همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد از ریزگردهایی که به کشور وارد می‌شود، منشاء خارجی دارد که با برنامه‌ریزی دولت و تعامل مناسب با سایر کشورها، این مشکل در حال بررسی است.

معصومه ابتکار

به گزارش ايرنا، معصومه ابتکار روز یکشنبه در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه تصفیه‌خانه مرکز دامپروری صنعتی شهرستان پیشوا گفت: مسأله ریزگردها و رسیدگی به این معضل به صورت جدی در دستور کار دولت قرار دارد و تلاش می‌شود تا با رایزنی‌های مستمر با کشورهای همسایه، این مشکل برطرف شود.

وی افزود: هشت میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور عراق وجود دارد و این کشور آمادگی دارد تا در حوزه احیای تالاب‌ها، کاشت نهال و تثبیت خاک فعالیت کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی کانون‌های داخلی گرد و غبار در داخل کشور شناسایی شده و طرح‌های نوینی با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در حال تدوین و یا اجرا می‌باشد.

ابتکار افزود: همکاری مردم، جوامع محلی و روستائیان در کاهش میزان ریزگردها و برطرف کردن کانون‌های گرد و غبار نقش به‌سزایی در این مهم ایفا می‌کنند هر چند که 70 تا 80 درصد از گرد و غبار کشور منشای خارجی دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های زیست محیطی در کشور گفت: فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری که با سلامت خاک و آب در ارتباط است باید با محیط زیست سازگار باشد تا ضمن ایجاد توسعه در تولید، آسیب کم‌تری به محیط زیست وارد شود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: دولت یازدهم همواره از طرح‌هایی که با افزایش بهره‌وری مصرف انرژی و کاهش میزان مصرف آب همراه بوده، حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت تلاش دارد تا با آموزش، حمایت از کشاورزان و ارائه تسهیلات و جهت‌گیری به سمت بهره‌وری، زمینه کاهش میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را فراهم کرده و تعادلی به سفره‌های زیرزمینی بخشیده است، ضمن این که دولت در کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی و بازیافت پسماندها در بخش کشاورزی گام‌های موثری برداشته است.

ابتکار تأکید کرد: برای جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌ها که اثرات مخربی نظیر گرد و غبار به همراه دارد، چاره‌ای جز حرکت به سمت کشاورزی سازگار با اقلیم با بهره‌گیری از دانش روز نداریم.

کد خبر 371723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha