شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

محمد متوسلانی: آیا در جهان امروز بدون استفاده از مظاهر تکنولوژی می‌توان زندگی کرد؟ آنها که به این پرسش، پاسخ مثبت می‌دهند هم احتمالا دشواری‌های زیستن بدون تکنولوژی را باور دارند.

از سوي ديگر اما بايد به اين موضوع هم توجه كرد كه تكنولوژي با تمام مزاياي غيرقابل انكارش كه سهولت يكي از آنهاست، معايبي هم دارد؛ به‌خصوص در حوزه ارتباطات كه آسيب‌هايش جدي‌تر و پررنگ‌تر به نظر مي‌رسد. در هر زمينه‌اي وقتي تكنولوژي مي‌آيد با حضورش بخشي از آنچه كه با آن اخت گرفته بوديم را از ميان مي‌برد. اتفاقي كه در مواردي شايد گريزناپذير هم باشد و بايد با تبعات استفاده از تكنولوژي هم به‌نوعي كنار بياييم. يكي از آفت‌هاي زيستن در دنياي امروز، تنبلي ذهني است. با يك مثال شايد بتوان موضوع را بهتر شكافت.

در گذشته ما عادت داشتيم شماره تلفن عزيزان و دوستانمان را حفظ كنيم. عادت به شماره گرفتن وقتي مكرر مي‌شد، ناخودآگاه آن شماره در ذهنمان به ثبت مي‌رسيد. امروزه اما به مدد تكنولوژي همه شماره‌ها به‌راحتي در تلفن همراهمان ذخيره شده‌اند. به اين ترتيب ما حالا شماره‌هاي اندكي را به ذهن مي‌سپاريم. همان‌طور كه با آمدن ماشين‌حساب ذهن‌ها تنبل‌تر شدند چون تكنولوژي محاسبه را بسيار آسان كرده بود.

در گذشته افراد حتي براي سرگرمي و گذراندن اوقات فراغت كتاب مي‌خواندند حالا اما بسياري از ما گرفتار متن‌هاي كوتاه اما معمولا كم‌عمق و كم محتواي موجود در فضاي مجازي شده‌ايم. حالا تلفن همراه جاي تمام آن كتاب‌ها را گرفته و عضوشدن در گروه‌هاي مختلف هم جاي آن مراوده‌هاي صميمي رخ به رخ را. شخصا از تلفن همراهم اغلب همان استفاده‌اي را مي‌كنم كه قبلا مي‌كردم.

وسيله‌اي براي مكالمه و گاهي فرستادن و خواندن پيامك. دوران كوتاهي هم كه به قافله همراهان پرتعداد شبكه‌هاي مجازي پيوسته بودم فرصت خواندن آن همه متن و پيغام را نداشتم و در نهايت از خيرش گذشتم. به گمانم كار درستي هم كردم. همسويي با تحولات نوين و در نظر داشتن افق‌هاي پيش رو هنگامي خوب و مؤثر است كه ارزش‌ها و رفتارهاي مثبت ديرينه‌مان را در معرض تهديد قرار ندهد. همچنان كه گاهي وقت‌ها فكركردن و «به يادآوردن» جاي استفاده از اولين، در دسترس‌ترين و راحت‌ترين شيوه‌ها، ما را از آفت تنبلي ذهني مصون مي‌دارد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 371515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha