گفتمان مسلط انتخابات ۹۶، اشتغال و فقر بود. آنگونه که علی ربیعی وزیر کار و محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور می‌گویند، این دو موضوع در دولت دوازدهم پیگیری خواهد شد.

ربیعی

ديروز وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در يازدهمين جشنواره كارآفرينان برتر ملي، با اشاره به برنامه‌هاي دولت در حوزه اشتغال، وعده داد كه در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم، گزارش ايجاد اشتغال و به بار نشستن طرح‌هاي وزارت كار را ارائه كند. از ديگر سو، رئيس دفتر رئيس‌جمهور نيز كه از سخنرانان اين جشنواره بود، اظهار كرد:

محو فقر مطلق تا سال1400 در دستور كار دولت دوازدهم است.به گزارش ايسنا، علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، از تصويب كليات لايحه برداشت 1.5ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: در نشستي كه دوشنبه‌شب با كميسيون بودجه مجلس و فراكسيون اشتغال مجلس داشتيم، بر اصول و چارچوب كلي برداشت 1.5ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي ايجاد اشتغال توانمندساز تفاهم كرديم و كليات آن (ديروز) در مجلس تصويب شد.

وزير كار گفت: ما مكلف هستيم حداقل سالي 955هزار شغل ايجاد كنيم تا بتوانيم پاسخي قابل به نياز جامعه بدهيم اما راه‌حل‌هاي مرسوم و معروف ديگرپاسخگوي نيازهاي ما نيست. به گفته او اگر بخواهيم اقتصاد كشور را به‌نحوي به حركت درآوريم كه اين پاسخ عظيم را بدهد بايد ايجاد سريع شغل توسط شركت‌هايي انجام شود كه رشد سريع كارآفريني را داشته باشند.

ربيعي از اجراي برنامه كارآفريني توسط وزارت كار خبر داد و گفت: منظور از كارآفريني نهادي بنيادهايي است كه از جنبه‌هاي حقوقي و ارزش كار به‌نحوي ايجاد شوند كه افراد بتوانند با سهولت بيشتري در فضاي كارآفريني كار كنند.به گفته وزير كار، بهبود فضاي كسب‌وكار از طريق شناسايي رسته‌هاي منتخب شغلي در استان‌ها و شهرستان‌ها كه بتواند در كوتاه‌مدت به اشتغال پاسخ دهد و رشد و بهره‌وري را مدنظر قرار دهد، بخشي از برنامه كارآفريني نهادي است. ربيعي ابراز اميدواري كرد: در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم نگارش برنامه بهبود فضاي كسب و كار در رسته‌هاي منتخب صورت گيرد و خروجي آن در قالب مصوبات دولت يا شوراي‌عالي اشتغال به تصويب برسد.

  • ايراني‌ها كد اشتغال مي‌گيرند

وزير كار در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از استراتژي توانمند‌سازي‌ گروه‌هاي كم درآمد و دهك‌هاي پايين اجتماع به‌عنوان يكي از رويكردهاي وزارت كار نام برد و اظهار كرد: در تلاشيم تا كساني كه قادر به توانمند شدن نيستند را در صفي از حداقل دستمزد دريافتي براي داشتن زندگي باكرامت قرار دهيم و در اين مسير با همكاري سازمان تأمين اجتماعي و فني و حرفه‌اي اين افراد را حمايت كنيم تا به شكل پاره وقت مشغول كار شوند و بخشي از حقوق‌شان را تأمين مي‌كنيم.

ربيعي در حاشيه اين جشنواره نيز با بيان اينكه صلاحيت حرفه‌اي، معادل ٤ سال تجربه كاري است، گفت: درصدد هستيم برنامه‌اي براي تعيين كد اشتغال ايرانيان راه‌اندازي كنيم به‌طوري كه هر فرد براساس مهارتي كه دارد بتواند كداشتغال دريافت كند. به گفته او، با اختصاص كد اشتغال مي‌توان براي بازار كار سياستگذاري كرد.

  • رفع فقر مطلق تا سال 1400 در دستور كار دولت است

رئيس دفتر رئيس‌جمهور در يازدهمين جشنوار كارآفرينان برتر ملي گفت: محو فقر مطلق تا سال1400 در دستور كار دولت دوازدهم است. محمد نهاونديان با اشاره به مشاركت بالاي مردم در برگزاري دوازهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، مشاركت مردم را كليد پيشرفت دانست و افزود: اگر مردم پاي كار توليد ثروت و محو فقر از جامعه آمدند، موفق مي‌شويم. او با بيان اينكه بايد لازمه مشاركت همه احاد جامعه ديده شود و نبايد فقط به شعار اكتفا كرد، گفت:

لازمه اين موضوع، رويكرد مردم محور است. در اقتصاد آنچه بايد به حركت در بيايد مردم هستند و دولت موظف است كه فضاي مناسب را براي حضور مشاركت اقتصادي فراهم سازد. نهاونديان ايجاد زيرساخت‌ها، توانمندسازي استعدادها، تقويت تشكل‌هاي مردمي و رويكرد كمك به محرومان را از وظايف دولت دانست و يادآور شد:

درصورتي كه بخواهيم فقر زدايي كنيم نبايد نگاه صدقه‌اي داشته باشيم. او افرادي كه توانايي كار كردن ندارند، افرادي كه توانايي كار دارند اما بيكارند و افرادي كه توانايي كار دارند و شاغل هم هستند اما درآمدهاي آنان مكفي نيست را سه گروهي نام برد كه در حوزه فقر تعريف مي‌شوند و اظهار كرد: با عزم ملي تا ١٤٠٠ براي محو فقر مطلق تلاش مي‌كنيم.

کد خبر 371169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha