همشهری آنلاین: یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پوشش‌های نانویی شد که علاوه بر تزیین می‌تواند شیرآلات را مقاوم به سایش کند.

پوشش‌ مقاوم به سایش شیرآلات با فناوری نانو تولید شد

به گزارش مهر، یک شرکت دانش بنیان موفق شد که خدمات پوشش‌دهی تزيينی و مقاوم به سایش شیرآلات و یراق‌آلات فولادی را ارائه کند. این شرکت توانسته موادی را به عنوان پوشش شیرآلات تهیه کند.

این محصول با لایه نانوساختار نیترید تیتانیم (TiN) با ضخامت نانومتری به روش رسوب فیزیکی بخار پوشش داده شده است.

پوشش‌های لایه نازک نیتریدی فلزات واسطه مانند TiN دارای کاربردهای صنعتی گسترده‌ای در زمینه پوشش‌های محافظ سخت، موانع نفوذی در فناوری نیمه رساناها، کاربردهای نوری و تزئینی هستند.

رنگ مهم‌ترین خاصیت پوشش‌های تزيینی بوده و شناخته شده‌ترین پوشش سخت تزيینی TiN است. با پوشش‌دهی TiN بر روی زیرلایه‌ای صاف، این پوشش ظاهری جذاب داشته و سختی بالا و سایش کم آن را بادوام‌تر از طلا می‌سازد.

چنین پوشش‌های سخت تزيینی لایه نازک از جنس TiN در لوله‌کشی، کالاهای ورزشی، لوازم غذاخوری فلزی، فریم عینک، دستگیره در و دیگر کاربردهای مشابه که در آن‌ها پوشش در معرض سایش، فرسایش و خوردگی در حین استفاده و تمیز کردن است، کاربرد دارد.

این شرکت تولیدکننده مواد پوششی شیرآلات و یراق‌آلات دانش‌بنیان بوده و محصول آن دارای تاییدیه مقیاس نانو از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

کد خبر 371088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha