همشهری آنلاین: کرمان استانی که در اجرای طرح‌های اقتصادی مقاومتی پیشتاز است با ۳۰۰ روز آفتابی و قرار گرفتن در ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور و هدایت و حمایت دولت یازدهم در تسهیل سرمایه‌گذاری منطقه‌ای مهم، در بخش سرمایه‌گذاری انرژی پاک در کشور رتبه ممتازی را به دست آورده است.

کرمان در راس ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور

به گزارش ایرنا، استان کرمان به دلیل تابش خورشید در بیش از 300 روز از سال، فضای طبیعی بی‌‌نظیر و همچنین زیرساخت‌ های قابل قبول در مرکز ذوزنقه طلایی انرژی خورشیدی کشور قرار گرفته است، چنانچه با درایت دولت تدبیر و امید و سهل کردن امور سرمایه‌گذاری این مزیت بی‌نظیر کرمان از نگاه سرمایه‌گذاران خارجی مانند آلمانی‌‌ها و اتریشی‌‌ها مغفول نمانده است.

کرمان به طور متوسط روزانه 10 ساعت تابش آفتاب را دارد لذا این مزیت مهم می‌تواند جایگاه این استان را در بخش تامین انرژی‌های پاک و همچنین جلب سرمایه‌گذاران خارجی ارتقا بخشد.

هم اکنون دولت تدبیر و امید با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی نیروگاه برق خورشیدی در شهرستان‌های مستعد این استان نیز آستین همت را بالا زده است.

کوهبنان، ریگان و شهربابک، جنوب کرمان از جمله شهرستان‌های مستعد این استان در راستای اجرای زیرساخت‌های نیروگاه برق خورشیدی است که سرمایه‌گذارانی از کشورهای خارجی نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده‌اند.

استاندار کرمان در این راستا نیز خبر از افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت 20 مگاوات طی 2 ماه آینده (تابستان سال 96) در ماهان می‌دهد.

علیرضا رزم حسینی گفت: استان کرمان در حال برداشتن گام‌های اولیه در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است و تابش نور خورشید به عنوان یک ثروت عنایت خداوند به این استان است.

به گفته استاندار، سانا (سازمان انرژی‌های نو) از معدودترین دستگاه‌های اجرایی است که دمکراسی اداری کمی در آن وجود دارد و صدور مجوزها را در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

وی ضمن قدردانی از مجموعه اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری کرمان برای همکاری در واگذاری زمین برای اجرای اینگونه طرح‌ها افزود: موافقت‌نامه 15 طرح در حوزه انرژی خورشیدی برای تولید 260 مگاوات در کرمان امضا و در این راستا 280 هکتار زمین واگذار شده است.

وی با بیان این که ایجاد منطقه ویژه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر ایده بسیار خوبی است عنوان کرد: حدود 500 هکتار زمین را در فاز اول برای اجرای این منطقه واگذار می‌کنیم که این مقدار تا 2 هزار هکتار قابل افزایش است.

رزم حسینی گفت: دولت تدبیر و امید در حوزه انرژی‌های نو نیز برای تامین 80 مگاوات برق در استان کرمان قرارداد منعقد کرده است و منطقه ویژه انرژی خورشیدی آذر بزودی اجرایی می‌شود.

وی با بیان این که اقدامات خوبی در دولت یازدهم در بخش انرژی‌های خورشیدی در کرمان انجام شده، گفت: 6 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی در این استان انجام شده است.

استاندار کرمان بیان کرد: در حوزه انرژی بادی نیز اقداماتی در شهرستان ریگان انجام شده و این در حالی است که در حوزه انرژی بادی متقاضی سرمایه‌گذاری نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: توجه و اهمیت به محیط زیست، توسعه زیرساخت‌ها و روستاها به واسطه نیروگاه‌های خورشیدی، رونق بخش روستایی و مدیریت مهاجرت به شهرها، اشتغال‌زایی به دلیل ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و حفظ و ذخیره منابع فسیلی از فواید توجه به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری یک شرکت ایرانی و ترکیه‌ای برای تولید انرژی در استان کرمان گفت: در فاز اول ساخت یک نیروگاه DG که حداکثر 25 مگاوات افزایش می‌یابد با راندمان بالای 46 درصد با مصرف سوخت گاز در شهر کاظم آباد از توابع کرمان در دستور کار این سرمایه‌گذاران است.

ابوالقاسم سیف الهی با اشاره به این که ساخت فاز اول این نیروگاه ابتدا با چهار مگاوات آغاز و تا 25 مگاوات در فازهای بعدی توسعه می‌یابد افزود: اولین نیروگاه سلول‌های خورشیدی (سیستم فتوولتائیک) تا سقف 6 مگاوات در محور کرمان - رفسنجان حد فاصل جاده باغین ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: در مراحل بعدی نیز 50 مگاوات توسط پنج نیروگاه 10 مگاواتی در سایر نقاط استان کرمان تفاهم شده است که پس از جانمایی کارشناسان شرکت برق منطقه‌ای استان نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان با تاکید بر این که سر جمع سرمایه‌گذاری تولید انرژی در کرمان یک هزار و 500 میلیارد ریال است افزود: دولت خرید برق را پیش از سرمایه‌گذاری، تضمین کرده است.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری کرمان نیز گفت: سال گذشته سرمایه‌گذار ایرانی شرکت اکسون انرژی برای تولید انرژی و سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کرد که هماهنگی‌های لازم انجام گرفت و مقرر شد پست 32 با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در یکی از مناطق کرمان اجرا شود.

رضا سنجری افزود: ساخت 100 مگاوات نیروگاه DG و 50 مگاوات نیروگاه سلول‌های خورشیدی (سیستم فتوولتائیک) در کرمان بوسیله سرمایه‌گذاران پیشنهاد شد و استاندار کرمان نیز از آمادگی دولت برای حمایت از تولید انرژی در این استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال کرمان نیز گفت: این شرکت با توجه به منابعی که در اختیار دارد اقدامات مثبتی را انجام داده است.

محمود شهبا افزود: در حال حاضر در بخش متقاضیان خرید تضمینی برق 40 کیلو وات را در حال بهره‌برداری داریم که وجوه برگشتی آن به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان بیان کرد: طبق مصوبه دولت، دستگاه‌های اجرایی ملزم شده‌اند که 20 درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه اداره کل راه و شهرسازی پیشگام بوده و آب و فاضلاب شهری استان کرمان نیز این سامانه را در دستور کار دارد که بزودی تکمیل خواهد شد.

شهبا درباره برق‌دار کردن روستاهای دور افتاده استان کرمان نیز گفت: در صدد هستیم که این روستاها با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برق‌دار شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب کرمان هم گفت: تاکنون 31 روستا از طریق انرژی خورشیدی در سراسر استان کرمان برق‌دار شده‌اند که از این حیث، مقام اول را در کشور با اختلاف چشمگیر کسب کرده‌ایم.

عبدالوحید مهدوی نیا نیز از برق‌دار شدن 31 روستا از این تعداد روستاها توسط انرژی‌های نو خبر داد و افزود: 50 درصد از این روستاها در شهرستان جیرفت قرار دارند.

وی بر ایجاد منابع انرژی تجدیدپذیر در آینده صنعت برق استان به عنوان یکی از فرصت‌های مهم این شرکت تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های کلان و ناشکفته‌ای که انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در جنوب استان دارد، این شرکت را بر آن داشته تا سهم بیش‌تری از تولید برق را در آینده به انرژی‌های خورشیدی و بادی اختصاص داده و امکان بهره‌وری از آنها در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و عمومی را فراهم سازد.

مهدوی نیا ادامه داد: از مردم استان کرمان انتظار داریم برقی را که با هزینه‌های زیادی تولید می‌شود قدر بدانند و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

وی ادامه داد: حدود 24 مدرسه، 10 مسجد و تعدادی از اداره‌های این منطقه از برق خورشیدی برخوردار شده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیتی که در استان کرمان وجود دارد، اقداماتی در زمینه جذب سرمایه‌گذار در حوزه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر انجام شده است.

به گفته مهدوی‌نیا تعدادی موافقت‌نامه اولیه با سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش تضمینی برق منعقد شده اما تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است.

وی اظهار کرد: در حوزه انرژی بادی پتانسیل‌سنجی به مدت 2 سال در منطقه نظام شهر نرماشیر در شرق استان با نصب دکل انجام شده و اطلاعات باد را در بازه‌های زمانی مشخص کردیم که خوشبختانه پتانسیل لازم برای ایحاد نیروگاه بادی در این منطقه فراهم شده است.

وی با بیان این که بسته سرمایه‌گذاری این طرح آماده و منتشر شده است تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی در حال فراهم کردن مقدمات کار است.

مهدوی‌نیا گفت: در زمینه انرژی‌های نو و استفاده از انرژی زیست توده و استفاده از زائده درختان، فضولات دامی و فاضلاب‌ها، شهرهای سیرجان و بم انتخاب شده‌اند که مطالعات توسط مشاور طرح انجام و نیروگاه بیوگاز برای این 2 شهر طراحی شده است و ارائه طرح برای انتخاب سرمایه‌گذار بزودی انجام خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان نیز گفت: کار نیروگاه‌های خورشیدی در کرمان از تیرماه سال جاری با همکاری بانک‌ها و حوزه اقتصادی استانداری انجام شده و بزودی 250 نیروگاه خورشیدی وارد مدار خواهد شد.

یحیی صادقی افزود: بنیاد نیکوکاری شرکت ماهتاب گستر اجرای نیروگاه خورشیدی برای یک هزار و 850 زن سرپرست خانوار را در شهرستان کهنوج بصورت کلان در دستور کار دارد و اکنون اجرای نیروگاه خورشیدی بر پشت بام منزل هشت زن سرپرست خانوار به عنوان پایلوت انجام شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کرمان گفت: هزار پنل خورشیدی طبق تفاهم‌نامه منعقد شده بین شرکت توزیع برق و کمیته امداد بین مددجویان این نهاد در استان کرمان توزیع می‌شود.

یحیی صادقی افزود: استان کرمان پایلوت اجرای طرح واگذاری پنل‌های خورشیدی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) است.

وی بیان کرد: طرح واگذاری پنل‌های خورشیدی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) کرمان در جنوب و شرق این استان در حال عملیاتی شدن است.

وی گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خرید و نصب پنل‌های خورشیدی تسهیلاتی به مددجویان این نهاد پرداخت می‌کند و مددجویان با تولید انرژی و فروش آن به اداره برق هزینه دریافت می‌کند.

صادقی اظهار کرد: بیش از 180 شغل در ریگان برای مددجویان این شهرستان با پرداخت 27 میلیارد ریال تسهیلات به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شده است.

وی گفت: یکی از برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، ایجاد اشتغال برای خانواده‌های مددجوی این نهاد است.

کد خبر 370824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha