوني و اعصاب حساس در جمجمه را در اختيار دارد و براساس اين مناطق برنامه‌اي را براي ايجاد سوراخ در جمجمه به روبات مي‌دهد.

دركنار توانايي‌هاي حيات بخش روبات، اين سيستم مي‌تواند در هزينه‌هاي جراحي و همچنين مدت زمان آن و در نتيجه مدت زماني كه بيمار بيهوش است بكاهد. 

کد خبر 370814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha