جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

روایت هشام مطر از بازگشت به سرزمین مادری برای یافتن نشانی از پدر گمشده نخستین کتاب غیرداستانی است که موفق به بردن جایزه ادبی فولیو می‌شود.

به گزارش همشهري، اين دومين جايزه معتبر «بازگشت: پدران، پسران و سرزمين‌هاي ميان آنها» در يك ماه اخير است؛ روندي كه با اهداي جايزه پوليتزر آغاز شد و پس از حدود 4هفته به جايزه رتبون فوليو رسيد. نويسنده ليبيايي‌تبار‌زاده نيويورك كه اين روزها در لندن روزگار مي‌گذراند، در كتاب خاطرات خود به ماجراي بازگشت به سرزمين مادري براي يافتن پدر گمشده‌اش مي‌پردازد و در اين ميان تاريخ ليبي را هم براي مخاطبان مرور مي‌كند.

مطر 47ساله با نخستين رمان خود «در كشور مردان» نامزد كسب جايزه من بوكر 2006 شد و 5سال بعد دومين رمانش يعني «كالبدشناسي يك ناپديد شدن» را نوشت كه بسيار محبوب و پرفروش بود. بازگشت با سرنگوني رژيم معمر قذافي آغاز مي‌شود. پدر هشام كه يك تاجر موفق و مخالف رژيم قذافي بود، سال1990 به‌دست نيروهاي امنيتي ربوده و به زندان بدنام ابوسليم در طرابلس منتقل شد؛ جايي كه 1270زنداني در 1996 به قتل رسيدند. مطر در كتاب خود اين ماجراها را روايت كرده است.

بازگشت پس از انتشار با تحسين منتقدان و نويسندگان مواجه شد و در نخستين گام جايزه پوليتزر را در بخش زندگينامه به‌دست آورد. اين كتاب نامزد دريافت جوايز بيلي گيفورد در بخش غيرداستاني و كاستا در بخش زندگينامه هم بود. هيأتي شامل 300نويسنده برجسته 8نامزد را براي دريافت جايزه فوليو برگزيدند كه در نهايت اين جايزه معتبر 20هزار پوندي به هشام مطر رسيد. امسال براي نخستين‌بار كتاب‌هاي غيرداستاني هم بخت بردن جايزه فوليو را داشتند كه بازگشت توانست در رقابتي نزديك آن را به‌دست آورد.
مطر علاوه بر نوشتن كتاب، در كار نگارش مقاله و يادداشت هم هست و آثارش در رسانه‌هايي چون الشرق‌الاوسط، تايمز، گاردين، نيويورك‌تايمز، اينديپندنت و... منتشر مي‌شود.

کد خبر 371379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha