همشهری آنلاین: رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: ٤٠ هزار زندانی تا سال آینده در صورت تبدیل شدن استفاده از مجازات‌های جایگزین به یک فرهنگ، مشمول استفاده از پابندهای الکترونیکی می‌شوند.

اصغر جهانگیر

اصغر جهانگیر در گفت وگوی با ایرنا، افزود: اگر استفاده از مجازات‌های جایگزین به یک فرهنگ تبدیل شود و اصلاح کوچکی در برخی قوانین برای توسعه متهمان استفاده کننده از پابندهای الکترونیکی صورت گیرد، می‌توان تا ٤٠ هزار مددجو را مشمول استفاده از این پابندها قرار داد که این موضوع در کاهش جمعیت کیفری موثر خواهد بود.

وی اضافه کرد: بعنوان پایلوت ٣٠٠ پابند الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته و البته تعداد پابندهای تولید شده بیش از این رقم است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا میزان وثیقه از زندانیان استفاده کننده از پابندهای الکترونیکی همان میزان قبلی است یا کاهش یافت، گفت: تلاش می‌کنیم این مبلغ کمتر شود تا مددجویان راحت‌تَر بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

جهانگیر درباره چگونگی کنترل استفاده کنندگان پابندهای الکترونیکی گفت: وقتی متهم از کنترل خارج شد بعد از دو دقیقه دستگاه که سیم کارتی در آن واقع شده به متهم هشدار می‌دهد تا برگردد و در صورت عدم توجه مددجو به این هشدار، اقدامات بعدی برای بازگرداندن او انجام می‌شود.

به گفته وی، درحال حاضر طبق قانون تنها محکومان مالی، امکان استفاده از این پابندها را دارند و قرار است همه افرادی که شرایط را ندارند و مجبور به حبس یک تا ١٠ روزه هستند هم مشمول استفاده از این پابندها قرار گیرند.

پابندهای الکترونیکی چند سال قبل قرار شد برای تعدادی از زندانیان استفاده شود. در این راستا برای کاهش جمعیت کیفری و دور نبودن مددجویان از خانواده، تعدادی از این پابندها از کشورهای دیگر وارد شد تا اینکه در نهایت یک شرکت داخلی زیرمجموعه قضایی اقدام به تولید این دستگاه‌ها کرده و هفته قبل استفاده از این پابندها رسما با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، رئیس سازمان زندانها و دیگر مقامات قضایی رونمایی شده است.

کد خبر 371475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha