سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

اگرچه دیروز شورای شهر تهران لایحه برنامه عملیاتی ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و طرح صیانت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران را در دستور کار خود داشت، اما بحث انتخابات و آرای کسب شده برای شورای شهر تهران همچنان داغ بود.

شورای شهر

 البته در جلسه علني ديروز 2عضو ورزشكار شوراي شهر هم كه در جلسه غيرعلني روز يكشنبه براي لحظاتي با هم درگير شده بودند، آشتي كردند تا كدورت‌ها برطرف شود. همچنين در مورد لايحه ترويج فرهنگ ايثار و مقاومت كه يكي از دستورهاي جلسه ديروز بود، اعضا بعد از بحث‌هاي بسيار متوجه يكسري نواقص شدند.

در جمع‌بندي مباحث مطرح شده مهدي چمران رئيس شوراي شهر گفت: برنامه عملياتي ترويج فرهنگ ايثار و مقاومت از اصول و مباحث پراهميت كشور ماست. اگر اين فرهنگ نباشد ما هيچ‌چيز نداريم و اگر اين فرهنگ را داشته باشيم يعني همه‌‌چيز داريم. بنابراين نبايد به‌سادگي ازكنار اين موضوع بگذريم.

به‌گفته چمران تا‌كنون بنياد شهيد انقلاب اسلامي نه اينكه نخواسته باشد بلكه نتوانسته و امكانات لازم را نداشته تا ازعهده انجام اين مهم به‌درستي بربيايد از طرفي براي تحقق اين مهم بايد از دايره شهرداري كمي بيرون رفت و از همكاري بنياد شهيد، صداوسيما، آموزش و پرورش، سازمان تبليغات اسلامي و حوزه هنري كمك گرفت. چمران تأكيد كرد: ما به‌تنهايي نمي‌توانيم دراين حوزه تأثير‌گذار باشيم. وي پيشنهاد داد كه اين لايحه به‌منظور بررسي بيشتر به كميسيون‌هاي شورا بازگشت داده شود و 2هفته ديگر در دستور كار قرار گيرد كه با اكثريت آرا با اين پيشنهاد موافقت شد.

  • بازنگري در طرح صيانت از باغات

دستور دوم جلسه طرح صيانت از باغات و اراضي مزروعي شهر تهران بود كه به‌دليل اجراي ناموفق بعد از گذشت 10سال، مورد بازنگري قرار گرفت. نظر رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري اين بود كه ريه‌هاي شهر كه باغات باشند در حال نابودي هستند و اساسا فضاي سبز متعلق به مالكان خودش نيست. از نظر حافظي در اين طرح به جاي اينكه به منافع سازنده توجه شده باشد، منافع شهر و مردم لحاظ شده است. اين طرح اما از سوي اسماعيل دوستي مورد اعتراض قرار گرفت.

نظر اين عضو شوراي شهر اين بود كه اگر اين طرح با بازنگري‌هاي صورت‌گرفته در شهر اجرا شود ديگر انگيزه درختكاري در مردم از بين مي‌رود؛ چون مي‌دانند درصورت كاشت درخت در منزل مسكوني ديگر هرگز اجازه ساخت‌وساز پيدا نمي‌كنند. وي خواستار برگشت اين طرح و بررسي بيشتر آن شد. دوستي همچنين معتقد بود در شرايطي كه شهر از طرح جامع و تفصيلي برخوردار است ديگر تصويب چنين طرح‌هايي لازم نيست. نظر اقبال شاكري هم اين بود كه به‌نظر مي‌رسد برخي مباحث اين طرح خارج از اختيارات شهرداري باشد بنابراين بايد حوزه و حيطه اختيارات شهرداري دراين طرح معلوم باشد.

محسن سرخو نيز گفت: مصوبات شوراي شهر در اين حوزه بايد با مصوبات ديوان عدالت اداري هماهنگ باشد و تطبيق داده شود اما دركل اين طرح بسيار جاي تشكر و تقدير دارد.نظر پژمان پشمچي‌زاده، معاون شهرسازي شهردار تهران نيز اين بود كه دراين طرح يك نكته وجود دارد كه مربوط به چگونگي احداث بنا در اراضي با نوعيت باغ است و سطح اشغال، تراكم و اينكه ساخت وساز در كجاي زمين انجام شود از دغدغه‌هاي جدي است.

به گفته پشمچي‌زاده، آنچه دراين طرح مشكل‌زاست مربوط به فرايند صدور پروانه است كه كاملا تعريف شده و سيستمي است. معاون شهردار تهران يادآور شد: اگر به اين مسير كميسيون‌ها و كارگروه‌ها اضافه شود اول مردم را از كاشت درخت پشيمان مي‌كنيم دوم زمان صدور پروانه را طولاني كرده‌ايم و سوم دستاوردي نيز نصيب‌مان نمي‌شود.

در مورد بحث تراكم يا توده‌گذاري نيز پشمچي‌زاده گفت: از ابتدا بحث ما اين بود كه بين نگهداشت باغ به‌صورت كنوني و ارزش افزوده مورد انتظار مالكان باغات تعادل برقرار شود اگر نه اين مصوبه بي‌اثر شده و در آينده نزديك بايد دوباره اين طرح براي بازنگري به صحن بازگردد. مهدي چمران نيز معتقد بود كه اين طرح 2بخش دارد؛ يكي شناسنامه و سازماندهي و ثبت و ضبط باغات كه خيلي خوب است و بخش دوم اينكه ما بايد مردم را از باغ و درخت زده نكنيم بلكه كاري كنيم كه تشويق به كاشت درخت شوند كه البته كار ساده‌اي نيست. وي از اعضاي شوراي شهر خواست تا با مطالعه عميق‌تر اين طرح را روز يكشنبه در يك فرصت دو ساعته مورد بحث و بررسي قرار دهند. چمران يادآور شد: همه ما به فكر حفظ باغات هستيم اما اين طرح به قانوني برگشت داده شده كه قبلا ناكارآمدي‌اش ثابت شده است.

  • تسلط بر اختيارات در فرصت باقيمانده

احمد حكيمي‌پور عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي ديروز در نطق پيش از دستور خود از اعضاي جديد شوراي شهر تهران خواست ظرف دوماهي كه تا شروع شوراي شهر پنجم باقي مانده سعي كنند تا بر وظايف و حدود اختيارات خود مسلط شوند، مثلا بدانند كه چه تعداد پروژه نيمه‌تمام در شهر داريم. تلاش كنند نسبت به چالش‌ها و مشكلات و ميزان بدهي‌هاي شهر شناخت پيدا كنند. وي همچنين از اعضاي جديد شوراي شهر خواست تا در جلسات شورا حاضر شوند و در جريان مباحث مطروحه در صحن جلسات قرار گيرند.

يكي ديگر از مواردي كه حكيمي‌پور از اعضاي پنجمين شوراي شهر تهران خواست اين بود كه طبق قانون ليست اموال خود را قبل از شروع به‌كار اعلام كنند تا در پايان كار مشخص شود چقدر داشتند و چقدر شده است. يكي ديگر از درخواست‌هاي اين عضو شوراي شهر مستندسازي فعاليت‌ها و گزارش‌دهي مرتب به مردم بود؛ امري كه از نظر حكيمي‌پور مي‌تواند به جلب اعتماد مردم نسبت به نمايندگان‌شان در شوراي شهر كمك كند.

  • وساطت چمران بين جديدي و دبير

به‌دنبال مشاجره يكشنبه گذشته ميان 2تن از اعضاي شوراي شهر تهران بلافاصله مهدي چمران دست به‌كار شد و دوشنبه‌شب مراسم آشتي‌كناني ميان عباس جديدي و عليرضا دبير در منزل يكي از دوستان مشترك اين دو عضو شوراي شهر تهران برگزار كرد. در اين مراسم آشتي‌كنان حبيب كاشاني، اسماعيل دوستي و هادي ساعي نيز حضور داشتند. ديروز نيز در صحن علني شوراي شهر و در حضور اصحاب رسانه مجددا به درخواست رئيس شوراي شهر اين دو عضو ورزشكار كنار هم قرار گرفتند و با روبوسي و درآغوش گرفتن يكديگر از همديگر عذر‌خواهي كردند.

جدول

کد خبر 371166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha