چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ورزش اسکی روی آب (Water Ski) در سال ۱۹۲۲ در Lake City, Minnesota ایالات متحده آمریکا توسط رالف ساموالسون که در آن زمان ۱۹ سال داشت، اختراع شد.

Waterski

رالف ساموالسون اولین بار این ورزش را در منطقه Lake Pepin رودخانه میسیسیپی امتحان کرد. ایده اولیه این ورزش از همان اسکی معمولی (روی برف) گرفته شده بود. ساموالسون معتقد بود که اگر می‌شود روی برف اسکی کرد، پس می‌شود برروی آب هم همین کار را انجام داد!

انجمن اسکی روی آب آمریکا در سال ۱۹۳۹ تأسیس شد و اولین مسابقه قهرمانی ملی را در آن سال برگزار کرد. در اسکی روی آب تفریحی، نوع اسکی، طول طناب و سرعت قایق با توجه به دلخواه فرد متفاوت است. در رقابت‌های قهرمانی، اسکی‌هائی از جنس چوب درخت گردوی آمریکائی، درخت زبان گنجشک، فایبرگلاس یا آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول آن حداقل باید ۱ متر و عرض آن نباید کمتر از ۲۵ سانتی‌متر باشد.

*رقابت‌های اسکی روی آب

مسابقات جهانی اسكی روی آب در سال 1949 با تأسيس فدراسيون جهانی اسكی روی آب در كشور فرانسه برگزار شد. مسابقات جهانی در ابتدای كار هر دو سال يك بار برگزار مي‌شد. تورهاي حرفه ای و گوناگون مانند تور مستر در آمريكا و مومبا در استراليا برگزار مي‌شد. كميته برگزاری مسابقات جهاني اسكي روي آب اولين بار مسابقات تيمی را در سطح جهان در تورنمنت تاهيتي آمريكا و برودكس فرانسه برگزار كرد.

در سال‌های اخير مسابقات جهانی به صورت تورنمت هر ساله با اسپانسرهای فراوان در فاصله سال‌های 96 تا 2000 به جريان افتاد.

در سال 2000 فدراسيون جهانی اسكي روی آب با يك بازبينی و تصميم‌گيری مصمم به برگزاري مسابقات به صورت تركيبی شد، به طوري كه سه رشته اصلی اسكی روی آب شامل اسلالوم، پرش و تريك با رشته جديد ويك بورد به صورت يك مسابقه كلی و با تلفيق چهار رشته درآمدند.

  • تاريخچه اسكي روي آب در ايران

پس از کشف و استخراج نفت در ایران به دست اروپایی‌ها و امریکایی‌ها در جنوب کشور و فعالیت‌های اقتصادی، پیدایش ورزش اسکی روی آب در این مناطق به عنوان سوغات فرنگیان شکل گرفت.

  • درباره اسكي روي آب

اسكی روی آب از سه رشته اصلی اسلالوم، تريك و پرش تشكيل شده است.

*اسلالوم (مارپيچ)

اسلالوم رشته‌ای از اسكی روی آب است كه با يك اسكی انجام مي‌شود. در اين رشته اسكی‌باز تلاش مي‌كند كه دور 6 گويچه شناور در آب در مسير زيگزاگی دور بزند، به طوري كه بتواند از خارج تمام آنها دور زده و هيچ گويچه‌ای را جا نگذارد و خود نيز در آب نيافتد. اسكي‌باز دور هر گويچه‌ای را كه با موفقيت بگذراند 1 امتياز دريافت كرده و در هر راند 6 گويچه را بايد دور بزند.

هر اسكی‌باز با بلندترين طناب اسلالوم كه در قديم 23 متر و در حال حاضر 18/25 متر مي‌باشد و كمترين سرعت قايق شروع به مسابقه مي‌نمايد. در راندهاي بعدی ابتدا سرعت افزايش پيدا مي‌كند و چنانچه اسكی‌باز بتواند با حداكثر سرعت قايق، موفق اسكي نمايد، در راندهاي بعدی با سرعت حداكثر قايق در هر راند طناب كوتاه‌تر مي‌شود. اسكی‌بازی كه با طناب كوتاه‌تر موفق به دور زدن دور گويچه‌ها شود برنده محسوب می‌شود.

*تريك (چرخش)

رشته تريك يا چرخش بيشترين تكنيك و حرفه را در بين سه رشته طلب می‌كند. افراد مبتدی در اين رشته ابتدا با دو اسكی آغاز به كار كرده و در صورت پيشرفت با يك اسكی تريك حركات چرخشی خود را انجام می‌دهند. اسكی‌باز تريك تلاش مي‌كند تا با تعداد چرخش بيشتر از روي برنامه ارائه شده توسط خودش در طی دو مدت 20 ثانيه‌اي امتياز بيشتری به خود اختصاص دهد. همچنين اسكي‌باز تريك با قرار دادن پای خود در طناب مخصوص تريك و يا دست گرفتن آن سعی در به دست آوردن حداكثر امتياز دارد.

*پرش

پرش از روی سكو جذاب‌ترين و خطرناك‌ترين رشته اسكی روی آب می‌باشد.

هدف از رشته پرش اين است كه اسكی‌باز پرش‌كار تلاش كند كه تا آنجايي كه مي‌تواند از روي سكو پرش نمايد. در اين رشته استيل و تكنيك امتيازي ندارد و تنها پرش از سكو و پرواز در آسمان و يك فرود صحيح ملاك خواهد بود. هر اسكی‌باز 3 بار مي‌تواند از روی سكو پرش نمايد و بيشترين طولی كه از روی سكو می‌پرد امتياز او محسوب مي‌شود و ارتفاع ملاك نخواهد بود.

در رشته پرش، سرعت قايق و ارتفاع سكوي پرش بر اساس سن افراد و مرد و زن بودن تنظيم مي‌شود، يعني براي مردان در يك رده سنی ارتفاع سكو و سرعت قايق ثابت می‌باشد و هر فردي كه طول پرش بيشتری طي نمايد برنده محسوب مي‌شود.

  • اسکی نمایشی

این مسابقات شامل اسکی رقص ـ آهسته دو نفری ـ پرشی آزاد و هرم انسانی است. اسکی نمایشی شامل باشگاه‌های آماتوری است که معمولاً تعداد ۳۰ و یا بیشتر از آن عضو دارند. نکته این که در این نوع از مسابقات عامل سن ملاک نبوده و بنابراین اعضاء باشگاه اسکی را می‌توان از رده خردسالان تا سالخوردگان طبقه‌بندی نمود.

 

کد خبر 371201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha