مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه با اقدامات انجام شده، وسعت آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۹۵نسبت به سال ۹۳به یک‌سوم کاهش یافته است

گفت: براي مهار به موقع آتش‌سوزي در رويشگاه‌هاي طبيعي نيازمند بالگرد هستيم برهمين اساس رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در نامه‌اي به وزراي كشور و دفاع خواستار ادامه استفاده از بالگرد در روند اطفاي حريق جنگل‌هاي كشور در سال‌جاري شده است. ابتكار در اين نامه از وزارت دفاع خواسته است كم و زياد شدن تعداد بالگردها و يا نقاط استقرار آنها در كميته اطفاي حريق كل كشور كه سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز عضو آن است، مشخص ‌شود.

علي تيموري درگفت‌وگو با ايرنا افزود: با گرم شدن هوا شاهد بروز آتش‌سوزي در جنگل‌هاي كشور هستيم كه بخش زيادي از آن غيرعمدي و از روي سهل‌انگاري است از اين‌رو، بايد براي مهار آتش‌سوزي‌هاي احتمالي آماده باشيم. آن طور كه اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست مي‌گويد در سال 93تعداد آتش‌سوزي در مناطق چهارگانه تحت پوش سازمان حفاظت محيط‌زيست 216مورد با وسعت 6هزار و 574هكتار بود اما در سال 94، 277مورد آتش‌سوزي در عرصه‌هايي به وسعت 3هزار و 394هكتار اتفاق افتاد و در سال 95تعداد وقوع آتش‌سوزي‌ها به 221مورد كاهش يافت كه طي آن 2هزار و 123هكتار دچار حريق شد.

تيموري گفت: سال گذشته در 16نقطه از كشور ازجمله استان‌هاي كرمانشاه، آذربايجان شرقي و فارس بالگردها مستقر و درصورت بروز آتش‌سوزي بلافاصله به محل حريق اعزام مي‌شدند، به‌طوري كه در استان فارس با 5پرواز و 15ساعت پروازي بيشترين پرواز بالگرد انجام شده بود.

  • ادامه فعاليت تيم واكنش سريع

تيموري با بيان اينكه امسال هم اقدامات سال گذشته را دنبال مي‌كنيم، گفت: يكي از اقداماتي كه سال گذشته انجام شد و امسال نيز ادامه خواهد داشت دستورالعمل واكنش سريع است كه سال گذشته طراحي و به استان‌ها ابلاغ كرديم.

وي افزود: تيم‌هاي واكنش سريع، پايش منطقه به‌ويژه نقاط حساس به حريق را بر عهده دارند و به‌طور مداوم كنترل مي‌كنند، اين تيم‌ها در تمام شهرستان‌ها و در نقاط تحت پوشش سازمان حفاظت محيط‌زيست مستقر هستند و درصورت بروز آتش‌سوزي بدون تلف كردن وقت، وقوع آن را به مراكز اعلام و اقدامات مهم و اوليه براي اطفا آغاز مي‌شود.

مديركل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: برپايي چادر آتش‌بان از ديگر اقدامات در راستاي مقابله با آتش‌سوزي در جنگل‌هاست كه براساس آن تعدادي چادر در برخي نقاط حساس مانند پارك ملي گلستان برپا مي‌شود كه افرادي در آن مستقر و به‌طور مداوم منطقه را پايش مي‌كنند.

وي افزود: البته اين چادرها در مكان‌هايي مرتفع و اينكه احتمال آتش‌سوزي در اطراف آن وجود دارد برپا مي‌شود و معمولا هم از اهالي بومي منطقه براي پايش استفاده مي‌شود، چون شناخت بيشتري از منطقه دارند.

تيموري از آموزش مسافران و گردشگران در ورودي پارك‌ها خبر داد و گفت: آموزش براي جوامع محلي و سمن‌ها به‌ويژه در نزديك مناطق حفاظت شده و حساس به آتش‌سوزي از ديگر اقداماتي است كه در دستور كار قرار گرفته است.

کد خبر 371399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha