جمعه 26 مرداد 1397 | به روز شده: 6 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 7 خرداد 1396 - 09:43:18 | کد مطلب: 371535 چاپ

بی‌خوابی مغز را می‌خورد

زندگی > سلامت - براساس تحقیقات جدید اگر به اندازه کافی نخوابید مغز شما شروع به خوردن خود می‌کند.

به گزارش همشهري، محققان ايتاليايي دانشگاه پلي‌تكنيم ماركه متوجه شدند كه سلول‌هاي تميز‌كننده مغز موش‌هاي آزمايشگاهي در زماني كه كمبود خواب داشتند بيشتر از هميشه فعاليت مي‌كنند. سلول‌هايي كه به نام استروسيت شناخته مي‌شوند در زمان كمبود خواب، سلول‌هايي را كه وظيفه اتصالات مغزي دارند به كلي مختل و از هم گسيخته مي‌كنند.

ميشل بليس، نويسنده اين تحقيق گفت: اين براي نخستين‌بار است كه فهميديم بخش‌هايي از سيناپس‌هاي مغز توسط استروسيت‌ها خورده مي‌شوند. اين هشدار به ظاهر نگران‌كننده در واقع كشف مثبتي است؛ چرا كه مغز براي تميز كردن سيناپس‌ها به عملكرد استروسيت‌ها نياز دارد ولي محروميت طولاني از خواب ازجمله فعاليت‌هايي است كه منجر به آلزايمر مي‌شود.

به‌گفته وي، در موش‌هاي محروم از خواب سلول‌هاي ميكرو‌گليا فعا‌ل‌تر هستند. دانشمندان هم‌اكنون براساس تحقيقات پيشين مي‌دانند كه فعاليت پايدار اين سلول‌ها در مغز از علائم بيماري آلزايمر و اشكال ديگر تخريب عصبي است. پيش از اين تحقيقاتي رابطه كم‌خوابي و بروز بيماري‌هاي قلبي را به اثبات رسانده است. همچنين مطالعه‌اي ديگر نشان داده است كه با داشتن خواب كمتر از 6ساعت در شب، خطر مرگ‌هاي ناگهاني و ابتلا به سندروم متابوليك (تركيبي از ديابت، فشار خون و چاقي) افزايش مي‌يابد. براساس تحقيقي كه در مجله انجمن قلب آمريكا منتشر شده است ميزان مرگ‌ومير افرادي كه به مجموعه‌اي از عوامل خطرساز سندروم متابوليك مبتلا باشند و در عين حال خواب كمتري داشته باشند، تا دوبرابر بيشتر است از افرادي كه همين ويژگي‌ها را داشته ولي خواب كافي دارند. محققان به‌صورت تصادفي 1344نفر با متوسط سن 49سال را در آزمايشگاه خواب بررسي كردند. 39.2درصد شركت‌كنندگان داراي حداقل 3ريسك فاكتور از سندروم متابوليك بودند. بررسي‌ها پس از 16.6سال نشان داد كه 22درصد از شركت‌كنندگان در اين آزمايش مرده‌اند و آنها كه خواب كمتري داشتند 2.1برابر بيشتر بر اثر سكته قلبي جان خود را از دست داده‌اند.

  • كاهش 42دقيقه‌اي خواب در جهان

تحقيقات جديد ديگري كه در سان‌ديگو انجام شده نشان مي‌دهد كه تا سال 2050به‌دليل اينكه تابستان‌ها به‌طور متوسط تا 2درجه گرم‌تر مي‌شود، خواب مردم جهان هم كمتر خواهد شد. كساني كه تغييرات اقليمي باعث گرم‌تر شدن منطقه‌شان شده است، در هفته تا 42دقيقه كمتر خواهند خوابيد. اين تغيير به‌گفته محققان بر سلامت سالمندان و سلامت رواني افراد تأثير مضاعف خواهد داشت. بدن براي خوابيدن نياز به كاهش دما دارد؛ به‌طور طبيعي بدن با گشاد كردن عروق روي پوست، عمل خنك كردن بدن را انجام مي‌دهد. اما با گرم شدن هوا اين سيگنال عصبي بسيار مهم كار نمي‌كند. افراد ميانسال و زنان يائسه به‌طور معمول با اين اختلال مواجه هستند و نسبت به تغييرات اقليمي آسيب‌پذير‌تر از بقيه هستند. به‌گفته دكتر نيك از محققان دانشگاه كاليفرنيا خواب يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي سلامت انسان است و كمبود بيش از حد آن مي‌تواند بيماري‌هاي مزمن و مؤثر در سلامت روان را بيشتر كند. پيش از اين در مورد تأثيرات اقليمي و افزايش ميزان افسردگي نتايج نگران‌كننده‌اي منتشر شده است.

  • چند توصيه براي خواب عميق و مفيد

براي داشتن خواب عميق و راحت بايد براي خوابيدن به تختخواب برويد و با خود موبايل، لپ‌تاپ، كتاب و خوراكي نبريد. تلويزيون هنگام خواب بايد خاموش باشد. پيش از خواب نوشيدني به‌خصوص نوشيدني‌هاي كافئين‌دار ننوشيد. محل استراحت‌تان بايد بدون صدا و نور باشد. ورزش منظم روزانه‌تان را به شب هنگام منتقل نكنيد. هر شب در ساعتي مقرر و منظم بخوابيد. به بهانه كمبود خواب شبانه، آن را در روز بعد جبران نكنيد. هر وقت بي‌خوابي به سرتان زد، محل خواب را ترك كنيد و خودتان را مشغول كاري ديگر در محيطي ديگر كنيد. بين غذا خوردن و خوابيدن‌تان حداقل ۲ ساعت و به‌طور معمول ۴ساعت فاصله بيندازيد.