دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به ساخت باریک‌ترین نانوسیم فلزی جهان شده‌اند، سیمی که از رشته‌ای باریک از تلوریوم ساخته شده‌است و تنها یک اتم ضخامت دارد.

نانو

براساس گزارش گيزمگ، اين ماده به گفته محققان يكي از دقيق‌ترين سيستم‌هاي پيكربندي شده يك بعدي است كه تاكنون ايجاد شده‌است، و تكنيك به كار گرفته شده براي ساخت آن را مي‌توان براي ساخت زنجيره‌هايي به ضخامت يك اتم استفاده كرد تا پيشرفت‌هايي جديد در علوم مواد و ريزسازي الكترونيك‌ها صورت گيرد.

اگرچه تمامي عنصرهاي موجود در جدول تناوبي سه بعد را در فضا به خود اشغال مي‌كنند، اما مواد نانويي مانند نانو سيم‌ها، سازه‌هايي به ضخامت يك اتم، به خاطر نوع چينشي كه دارند تك بعدي هستند.

گروهي از محققان دانشگاه كمبريج براي ايجاد باريك‌ترين نانوسيم جهان رشته‌اي از جنس تلوريوم را درون استوانه‌اي از جنس نانولوله‌هاي كربني قرار دادند. اين نانولوله‌ها ساده‌ترين راه براي ساخت نانوسيم به واسطه محبوس كردن رشته اتمي بوده‌است اما همين موضوع باعث ايجاد سازه‌اي تك‌بعدي و تغيير رفتار تلورويوم شده‌است.

يكي از مشكلات موجود براي ساخت سازه‌هاي تك بعدي ناپايداري آنها است، زيرا اتم‌هاي سازنده به صورت دائم درحال ارتعاش هستند و ممكن است باعث به هم خورد شكل رشته و متلاشي شدن آن شوند. اما با محبوس كردن مواد سازنده درون نانولوله‌هاي كربني كه از نظر شيميايي خنثي هستند، مي‌توان اين مشكل را برطرف ساخت.

محققان با استفاده از نانولوله‌هايي با قطر 0.7 نانومتر تا 1.1 نانومتر توانستند نانوسيم‌هايي بسازند كه 10 هزار برابر باريك‌تر از موي انسان است. تلوريوم يك متالوئيد است، يعني همزمان از ويژگي‌هاي فلزي و غيرفلزي برخوردار است. اما زماني كه در محفظه‌اي بسيار باريك محبوس مي‌شود،‌رفتاري فلزي پيدا مي‌كند و خاصيت رسانايي به دست مي‌آورد.

کد خبر 370937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha