صنعت گردشگری ایران هنوز راهی طولانی برای راه‌اندازی یک سایت مرجع عرضه خدمات همه جانبه خدمات گردشگری دارد.

سایت مرجع در صنعت گردشگری

به گزارش همشهري، سايت‌هاي معتبر جهاني همچون Trip Advisor امكان انتخاب هتل، خط پروازي، نوع تور و حتي كيفيت خدمات مورد استفاده در سفر از نقطه‌اي به نقطه ديگر در جهان را بدون واسطه‌گري در اختيار گردشگران جهاني قرار مي‌دهد. سايت‌هاي مرجع شبيه به اين حتي به ارزان‌تر شدن خدمات گردشگري در جهان و فراهم كردن شرايط مناسب و آسان سفر براي گردشگران جهاني كمك كرده‌اند. صنعت گردشگري ايران محروم از داشتن يك سايت مرجع گردشگري است كه شبيه به خدمات سايت‌هاي جهاني به ارزان شدن خدمات گردشگري و سفر كمك مي‌كند.

سايت‌هاي اينترنتي متعدد در ايران عمدتا با رويكرد فروش خدمات هتل و پرواز راه‌اندازي شده است اما اين سايت‌ها هيچ تأثيري در ارزان شدن خدمات سفر و گردشگري نداشته و گاه حتي به گران‌تر شدن خدمات گردشگري ياري رسانده‌اند.

  • گردشگري ايران هنوز رقابتي نيست

دكتر اسماعيل قادري عضو هيأت علمي گروه جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت‌وگو با همشهري با تأييد اينكه سايت‌هاي اينترنتي ايجاد شده در صنعت گردشگري ايران و خدمات گردشگري كه در كشور ارائه مي‌شود عمدتا انحصاري و نه رقابتي است، گفت: سايت‌هايي همچون Trip Advisor خدمات بين‌المللي ارائه مي‌كنند و محدود به كشوري خاص نيستند. اما سايت‌هاي اينترنتي خدمات گردشگري كه در ايران راه‌اندازي شده‌اند در سطح محلي هستند و مشكلات زيادي نيز دارند. او با تأكيد بر اينكه سايت‌هاي داخلي صنعت گردشگري در ايران علاوه بر اينكه رقابت زيادي در صنعت گردشگري ايران ايجاد نمي‌كنند، به لحاظ وسعت عملكرد نيز محدود و كوچك هستند.

دكتر قادري يكي از دلايلي كه سايت‌هاي واقعي مرجع در صنعت گردشگري ايران وجود ندارند را توسعه نيافتن صنعت گردشگري درايران خواند و گفت: واقعيت اين است كه صنعت گردشگري در ايران توسعه يافته نيست. در صنعت گردشگري تقاضا موجب عرضه است اما تقاضايي براي صنعت گردشگري ايران در داخل و خارج از كشور وجود نداشته‌است به همين دليل سرمايه‌گذاران علاقه‌اي به ايجاد سايت‌هاي مرجع گردشگري در ايران ندارند.

  • خدمات گردشگري انحصاري است

اين استاد جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي، ايجاد سايت‌هاي اينترنتي مرجع در صنعت گردشگري ايران كه به كاهش هزينه‌هاي سفر و انتخاب سريع و آزادانه خدمات گردشگري از سوي گردشگران منجر شود را تا حدودي غيرممكن خواند و گفت: پديده‌هاي دانش بنيان و كسب‌وكارهاي اينترنتي به تازگي در ايران شكل گرفته‌اند و هنوز در صنعت گردشگري رونق نيافته‌اند. وي با تأكيد بر اينكه ممكن است برخي علاقه داشته باشند سايت‌هاي مرجع در صنعت گردشگري ايران براي ارائه خدمات سريع و مطلوب به گردشگران داخلي و خارجي ايجاد كنند اما دانش فني لازم براي ايجاد چنين سايت‌هايي را ندارند، گفت: نكته مهم ديگر اين است كه صنعت گردشگري در ايران كاملا انحصاري است و رقابتي در آن وجود ندارد. يعني تور، آژانس و هتل در انحصار افراد حقيقي و حقوقي است و در اين وضعيت نمي‌توان شاهد ارائه خدمات هتل‌ها در سطح جهاني و رقابت آنها براي شكستن قيمت‌ها بود.

او در توصيف انحصاري بودن خدمات گردشگري در ايران و نبود يك سايت مرجع براي عرضه خدمات گردشگري در سطح داخلي و جهاني در ايران گفت: مثلا سايت‌هايي براي عرضه خدمات هتلداري از سوي برخي هتلدارها ايجاد شده است كه هتلدار خودش آمده و هتل خود را در سايت معرفي و مشتري جذب مي‌كند. تعيين نرخ هم دست خودش است. اما در سايت‌هاي مرجع جهاني مشاهده مي‌كنيد كه رقابت به اندازه‌اي بالاست كه هتل‌ها به عرضه امكانات اقامتي با قيمت‌هاي باور نكردني و بسيار ارزان اقدام كرده‌اند.

کد خبر 371794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha