سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

الهام فیروزبخت: هنرمندان خلاقی که با ذوق و البته پشتکار توانسته‌اند کسب‌و‌کار مستقل خودشان را راه‌اندازی کنند کم نیستند.

مجسمه چوبی

نيلوفر كاوسيان يكي از همين جوانان خلاق است كه مجسمه‌هاي چوبي مي‌سازد. او فارغ‌التحصيل مجسمه‌سازي‌ از دانشگاه هنر است و يك سال است كه كار با چوب و ساخت مجسمه‌هاي خاص را شروع كرده است. خود او درباره كارش اينطور مي‌گويد: «مجسمه‌هاي من از دوست‌داشتن به‌وجود مي‌آيند؛ دوست‌داشتن يك اتفاق، يك خاطره، يك سفر يا يك انسان.

من به كمك رنگ‌ها به تكه‌هاي چوب روح مي‌بخشم و آنها مثل صاحبانشان مي‌شوند. بعضي خنده‌رو و بعضي جدي و همه با ويژگي‌هاي منحصر به‌خودشان. اينطور، هميشه خودشان را در ابعاد كوچك دارند و فكر مي‌كنم برايشان دوست‌داشتني باشد. از نظر من يك قطعه چوب وقتي تبديل به مجسمه يا هر اثر هنري ديگري شود مسلما ماندگار خواهد بود و سرنوشت بهتري نسبت به سوزانده‌شدن خواهد داشت». خانم كاوسيان از چگونگي شكل‌گيري كسب و كارش برايمان گفته است.

  • قصه از كجا شروع شد؟

از بچگي به هنر و كارهاي دستي و نقاشي علاقه داشتم و هميشه به نوعي مشغول انجام يك كار هنري بودم. رشته مجسمه‌سازي‌ هم باعث شد تا من با تركيب نقاشي و مجسمه بتوانم مجسمه‌هايم را به‌وجود آورم اما رسيدن به اين موضوع براي كار و ساخت اين مجسمه‌ها از آنجا شروع شد كه من هميشه در مورد آثار دستي و هنري كشورهاي مختلف كنجكاو بودم و علاقه زيادي به آنها داشتم؛ مثل ماتروشكا‌هاي روسي و يا كفش‌هاي چوبي هلندي، جعبه‌هاي موسيقي و همچنين كوكشي‌هاي ژاپني. براي شروع كار هم تقريبا تخصص كافي داشتم چون در اين رشته تحصيل كردم اما به مرور زمان به تجربيات زيادي دست پيدا كردم و نتيجه كارم نسبت به گذشته قابل‌قبول‌تر و پيشرفته‌تر شد.

  • الهام از هنر ژاپني

محصولاتم نمونه‌اي الهام‌گرفته از مجسمه‌هاي ساخته‌شده در كشور ژاپن است كه همان نقاشي روي چوب است، اين عروسك‌هاي چوبي در اصل دست ندارند با سري بزرگ‌تر از بدنشان. آنها لباس‌هاي محلي ژاپني را روي چوب‌ها نقاشي مي‌كنند كه اسم اين آثار كوكشي است. اما من بهتر ديدم كه اين كار را از روي عكس افراد مختلف و لباس‌هاي آنها انجام بدهم. با كمي تغيير در فرم و اضافه‌كردن جزئياتي مثل كلاه‌هاي‌مختلف.

  • حس خوب كار با چوب

كار با چوب سخت است ولي من چوب را براي ساخت محصولاتم انتخاب كردم چون فكر مي‌كنم به بهترين شكل مي‌تواند حس مورد‌نظر را نشان بدهد و ماندگار است. كوكشي ژاپني هم از چوب ساخته مي‌شود و از طرفي كار با چوب انرژي فوق‌العاده خوبي دارد. تقريبا يك سال پيش شروع به ساخت مجسمه‌ها كردم.

سرمايه چنداني هم برايش درنظر نگرفته بودم ولي با گذشت زمان كه متوجه علاقه دوستان و اطرافيانم به اين مجسمه‌ها شدم براي ساخت، مواد اوليه درجه يك و رنگ‌هاي بهتري تهيه كردم و با سرمايه بيشتري مشغول به ادامه كار شدم. راستش را بخواهيد ابتدا فكر نمي‌كردم كه مورد توجه قرار بگيرد اما استقبال بسيار خوبي از اين ايده شد كه باعث دلگرمي‌ام شد. همين باعث شد جدي‌تر به اين كار بپردازم و با پشتكار بيشتري ادامه بدهم.

  • از روي دست پدر

پدرم علاقه زيادي به هنر و نقاشي دارد و در اين زمينه هم مهارت دارد و به كمك ايشان به ايده‌هاي جديدي ازجمله نوع رنگ‌آميزي، تغيير در برش چوب و نوع كلاه مجسمه‌ها و برخي قسمت‌هاي چوب رسيديم. در تهيه مواداوليه پدرم به من كمك كردند و من و مجسمه‌هايم پيشرفت‌مان را مديون كمك پدرم هستيم.

  • مجسمه‌ها چطور ساخته مي‌شوند؟

روزانه حدود 5ساعتم را صرف ساخت مجسمه‌ها مي‌كنم و كل مراحل ساخت با دست انجام مي‌شود. از برش چوب تا ساخت و رنگ‌آميزي، حدود يك هفته زمان لازم است تا به‌دست صاحبش برسد اما من مدت زمان براي ساخت را 2هفته درنظر گرفته‌ام كه سفارش‌ها به نوبت ساخته شود و در نهايت كاري تميز و قابل‌قبول براي مشتري باشد.

  • نخستين مشتري من

اولين مشتري‌هاي من دوستان و نزديكانم بودند كه خيلي خوب از كارم استقبال كردند و همين باعث شد تا من براي ادامه كار اميدوار باشم. به كمك صفحه مجازي‌ام توانستم توليداتم را معرفي كنم كه به مرور زمان با استقبال مردم روبه‌رو شد و دور از انتظارم بود. ابتدا هم با 2 اندازه شروع كردم، البته در فكر تغيير در اندازه‌ها و ايجاد فرم‌هاي جديد و نوآوري هستم تا محصولاتم تنوع داشته باشد و براي بيننده و متقاضي هم يكنواخت نباشد.

  • تجربه شيرين كارآفريني

هر كسي كه كار جديدي را شروع مي‌كند و گسترش مي‌دهد مسلما نوعي كارآفرين به‌حساب مي‌آيد. با شروع يك كار جديد، مواداوليه جديد خريداري و از ديگران در مراحل ساخت كمك گرفته مي‌شود، كار با همكاران جديد گسترش پيدا مي‌كند و در‌نتيجه يك چرخه كاري با اشخاص مختلف كه در زمينه‌هاي مختلف تبحر دارند، شكل مي‌گيرد. من هم اين كار را ادامه دادم و شايد به‌نوعي كارآفرين هستم چون از ابتداي خريد چوب و رنگ و وسايل بسته‌بندي تا ساخت و پس از آن ارسال از طريق پيك يا پست با افراد مختلفي سروكار دارم كه هركدام در هر مرحله از به‌وجود‌آمدن محصولات سهيم‌هستند.

کد خبر 371002

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha