همشهری آنلاین: مطالعه جدید نشان می‌دهد بین مصرف ویتامین D پدر قبل از بارداری و قد و وزن کودک در ۵ سالگی ارتباط وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان داده‌های مربوط به یک مطالعه طولی در مورد شیوه‌های زندگی نسل‌ها را در ایرلند بررسی کردند. اطلاعات مربوط به مصرف ویتامین D والدین براساس پرسشنامه‌های تکمیل شده و قد و وزن کودکان مربوط به ۲۱۳ و ۱۴۸ جفت کودک و پدر به ترتیب برای سن ۵ و ۹ سالگی در دسترس بود.

ارتباط بین مصرف ویتامین D پدر در طول اولین سه ماهه قبل از بارداری و قد و وزن کودکان در سنین ۵ و ۹ سالگی با استفاده از مدل تطبیق یافته با چندین معیار احتمالی محاسبه شد.

در مد‌ل‌های تطبیق یافته، مصرف ویتامین D پدر ارتباطی مثبت و آماری با وزن و قد نوزاد در ۵ سالگی داشت. اما در سن ۹ سالگی، این ارتباط کاهش یافته و از لحاظ آماری دیگر قابل توجه نبود.

جالب اینکه یافته‌ها هیچ ارتباطی بین مصرف ویتامین D مادر در طول سه ماهه اول و دوم بارداری و وزن و قد کودک در سنین ۵ یا ۹ سالگی نشان ندادند.

محققان عنوان می‌کنند یک دلیل این اتفاق این است که وضعیت تغذیه پدر تا حدودی بر سلامت، کیفیت و عملکرد سلول‌های جنسی‌اش تاثیر دارد. از این رو تغذیه مادر تنها فاکتور مهم در رشد و سلامت نوزاد نیست.

کد خبر 371687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha