سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین اعلام کرده که به موفقیتی بزرگ در عرصه انرژی دست پیدا کرده که سازگار بودن آن با محیط زیست مورد شبهه است.

دستاورد بزرگ چین با تامین انرژی از "یخ آتشین"

به گزارش ایسنا، محققان چینی ادعا می‌کنند که توانسته‌اند در منطقه دریای جنوبی چین گاز موجود در یخ آتشین را خارج کنند.

یخ آتشین یا آذریخ که از نظر شیمیایی همان هیدرات متان (Methane Clathrate) است یک ترکیب است که در آن، مولکول‌های متان در شبکه بلوری آب گیر افتاده‌اند که حالت جامدی شبیه به یخ دارد.

در صورتی که این ادعا درست باشد می‌تواند انقلابی در آینده انرژی جهان به وجود بیاورد.

یخ آتشین یکی از آخرین منابع سوخت کربنی در زمین محسوب می‌شود و مقادیر زیادی از آن در اقیانوس‌ها وجود دارد اما استخراج گاز از آن فوق‌العاده مشکل است زیرا به راحتی شعله‌ور می‌شود.

پیشتر ژاپن نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته است اما این دستاورد چینی‌ها می‌تواند نقطه عطفی در مسائل مربوط به انرژی جهان باشد.

رسانه‌های چینی اعلام کرده‌اند که متخصصان در دریای جنوبی چین موفق شده‌اند روزانه از 16 هزار متر مکعب یخ آتشین، گاز استخراج کنند.

یکی از متخصصان دانشگاه ملی سنگاپور به بی.بی.سی گفته است: با توجه به نتایج تحقیقات ژاپنی‌ها که پیش از این منتشر شده، توانایی چینی‌ها در استخراج گاز به مراتب بیشتر است و این موضوع گامی بزرگ برای تولید انرژی در جهان است.

این محقق افزود: باید توجه داشت که این استخراج باید با دقت و حساسیت زیادی انجام شود زیرا انتشار متان در این فرآیند که یک گاز گلخانه‌ای است می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به کربن‌ دی‌اکسید در جو داشته باشد.

در حال حاضر این نوع انرژی در ابتدای راه خود قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 آماده بهره‌برداری به صورت گسترده و صنعتی نباشد.

کد خبر 370920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha