الهام فیروزبخت: شمارش معکوس برای شروع ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا شروع شده است.

خرما

روزه برای انسان فواید جسمی و روحی فراوانی داردو شفابخش جسم و توانبخش جان است. البته تفاوت میان روزه‌داری با خودداری از تغذیه، زمین تا آسمان است. وقتی ماه مبارک رمضان فرا‌می‌رسد برنامه‌های زندگی عوض می‌شود و همین تغییر برنامه، روح انسان را تازه می‌کند و به انسان نشاط می‌دهد. در اين ماه، علاوه بر تغییر برنامه‌های زندگی، برنامه‌های غذایی هم تغییر می‌کند و خوراکی‌هایی که شاید در طول سال کمتر مصرف شوند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید خرید بهینه و درستي برای این ماه داشته باشید با ما همراه باشید. چند قلم از كالاهاي پرطرفدار اين ماه را در بازار بررسي كرده‌ايم.

  • خرما

خرمای ایرانی گونه‌هاي متعددی دارد از جمله گونه‌‌‎هایی مانند مهتری، سلانی، شهمران، کلوته‌ و... که‌ در میان آنها شاید نام مضافتی برایمان از همه آشناتر باشد؛ و گونه‌ای از خرما که‌ به‌ شکل رطب در بازار‎های داخلی و خارجی با طعمی بسیار دلچسب به فروش می‌رسد.

میوه خرما براي رسیدن، 4مرحله‌ را طي مي كند. این 4مرحله‌ رنگ، بافت، اندازه و در نهایت مزه خرما را تغییر مي‌دهد.
خرما ابتدا میوه‌اي سبز رنگ است و طعم تلخ و گسي دارد. به‌ مرور رطوبت این میوه جایش را با میزان قند موجود در خرما عوض مي‌كند، به این معني كه‌ ‎هر چقدر رطوبت خرما كمتر مي‌شود میزان قند آن بالاتر مي‌رود تا این میوه كاملا پخته‌ و رسیده شود.
رطب، مرحله‌ قبل از رسیدگي كامل این میوه است كه رطوبت بیشتر و قند كمتري دارد. شاید اسم خرماي خارك به گوشتان خورده باشد. خارك نوعي از خرما نیست بلكه به‌ خرماي كال كه‌ بافتي سفت و رنگي زرد مایل به نارنجي دارد گفته‌ مي‌شود. خارك گس است و قند پاییني دارد و كم‌كالري است.

هنگام خرید سعی کنید از خرید خرما‎های به هم چسبیده و پرس‌شده خودداری کنید، چرا كه‌ شیره بیرون زده از این خرما‎ها باعث شکرک‌زدن آنها مي‌شود و محل مناسبی برای رشد میکروب‌‎هاست. حتما زیر و روي خرما را قبل از خرید، نگاه كنید و به‌خوبي و مرغوب بودن ردیف رويي خرما بسنده نكنید.باید یكي دو عدد از خرما‎ها را به‌طور تصادفي بو كنید و از نزدیك ببینید تا اطمینان پیدا كنید كه‌ حشره‌زده نیستند یا بوي ترشي و ماندگي نمي‌دهند. قیمت خرماي بسته‌بندی یک‌کیلوگرمی از 4هزار تومان تا 8‌هزار و 500تومان
خرماي فله، بسته به درجه یک یا 2 بودنش، از کیلویی 2 هزار و 800تومان تا 8 هزارتومان است.

  • چای

چای كه به‌ عنوان چای سیاه در بازار فروخته می‌شود، از تنوع بالایی برخوردار است؛ چای ریز، درشت، باروتی، كله‌ مورچه‌‌ای و... اما خود گیاه چای در اصل یکی است. با توجه‌ به‌ نوع آب و ‎هوایی که گیاه چای در آن رشد می کند، چاي تنوع ظا‎هری پیدا می‌کند.
اگر گیاه چیده شده خیلی زود خشک نشود و برای خشک‌شدن به‌ مرحله‌ پلاسیده‌شدن برسد، نتیجه‌ کار، چای سیاه است.
چای سبز نتیجه‌ زود خشک‌شدن گیاه چای است و ‎همين مسئله خاصیت این چای را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
تشخیص دادن چای اصل از چای تقلبی فقط با دم‌کردن آن ممكن است. چای طبیعی رنگ نمی‌دهد و در حالت طبیعی رنگی نزدیک به‌ قرمز دارد. از نظر اسانس ‎هم چای اگر بوی غلیظی نداشته‌ باشد، یعنی عطری نیست. یادتان باشد که‌ مصرف عطریات افزوده شده در طولانی‌مدت می‌تواند در کبد جمع و به‌ سم تبدیل شود. سعی كنید از عطردهنده‌‎های طبیعی مثل ‎هل و دارچین استفاده كنید.

هر چه چای سیاه، پودرتر باشد رنگ تولیدی تیره‌تر و مزه آن تلخ‌تر خواهد بود و ‎همين مسئله باعث می‌شود طعم این نوع چای به مذاق‌ هر شخصی خوشایند نباشد؛ چای درشت از نظر کیفیت بهتر از چای ریز و پودری است.
چای بسته‌بندی 500 گرمی از 17 هزار تومان تا 26 هزار تومان
چای فله بسته به نوع درجه یک یا 2 بودنش، کیلویی 45 هزارتومان تا 60 هزار تومان است.

  • زولبیا و باميه‌

زولبیا و باميه‌ از جمله‌ شیرینی‌‎هایی است که‌ در ماه رمضان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اين شيريني شاید به‌ دلیل قند و کالری بالایی كه دارد از ارزش غذایی کمی برخوردار باشد اما در این ماه عضو لاینفک سفره‌‎های ایرانی است. یکی از نکات خرید زولبیا و باميه، دانستن كيفيت روغني است كه در پخت آن استفاده مي‌شود و اينكه با يك روغن چندبار شيريني پخته شده است.
اما اکثرا به محل تولید دسترسی نداريم، بنابراین فقط از روی رنگ آن می‌شود تشخیص داد كه‌ در چه‌ شرایطی تهيه شده است؛ پس اولین نکته خرید این است که‌ رنگ محصول تیره و کدر نباشد.

سعی کنید فقط از قنادي‌ها خرید کنید و از خریدن شیرینی‌‎هایی كه‌ در معرض خورشید و هواي آزاد قرار دارند خودداری کنید. از جعبه هم غافل نشوید. کف جعبه حتما بايد نشان استاندارد كه‌ نشان‌دهنده بهداشتی بودن جعبه‌ است، حک شده باشد.
قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان 1395 کیلویی 15هزارتومان بود. قیمت این شیرینی برای امسال هنوز مشخص نشده است.

  • نان

شاید بشود گفت نان، مهم‌ترين بخش سبد غذایی ما ایرانی‌‎هاست. از نان‌‎های پرمصرف مثل سنگك، بربری، لواش و تافتون گرفته تا انواع نان‌های رژیمی یا نان‌های غنی‌شده، اما در این بین ‎همان 4نوع نان پرمصرف، طرفدار بیشتری دارند. بهترین نان از بین این نان‌‎ها، سنگك است.

در 100گرم آن 258 كالری انرژی نهفته‌ است و از نظر میزان مواد مغذی و برخورداری از ویتامین‌‎ها خصوصا ویتامین‌های گروه B و اسید‌فولیك، املاح معدنی و پروتئین‌‎های ضروری بدن کامل‌ترین نان است. در 100 گرم نان بربری 265 كالری انرژی وجود دارد و به علت فقدان مصرف جوش‌شیرین در این نان ارزش غذایی بالاتری نسبت به بقيه نان‌هایی كه‌ از آرد سفید تولید می‌شوند، دارد. اما توجه داشته باشید آرد نان تافتون نسبت به‌ آرد نان سنگك از سبوس پایین‌تری برخوردار است و مصرف جوش‌شیرین در آن فراگیر است.
نان لواش ‎هم نسبت به‌ نان تافتون سبوس کمتری دارد و در پخت آن از جوش‌شیرین بیشتری استفاده می‌شود. به این ترتیب برای روزه‌داران نان سنگك بهترین نان است.

نان سنگك بسته به نوع آرد (یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای) از 800تومان تا 3 هزارتومان
نان بربری بسته به نوع آرد مورد استفاده از 700 تومان تا 2 هزار و 250 تومان
نان تافتون بسته به نوع آرد مصرفی از 400 تومان تا 3 هزار تومان
نان لواش هر عدد 250 تومان تا 2 هزار تومان است.

  • پنیر

اگر برای خرید ماه رمضان به‌ فروشگاه می‌روید قطعا پنیر گودا یا موزارلا برای سر سفره افطار به کارتان نمی‌آید.
پنیر‎هایی مثل پنیر نعناع، پنیرگردو، پنیر خامه‌‌ای یا پنیر زیره خریداری کنید.
هنگام خرید توجه‌ كنيد كه پنیر باید بوی خوش داشته‌ باشد و فاقد بوی ملایم خارجی مثل علوفه، میوه، پختگی، تخمیرشدگی، ترشیدگی، کپک‌زدگی یا صابونی شدید باشد.

از خرید و مصرف پنیر‎های محلی و فاقد پروانه‌ ساخت از وزارت بهداشت خودداری كنيد.
مصرف این نوع پنیر‎ها خطر مسمومیت غذایی یا انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را در پي دارد. از خرید پنیر از مراکز غیر مجاز یا مراکزی كه آن را خارج از یخچال و در برابر نور آفتاب نگهداری و عرضه مي‌کنند خودداری كنيد.

بررسی برچسب روی بسته‌بندی و مطالعه‌ جدول ارزش تغذیه‌‌ای ا‎همیت ویژه‌ای دارد. با اطلاع از میزان چربی، نمک و پروتئین پنیر از مناسب‌بودن مصرف آن با شرایط و رژیم غذایی خود مطمئن شوید. ممکن است در مورد بعضی انواع پنیر مثل پنیر‎های کم‌نمک كه در تهيه آنها به جای کلریدسدیم از کلریدپتاسیم استفاده شده برای مبتلایان به‌ بعضی از بیماری‌‎ها هشدار‎هایی روی برچسب بسته‌‌بندی درج شده باشد، بنابراین ‎هنگام خرید به‌ این ‎هشدار‎ها توجه‌ کنید. هركيلوگرم بسته به شرکت تولیدکننده از 15 هزار تومان تا 25 هزار تومان است.

  • حبوبات

در میان انواع مختلف حبوبات به گفته فروشندگان، لوبیا، عدس و لپه به طور معمول از تقاضای بیشتری برخوردار هستند. حبوبات را به‌ اندازه مهمانانی که‌ در این ماه دارید یا تعداد اعضای خانواده و میزان مصرف‌تان خریداری کنید، درست است که‌ می‌شود حبوبات را به مدت یک‌سال نگهداري کرد، آن ‎هم با رعایت اصولی مثل محیط بدون رطوبت و نور اما ‎هرچقدر ‌‌تازه خریداری و مصرف کنید بهتر است. ‎
هنگام خرید به چند نكته توجه داشته باشید؛ اول اینکه‌ اندازه آن یکدست باشد، چرا که‌ در غیر این صورت، ممکن است ‎هنگام پخته‌‌شدن مقداری از آنها پخته شود و بقیه‌ خام بماند. دوم اينكه حبوبات باید سالم و بدون سوراخ‌های ریز باشند، چون این سوراخ‌ها، مکان سوسک‌‎های ریز هستند که هنگام پخت از آنها خارج می‌شوند.

عدس شرکتی 900 گرمی، 6هزار تا 7 هزار تومان و عدس غیرشرکتی کیلویی 5 هزار و 800 تا 6 هزار و 500 تومان
لپه شرکتی 900 گرمی 8 هزار و 800 تا 9 هزار و 800تومان و لپه غیرشرکتی کیلویی 8 هزار تا 9هزار تومان
لوبیا‌چیتی شرکتی 900 گرمی 10هزار تا 11 هزار تومان و انواع غیرشرکتی آن کیلویی 9 هزار و 600 تا 10 هزار و 500 تومان
لوبیا قرمز شرکتی 900 گرمی 8هزار و 600 تا 9 هزار و 500تومان و لوبیا قرمز غیرشرکتی بسته به نوع معمولی یا کپسولی‌بودن آن کیلویی 7هزار تا 9 هزارتومان به فروش می‌رسد.نخود شرکتی در بسته‌بندی 900 گرمی از 8 هزار تومان تا 9هزار و 500تومان و نخود غیرشرکتی کیلویی 8هزار تا 9 هزار تومان.

کد خبر 371131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha