سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

مینا فرقانی: ماه مبارک رمضان، با روزهای طولانی‌اش مهمان ماست؛ در واقع ما مهمان سفره فضل خدا هستیم، البته اگر فضای مجازی و ابزارهای الکترونیک اجازه بدهند!

کتاب

بسیاری از ما هنگامی که روزه می‌گیریم (خصوصا در آخرین ساعات منتهی به لحظه افطار) به شدت احساس ضعف و کرختی می‌کنیم. شاید در این شرایط، تنها راهی که برای سرگرم‌کردن خودمان و گذراندن لحظات به نظرمان برسد که نیاز چندانی هم به تحرک و صرف انرژی نداشته باشد، گشت‌وگذار در فضای مجازی باشد.

البته جواب هم می‌دهد و وقت را طوری روی غلتک می‌اندازد و عبور می‌دهد که شاید نزدیک افطار هم به زور بتوانید دستگاه‌تان را کنار بگذارید و بروید سراغ خورد و خوراک. اما فعالیت مجازی، قطعا بهترین راه وقت‌گذرانی نیست. در این یادداشت سعی داریم نکاتی را یادآوری کنیم تا فیض بیشتری از ماه مبارک رمضان ببرید؛ با استفاده از فضای مجازی یا بدون استفاده از آن!

  • اخلاق‌مدار باشید!

خدای ناکرده منظورمان این نیست که بی‌اخلاق هستید ها! شما که اسوه ادب و معرفت هستید و در اخلاق‌مداری به مراتبی دست پیدا کرده‌اید. اصلا اجازه بدهید عنوان را اصلاح کنیم که سوءتفاهمی پیش نیاید: اخلاق‌مدارتر باشید! می‌دانید که روزه‌داری فقط به گرسنگی و تشنگی کشیدن نیست. باید در رفتار، کردار و گفتار نیز روزه‌دار باشیم. در دنیای مجازی،می‌توان بی‌دردسرتر از هر فضایی و با چند کلیک ساده، در زمانی کوتاه، کوله‌باری از گناه جمع کرد.

اما خب حیای ما کجا رفته؟ این یک ماه را بیاییم از گناه فاکتور بگیریم و کوتاه بیاییم. در ماه مبارک رمضان شیطان در غل‌وزنجیر است؛ چرا به صفحه‌هایی سرک بکشیم که با دست خودمان، دست و پای شیطان را باز کنیم تا پاچه‌مان را بگیرد و حواله‌مان بدهد به جهنم؟! مطالبی ننویسیم و نخوانیم که مدیون دیگران شویم و پای شیطان را به روزهای پربرکت رمضان‌مان باز کنیم. اینکه می‌گویند خواب روزه‌دار هم عبادت محسوب می‌شود، صحیح است!

اما اینطور نباشد که کلا بخور و بخواب کارمان شود به این حساب که در هر صورت، در حال عبادت هستیم. می‌دانید خب! حیف است چنین ماه پربرکت و پرفضیلتی را خشک و خالی، از دست بدهیم و فقط روزه‌دار باشیم؛ روزه‌داری هم البته کار کمی نیست، اما یادتان باشد که می‌توانید در این ماه، صندوق عظیمی از ثواب‌ها را به اضافه ثواب روزه‌داری به جیب بزنید! پس فقط نخوابید!
و یک نکته ظریف... در روایت بالا (خواب روزه‌دار عبادت است)،«خواب» را می‌توان به کلیه اعمال مباح تسری داد اما یک وقت فکر نکنید خدای ناکرده خطا کردن روزه‌دار هم موجه است و عبادت محسوب می‌شود!

  • وقت‌تان را غیرمجازی پر کنید!

بازه زمانی حضور و فعالیت‌تان در فضای مجازی را محدودتر کنید. درست است که حسابی سرتان را گرم می‌کند و نمی‌گذارد متوجه گذر زمان بشوید اما كارهاي جذاب‌تری هم در اطراف‌تان هست که می‌تواند مفیدتر هم باشد. دیدن،خواندن، نوشتن و انتشار اطلاعاتی که به درد خودتان می‌خورد نه خلق خدا، چه فایده‌ای دارد که هم وقت‌تان را پایش تلف می‌کنید، هم ترافیک اینترنت‌تان را؟ کمی هم به بیرون از فضای مجازی سر بزنید.

ساعتی در روز را که هوا خنک‌تر است، انتخاب کنید و در کوچه و محله‌تان قدمی بزنید. خبری از رفتگر محله و کاسبان اطراف بگیرید، با ایشان به گپ و گفت‌وگو بپردازید. به گفته خیلی از بزرگان، کاسبان محلی، یک‌جورهایی به گردن آدم حق دارند؛ حق همسایگی. لوازم و اقلام موردنیازتان را از همان کاسبان محلی بخرید. اگر وسعش را دارید، نیت کنید و کمی از بدهی‌های کسانی را که جنس نسیه می‌خرند، بپردازید. کاسب محله‌تان هم حتما استقبال می‌کند و دفترچه‌اش را می‌آورد تا حساب نیازمندترین فردی را که می‌شناسد با شما در میان بگذارد. كارهاي انسان‌دوستانه و خداپسندانه دیگری هم هست که حتما خودتان بهتر بلدید!

  • سادگی رمضان را گرامی بدارید!

در ماه مبارک رمضان، چشم و هم‌چشمی و تجملات را کنار بگذارید. برای رعایت حال دیگران، سعی کنید تا حد امکان مراسم افطاری را ساده برگزار کنید. می‌دانید که افطاری دادن به روزه‌دار، بسیار سفارش شده است و ثواب زیادی دارد. پس اجازه بدهید عرصه برای افطاری دادن خویشاوندان و دوستان‌تان تنگ نشود و برای شریک شدن در این اجر بزرگ، به زحمت و دردسر نیفتند. سفره‌های افطاری را ساده در نظر بگیرید تا امکان دعوت و پس دادن بازدید،

برای مهمان شما هم فراهم شود. تمکن مالی خانواده‌های دیگر را نیز در نظر داشته باشید. اگر هم مقید هستید سفره رنگارنگ و چشم‌نوازی برای مهمان‌های افطاری‌تان بیندازید،لااقل عکس گرفتن از سفره و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی را بی‌خیال بشوید. شاید به نظر خودتان حرکت جذابی باشد، ولی اثر خوشایندی در فرهنگ مهمانی و افطاری دادن ندارد، حتی ممکن است به آن آسیب هم بزند. چون طرف مقابل شما (غریبه یا آشنا) تصور می‌کند حداقل باید سفره‌ای به کیفیت و کمیت سفره شما مهیا کند تا بتواند به عزیزانش افطاری بدهد.

نزدیک اذان مغرب و ساعت افطار، عکس خوراکی‌هایی را که آماده کرده‌اید در فضای مجازی منتشر نکنید. چه کاری است خب؟! چرا غذایی را مصرف کنید که چشم چندین نفر به دنبالش است و ممکن است برای تهیه‌اش معذوریت یا محدودیت داشته باشند. اگر روزه نمی‌گیرید، به سایر روزه‌داران احترام بگذارید و عکس ناهار یا صبحانه‌تان را در صفحه‌تان به اشتراک نگذارید. شاید مثل پارسال، عده‌ای بخواهند دیگران را دعوت به این هنجارشکنی کنند اما شما به این چالش بی‌محتوا دامن نزنید و در آن شرکت نکنید. اجازه بدهید هنجارهای دینی و عرفی‌مان سر جایش بماند.

  • رمضانی‌ها را نصب کنید!

اگر تلفن همراه یا تبلت‌تان، عصای دست‌تان است و همه کارها و مطالعه‌تان را با آن انجام می‌دهید، می‌توانید اپلیکیشن‌های مخصوص ماه مبارک رمضان را روی آنها نصب کنید. اپلیکیشن‌هایی طراحی شده‌اند که در مورد فضیلت ماه رمضان شرح می‌دهند و شامل دعاهای سحرگاه، اعمال مخصوص ماه مبارک، دعای هر روز (به همراه صوت و ترجمه)، دعای بعد از هر نماز و... هستند. نرم‌افزارهایی هم هستند که به طور مجزا تنها اعمال سحرگاه یا اعمال شب‌های قدر را در خود جای داده‌اند.

اپلیکیشن‌های متفاوتی هم برای قرائت قرآن وجود دارد که بعضی آنلاین و بعضی آفلاین هستند. می‌توانید نرم‌افزاری را دانلود کنید که ترجمه، تفسیر و صوت قرائت را در خود داشته باشد. با یک جست‌وجوی کوچک در اینترنت می‌توانید نرم‌افزار موردنیاز خود را پیدا و نصب کنید.

  • چالش رمضانی راه بیندازید!

اگر خیلی اهل فضای مجازی هستید و به هيچ وجه نمی‌توانید از آن دل بكنید، لااقل به فعالیت‌هایتان رنگ و بوی رمضانی ببخشید؛ مثلا چالش‌های مناسب این ماه را در خانواده یا گروه‌های دوستانه‌تان راه بیندازید.این چالش می‌تواند مربوط به سفره‌های ساده افطارتان باشد كه بقيه هم دعوت به برپايي افطاري ساده شوند.

می‌توانید از سفره ساده افطار عکس بگیرید و آن را در مسابقه خانوادگی شرکت بدهید. البته قبل از پخش اذان عکس را بگیرید که بعدش دیگر عکس گرفتن از مهمانان با سفره خالی، لطفی ندارد!عکس را در همان گروه خانواده یا دوستان به اشتراک بگذارید تا دیگران به آن رأی بدهند.

برنده را هم می‌توانید به یک جایزه معنوی و خوشمزه مهمان کنید؛ مثلا برای درگذشتگان او خیرات بدهید، برایش تعدادی صلوات بفرستید یا اصلا او را به یک مهمانی افطار دیگر دعوت کنید!چالش‌های دیگری هم می‌توانید طراحی کنید و بین دوستان و خانواده‌تان راه بیندازید؛ هم فال است، هم تماشا!

کد خبر 371004

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha