شمارش معکوس برای اجرایی شدن برخی قراردادهای تولید مشترک خودرو در حالی آغاز شده که شرکای خارجی همچنان از الزام ساخت داخل ۴۰ درصدی این خودروها طفره می‌روند.

داخلي‌سازي‌ حداقل 40درصدي در سال نخست توليد خودروهاي مشترك و رسيدن اين رقم به 70درصد تا 3 سال پس از توليد از جمله الزامات مطرح در برنامه راهبردي صنعت خودرو است. وزارت صنعت در دور جديد همكاري خودروسازان ايراني با شركاي خارجي اين موضوع را در دستور كار قرار داده است اما اين الزام در مرحله اجرا رنگ باخته؛

به نحوي كه توليد پژو 2008 در شركت مشترك ايران‌خودرو و پژو(ايكاپ) با ساخت داخل كمتر از 20 درصد آغاز شده و در محدود قراردادهاي توليد مشترك خودرو با شركاي كره‌اي و ژاپني نيز هنوز هيچ مذاكره‌اي براي داخلي‌سازي‌ قطعات خودروهايي مانند‌آي 10 ،آي 20 يا اكسنت در چارچوب قرارداد هيوندايي و كرمان‌موتور با قطعه‌سازان ايراني صورت نگرفته است.

تنها دستاورد اين مذاكرات واردات حدود 130هزار خودرو توسط اين شركت كره‌اي يا تداوم مونتاژ برخي خودروهاي ژاپني و كره‌اي در سايه الزام ساخت داخل بوده است. حتي محسن صالحي‌نيا معاون امور صنايع وزير صنعت نيز داخلي‌سازي‌ آي۱۰ و آي۲۰ را به مرحله دوم اجراي قرارداد همكاري كرمان‌موتور و هيوندايي موكول كرده اما از زمان اجرايي شدن مرحله دوم قرارداد مذكور اظهار بي‌اطلاعي كرده است.

  • ضرورت افزايش سهم ساخت داخل

سعيد مدني، مشاور خودروي وزير صنعت و مديرعامل سابق سايپا در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد، تجربه قراردادهاي قبلي پژو و ايران‌خودرو و رنو براي توليد تندر90 نشان داده كه اگر توليد اين گونه خودروها با ميزان داخلي‌سازي‌ كمي آغاز شود، افزايش داخلي‌سازي‌ در سال‌هاي بعد و رسيدن به الزام داخلي‌سازي‌ 60 تا 70 درصدي با مشكل مواجه مي‌شود.

به گفته سعيد مدني اكنون ميزان داخلي‌سازي‌ خودروهاي مشترك با چانه‌زني شركاي خارجي كمتر از رقم 40درصدي الزامي وزارت صنعت بوده توليد مشترك برخي خودروها با 5 تا 20 درصد داخلي‌سازي‌ آغاز شده و شركاي خارجي اعلام مي‌كنند كه تعهد مي‌دهند تا بعد از مدتي به ساخت داخل 40 تا 50 درصدي برسند. اين موضوع را در قرارداد پژو با ايران خودرو شاهد بوديم اما نبايد در قراردادهاي جديد با رنو و سيتروئن اجازه توليد مشترك خودرو با ساخت داخل كمتر از 40درصدي را به شركاي خارجي بدهيم.

  • داخلي‌سازي‌40 درصدي تا يك سال

يك عضو شوراي سياستگذاري خودرو و مشاور خودروي وزير صنعت گفت: ساخت داخلي خودروهاي توليد مشترك با حداقل 40درصد الزام وزارت صنعت است اما درصورتي كه در ابتدا ميزان داخلي‌سازي‌ 40درصد نباشد بايد ظرف 6ماه تا يك‌سال به 40درصد رسيده و سپس براساس برنامه زمانبندي مشخص و منطقي به 60 درصد افزايش يابد. بيوك عليمرادلو افزود: ممكن است به‌دليل شرايط خاص برخي قراردادهاي توليد مشترك خودرو، ميزان داخلي‌سازي با كمتر از 40درصد شروع شود. بايد بپذيريم كه ساخت قالب‌ها يا خطوط توليد قطعات زمانبر بوده و امكان محقق شدن داخلي‌سازي‌ 40درصدي در ابتداي توليد مشترك برخي خودروها وجود ندارد.

  • اتمام حجت با خودروسازان كره‌اي

عضو شوراي سياستگذاري خودرو گفت: با شركت‌هاي خودروساز كره‌اي كه سهم بالايي در واردات خودرو به كشورمان دارند، مذاكراتي براي داخلي‌سازي‌ صورت گرفته است. بايد توجه كرد كه شركت‌هاي خودروساز فرانسوي رنو و پژو برخلاف شركت‌هاي كره‌اي و ژاپني بازار فروش آنچناني در كشور آمريكا ندارند؛ در نتيجه براي ادامه همكاري با شركت‌هاي خودروسازي كشورمان كمتر تحت فشار آمريكا قرار مي‌گيرند. عليمرادلو افزود:

مشكل سهم بازار بالاي خودروسازان كره‌اي و ژاپني از بازار خودروي كشورمان، بايد حل شود و وزارت صنعت نيز به راحتي چنين استدلال‌هايي براي استفاده صرف از بازار خودروي كشورمان توسط خودروسازان كره‌اي و ژاپني را نپذيرفته و پيگير اجرايي شدن قراردادهاي داخلي‌سازي‌ خودروهاي كره‌اي است. وي افزود: در چارچوب قرارداد هيوندايي و كرمان‌موتور به اين شركت‌ خودروساز كره‌اي اعلام شده درصورتي كه براي ساخت داخل محصولات خود در ايران اقدامي نكند، از واردات خودروهايش جلوگيري مي‌شود.

کد خبر 371293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha