یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

پروانه معصومی: چند روزی است ماه مبارک رمضان آغاز شده است. ماه مهمانی خدا، ماهی که مؤمنان آن‌را چونان فرصتی مغتنم و بسیار ارزشمند، پاس می‌دارند.

در باب فضيلت‌هاي ماه رمضان بزرگان و عالمان دين بسيار گفته‌اند و معمولا در اين ايام رسانه‌ها در قالب‌هاي مختلف از برنامه‌هاي تلويزيوني گرفته تا مقالاتي كه در مطبوعات منتشر مي‌شوند به موضوع روزه و روزه‌داري فراوان مي‌پردازند.

قاعدتا ما در اين ايام روزه مي‌گيريم و عبادت مي‌كنيم كه انسان‌هاي بهتري شويم. حركت به سمت تعالي، آرزو و آرمان هر مؤمني است. حال اينكه با دهان روزه مرتكب گناه شويم، به اعمالي زشت و ناپسند روي بياوريم، فلسفه روزه گرفتن و ماه مبارك رمضان را به‌نوعي زير سؤال مي‌برد. اين ماه براي ما تمرين صبر و مداراست. ماه عبادت و كوشش براي غلبه بر نفس و تلاش براي رسيدن به جايگاهي اخلاقي‌تر، ديني‌تر و انساني‌تر. در ماه مبارك رمضان ميزباني از روزه‌داران در ضيافت افطار، امري است پسنديده و مرسوم. آنچه مذموم است روشي است كه عده‌اي در مراسم‌هاي افطاري به‌كار مي‌برند.

روشي كه در آن تجمل و ريخت و پاش حرف اول و آخر را مي‌زند. در برخي افطاري‌ها آنقدر اسراف مي‌شود كه دل هر انسان منصفي به‌درد مي‌آيد. باعث تأسف است كه گاهي‌وقت‌ها در برپايي مراسم افطار هم شاهد غلبه فرهنگ غلط چشم‌و‌هم‌چشمي هستيم.

مثل برخي مراسم‌هاي عروسي كه تجملات عجيب و غريبي در آن به چشم مي‌خورد، حالا در پاره‌اي از مراسم‌هاي افطار شاهد اسراف‌ها و حيف‌وميل‌هايي تأسف‌برانگيز هستيم.

نمي‌دانم كجاي شرع و دين اين مسئله روادانسته شده كه در جامعه‌اي كه بسياري صورتشان را با سيلي سرخ نگه داشته‌اند، به اسم ماه مبارك رمضان و برپايي مراسم افطار، ميليون‌ها تومان صرف خودنمايي و جلوه‌گري شود. دادن چندين و چند نوع غذا و خلاصه اسرافي كه با اصل دين منافات دارد. اميدوارم با فرهنگسازي بتوانيم به سمت سادگي و خلوص حركت كنيم و فلسفه ماه مبارك رمضان را به‌شكلي عيني درك، باور و به آن عمل كنيم.

  • بازيگر سينما و تلويزيون
کد خبر 371661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha