همشهری آنلاین: دانش قدرت است، اما اگر پنهان بماند کارایی خود را از دست خواهد داد، از این رو کتابخانه کنگره آمریکا ۲۵ میلیون سند و کتاب را برای دسترسی رایگان همگان روی فضای اینترنت منتشر می‌کند.

کتابخانه

براساس گزارش ساينس الرت، اين مجموعه‌هاي داده‌هاي كتاب‌شناختي، موسيقي، كتاب‌ها،‌نقشه‌ها، دست‌نوشته‌ها و ديگر انواع اطلاعات را پوشش مي‌دهند و انتشار آنلاين آنها بزرگترين انتشار ديجيتالي در تاريخ اين كتابخانه را رقم زده‌است.

كارلا هايدن كتابدار كتابخانه كنگره آمريكا مي‌گويد اين كتابخانه براي آمريكايي‌ها مكاني تاريخي و نماد علم است از اين رو بايد اطمينان حاصل شود كه درهاي آن به روي همه باز است و همگان، نه فقط فيزيكي بلكه به صورت ديجيتالي نيز به آن دسترسي دارند و انتشار رايگان داده‌هاي كتابخانه در كاتالوگ آنلاين قدرمي مثبت در اين راستا است.

اين معدن جديد اطلاعات متون و كتاب‌هايي از سال 1968 تا 2014 را پوشش داده‌است. به لطف توسعه اينترنت، امروزه كتابخانه‌ها، سازمان‌ها و آژانس‌هاي بيشتري در جهان به انتشار آنلاين و رايگان اطلاعات رو آورده‌اند.

ناسا سال گذشته تمامي مقاله‌هاي منتشر شده در پژوهش‌هايي كه بودجه آنها را تامين كرده‌بود را به صورت رايگان روي اينترنت قرار داد به اين اميد كه به رشد مطالعات علمي كمك كرده و بر تاثيرگذاري مقالاتش بيافزايد. ناسا همچنين به توسعه‌دهندگان اجازه داده‌است تا به صورت رايگان از نرم‌افزار اپليكيشن‌هايش استفاده كنند.

كتابخانه كنگره آمريكا بزرگترين كتابخانه در جهان است كه در قرن نوزدهم ميلادي آغاز به كار كرده‌است. مجموعه اين كتابخانه شامل بيش از 38 ميليون كتاب و بيش از 70 ميليون دست‌نوشته است كه اكنون بخش بزرگي از اين داده‌ها به صورت آنلاين قابل دسترسي هستند.

کد خبر 371436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha