دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: مصرف انرژی در ایران بالاست به‌طوری‌که برخی از آمارها نشان می‌دهند که سرانه مصرف برق هر ایرانی حدود ۳برابر سرانه مصرف جهانی است که این مسئله علاوه بر هزینه‌ بالایی که می‌تواند برای خانوارها در پی داشته باشد، هزینه و مشکلاتی هم برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

 با انـرژی پول پس‌انداز کنید

مصرف بالا، تنها به برق محدود نمي‌شود و اين مسئله در رابطه با سوخت، آب و... نيز مطرح است. براي بهينه‌سازي مصرف، علاوه بر اينكه برنامه‌ريزي‌هايي در سطح كلان بايد انجام شود، افراد نيز بايد به فكر راه‌هايي براي بهينه‌سازي در منازل خود باشند. خريد برخي وسايل، مي‌تواند به اين مسئله كمك شاياني كند.

  • لامپ كم مصرف

جنس جديد و رايج اين ‌روزهاي بازار لامپ، نمونه‌هاي LED آن است؛ كم‌مصرف، ارزان و پركار‌برد. از طرفي هنوز برخي از افراد، اقدام به تعويض لامپ‌هاي رشته‌اي منازل خود نكرده‌اند. براي خريد لامپ‌هاي كم‌مصرف بايد به برخي موارد، توجه كافي داشت. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در زمان خريد لامپ كم‌مصرف بايد به آن دقت كنيد، ميزان نوردهي لامپ كم‌مصرف (لومن) است. اگر مي‌خواهيد يك لامپ كم‌مصرف را جايگزين يك لامپ رشته‌اي 100واتي كنيد، بايد براي اين منظور يك لامپ كم‌مصرف با خروجي 1600لومن بخريد. پس بايد اين نكته را درنظر بگيريد و به فروشنده بگوييد كه دقيقا لامپ كم‌مصرف را جايگزين چه لامپ رشته‌اي مي‌خواهيد، بكنيد. لامپ‌هاي كم‌مصرف موجود در بازار، به‌طور كلي به دو دسته آفتابي و مهتابي تقسيم مي‌شوند براي اينكه نور متعادلي براي منزل خود ايجاد كنيد، بهتر است در زمان خريد اين لامپ‌ها، هم نوع آفتابي و هم نوع مهتابي را به‌صورت همزمان تهيه كنيد. اين دسته از لامپ‌ها معمولا تا يك‌سال ضمانت تعويض دارند و اگر لامپ خراب شود، مي‌توان آن را با لامپ ديگري تعويض كرد در زمان خريد لامپ كم مصرف، از ضمانت‌نامه آن مطمئن شويد.
لامپ كم مصرف: حدود 22هزار تومان (قيمت به توان نوردهي بستگي دارد.)

  • شيرآلات اهرمي

علاوه بر برق، مصرف آب نيز بالاست و از آنجا كه كشور ما با مسئله كم‌آبي مواجه است، بايد اقداماتي براي بهينه‌‌سازي مصرف آب نيز انجام داد. براي اين منظور بايد از شيرهاي آب متنوعي كه در بازار موجود هستند، كمك گرفت. شيرهاي اهرمي، يكي از بهترين گزينه‌هايي محسوب مي‌شوند كه مي‌توانند در كاهش مصرف آب نقش داشته باشند. اين شيرها به راحتي بسته مي‌شوند و يكي ديگر از مزيت‌هاي آنها بهداشتي بودن‌شان است، چون براي بستن آنها نيازي نيست با دست آنها را بچرخانيد. پس با خريد اين نوع شيرها با يك تير دو نشان زده‌ايد. شيرهاي اهرمي تنوع رنگي زيادي ندارند و با رنگ‌هاي طلايي، نقره‌اي و مسي به فروش مي‌رسند. شيرهاي نقره‌اي معمولا رنگ ثابتي دارند ولي براي خريد شيرهاي طلايي بايد از كيفيت آنها اطمينان حاصل كرد چون رنگ شير نامرغوب بعد از مدتي كمرنگ مي‌شود. گرفتن ضمانت‌نامه يكي از بهترين كارها براي اطمينان از ثابت ماندن رنگ شير است. شيرهاي اهرمي براي دستشويي، حمام و آشپزخانه كاربرد دارند و شيرهايي كه ارتفاع بيشتري دارند، براي آشپزخانه توليد شده‌اند تا بتوان در زير آنها ظروف يا قابلمه شست. گران بودن يا ارزان بودن شيرآلات اهرمي نمي‌تواند معيار دقيقي براي خريد باشد و مسئله مهمي كه نبايد از آن غافل شويد، آبكاري شير است كه به آن دوام و زيبايي مي‌دهد. نصب اين دسته از شيرها بعد از خريد، كار چندان سختي نيست.
شيرآلات اهرمي: حدود 200هزارتومان (بسته به كاربرد آن قيمت مي‌تواند متغير باشد.)

  • شيرآلات چشمي

شيرآلات سنسوردار يا چشمي، يكي ديگر از شيرآلاتي محسوب مي‌شود كه مي‌تواند به بهينه‌سازي مصرف آب كمك كند. اين دسته از شيرآلات به نسبت شيرآلات اهرمي، قيمت بيشتري دارند و نصب آنها نيز سخت‌تر است و احتمال اينكه خودتان بتوانيد آن را نصب كنيد، كم خواهد بود. برخي از شركت‌ها نصب اين دسته از شيرآلات را به‌صورت رايگان انجام مي‌دهند ولي برخي ديگر براي نصب، هزينه نيز دريافت مي‌كنند پس در زمان خريد، به اين مسئله دقت كنيد تا هزينه خريدتان زياد نشود. شيرآلات سنسوردار، گران قيمت هستند ولي بيش از هر نوع ديگري از شيرآلات مي‌توانند در مصرف آب صرفه‌جويي كنند، ضمن اينكه بسيار بهداشتي هستند؛ چون دست هيچ نوع تماسي با آنها ندارد. زمان خريد اين دسته از شيرآلات بايد حتما به داشتن ضمانت‌نامه توجه كرد، ضمن اينكه نوع آبكاري نيز مسئله مهمي محسوب مي‌شود. بسياري از شيرآلات موجود در بازار، معمولا با استيل آبكاري مي‌شوند ولي آن‌دسته از شيرآلاتي كه با پي.وي.دي (‌PVD) آبكاري مي‌شوند، در برابر ساييدگي و زنگ‌زدگي مقاوم‌تر خواهند بود. هرچه قابليت‌هاي شيرآلات سنسوردار بيشتر باشد، قيمت آنها نيز بيشتر خواهد شد. سنسور برخي از اين شيرآلات، هوشمند هستند و قابليت برنامه‌ريزي دارند. برخي از اين شيرآلات با باتري و برخي ديگر با برق و باتري كار مي‌كنند. شيرآلات سنسورداري كه قابليت كار با برق و باتري به‌صورت همزمان را دارند، با قيمت بيشتري به فروش مي‌رسند.
شيرآلات چشمي: حدود 580هزار تومان با باتري و حدود 630هزارتومان با باتري و برق

  • پنجره‌هاي دوجداره

يكي ديگر از كارهايي كه براي بهينه‌سازي مصرف انرژي مي‌توان انجام داد، استفاده از پنجره‌هاي دوجداره است. اين پنجره‌ها از خروج گرما در زمستان و از خروج سرما در تابستان جلوگيري مي‌كنند و مانع از اتلاف انرژي مي‌شوند. همچنين اين پنجره‌ها مي‌توانند از ورود صدا تا حد زيادي به داخل منزل‌تان پيشگيري كنند. اين نوع پنجره‌ها در بسياري از ساختمان‌هاي جديد تعبيه شده است ولي ساختمان‌هاي قديمي، معمولا فاقد اين نوع پنجره‌ها هستند. پنجره‌هاي دوجداره، به‌طور كلي ساخته شده و آماده به فروش مي‌رسند. شايد بسياري از افراد تصور كنند كه نوع خارجي اين پنجره‌ها بهتر از نوع ايراني آنهاست درحالي‌كه آب و هواي ايران گرم و خشك است و بسياري از پنجره‌هاي دوجداره خارجي، با شرايط ايران، به‌ويژه با مناطق گرم و خشك سازگاري چنداني ندارند. اين نوع پنجره‌ها بايد حتما توسط افراد ماهر نصب شوند پس قبل از خريد، به هزينه نصب نيز دقت داشته باشيد. يراق‌هاي تقلبي زيادي براي اين دسته از پنجره‌ها در بازار موجود است؛ هنگام خريد اين پنجره‌ها بايد تا جاي ممكن، يراق مناسب خريداري كرد در غيراينصورت، احتمال هدر رفت انرژي زياد است. برخي از پنجره‌هاي دوجداره كه با نام يو.پي.وي.‌سي (UPVC) در بازار به فروش مي‌رسند، نياز به خدمات پشتيباني و سرويس دارند؛ پس در زمان خريد به اين مسئله توجه كافي داشته باشيد و پنجره را از شركت‌هاي معتبر خريداري كنيد.
پنجره دوجداره: حداقل 300هزار تومان (قيمت به ابعاد و نوع آن بستگي دارد.)

  • حسگرهاي لامپ

يكي ديگر از وسايلي كه مي‌تواند به بهينه‌سازي مصرف انرژي كمك كند، حسگرهاي لامپ است. اين دسته از حسگرها، وسيله بسيار خوبي براي راهروهاي پرتردد و پاركينگ‌ها محسوب مي‌شوند. البته در داخل منازل نيز مي‌توان از اين حسگرها استفاده كرد. برخي از اين حسگر‌ها علاوه بر اينكه به ورود و خروج افراد حساس هستند، مي‌توانند خاموش و روشن شدن لامپ‌ها را با نور محيط تنظيم كنند. حسگرهاي موجود در بازار متنوع هستند و حسگر مورد نياز خود را بايد متناسب با محل نصب، انتخاب كنيد. حسگر حركتي سقفي يكي از حسگرهاي مناسبي محسوب مي‌شود كه مي‌تواند 360درجه بچرخد و مناسب پاركينگ و راهروهاست. اين حسگرها چندان گران‌قيمت نيستند ولي مي‌توانند در بهينه‌سازي مصرف انرژي نقش مهمي ايفا كنند.
سنسور چشمي سقفي 360درجه: حدود 25هزار تومان

کد خبر 370927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha