سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: در آستانه برگزاری امتحانات خرداد مدارس، شایعاتی مبنی بر فروش سؤالات امتحانی در فضای مجازی منتشر شد و این روزها به اوج رسیده است.

فروش سوالات امتحانی

برخي كانال‌هاي تلگرامي ادعا كرده‌اند در ازاي دريافت شارژ تلفن همراه، سؤال‌ها را لو مي‌دهند. برخي خانواده‌ها كه اين مبلغ را پرداخت كرده‌اند مي‌گويند سؤالاتي كه دريافت كرده‌اند مربوط به امتحانات سال‌هاي پيش است و فريب خورده‌اند. مسئولان آموزش و پرورش مي‌گويند اين كار شيادان براي اخاذي از دانش‌آموزان است و پليس فتا نيز اعلام كرده اين عمل مجرمانه است.

  • سراب فروش سؤالات

خبرنگار همشهري با ادمين يكي از كانال‌هايي كه ادعاي فروش سؤالات را داشت، ارتباط برقرار كرد. مدير كانال درخواست 40هزار تومان شارژ تلفن همراه در ازاي در اختيار قرار دادن سؤالات هر درس يك ساعت پيش از زمان برگزاري امتحان را داشت. او البته مي‌گفت بايد اول شارژ را دريافت كند و بعد سؤالات را بدهد.

پدر يكي از دانش‌آموزان سال سوم متوسطه نيز در اين‌باره به همشهري اينگونه توضيح داد: «از من 50هزار تومان خواست.شارژ ايرانسل خريدم و برايش فرستادم. طبق قرار 2ساعت قبل امتحان سؤالات را برايم فرستاد، ولي هيچ كدام از سؤالات در امتحان نيامده بود.»

كساني كه ادعاي فروش سؤالات را دارند، براي جلب اعتماد وعده‌هاي ديگري هم مي‌دهند. مثلا مي‌گويند جواب بين ٢٠ تا ٣٠ دقيقه بعد از پخش سؤالات براي‌شان ارسال مي‌شود. به اين ترتيب دانش‌آموزي كه قرار است سؤال‌هاي امتحان نهايي را داشته باشد، مطمئن مي‌شود 2ساعت قبل از امتحان سؤال‌ها و يك ساعت و نيم قبل از شروع آزمون هم جواب‌ها را دارد.

  • پيگيري مي‌شود

رئيس مركز حراست وزارت آموزش و پرورش درخصوص شايعه فروش سؤالات امتحانات خرداد در فضاي مجازي به همشهري مي‌گويد: «اين شايعات از سوي عده‌اي سودجو و با هدف كلاهبرداري و اخاذي از خانواده‌ها دامن زده شده‌است.»

محمدحسين كفراشي با اشاره به پيگيري موضوع از طريق پليس فتا توضيح مي‌دهد: «ضريب امنيتي سؤالات امتحاني بسيار بالاست و خانواده‌ها و دانش‌آموزان مطمئن باشند چنين مسائلي هرگز صحت ندارد و با افرادي كه چنين شايعاتي را مطرح كرده‌اند، با هماهنگي نهادهاي ذيربط برخورد قانوني خواهدشد.» رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش هم در اين‌باره مي‌گويد: «سؤالات امتحانات نهايي از ضريب امنيت بالايي برخوردارند و احتمال لو رفتن سؤالات صفر است.»

به گفته عبدالرسول عمادي امسال سي‌دي سؤالات و رمز سؤال در اختيار مدارس قرار مي‌گيرد و تا 2ساعت قبل از برگزاري امتحانات امكان دسترسي به سؤالات از سوي مدارس وجود ندارد. بنابراين آنچه با عنوان فروش سؤالات در فضاي مجازي مطرح شده با هدف اخاذي است.

  • حواس پليس فتا هست

در همين حال رئيس پليس فتا استان اصفهان از دستگيري 2كلاهبردار كه با ترفند فروش سؤالات امتحانات نهايي در فضاي مجازي از دانش‌آموزان كلاهبرداري مي‌كردند خبر داد.

به گزارش روابط عمومي فرماندهي انتظامي استان اصفهان، سرهنگ سيدمصطفي مرتضوي گفت: «شاكيان مدعي بودند پس از واريز وجه به حساب، فرد كلاهبردار هيچ سؤالي را براي آنها نمي‌فرستاد و تلفن خود را نيز جواب نمي‌داد. پس از بررسي‌هاي تخصصي، 2كلاهبردار طي 2عمليات جداگانه دستگير و به مراجع قضايي تحويل داده شدند.» البته پيش از اين و در سال‌هاي گذشته گزارش‌هايي لو رفتن سؤال‌هاي امتحان نهايي را تأييد كرده بود اما اين اتفاق هرگز از طريق فضاي مجازي و كانال‌هاي تلگرامي نبوده است.

کد خبر 371797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha