سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحی بای‌پس معده برای افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند یکی از شیوه‌های لاغری به شدت تاثیرگذار به شمار می‌رود،‌ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند موفقیت این جراحی تنها در کاهش میزان مصرف غذا نیست.

براساس گزارش ساينس الرت،‌ به‌نظر مي‌آيد اين جراحي باي‌پس اكوسيستم ميكروب‌هاي درون سيستم گوارشي را دچار تغيير كرده و ميكروب‌هايي را جايگزين مي‌كند كه منجر به كاهش وزن مي‌شوند.

در سال 2008 محققان دانشگاه آريزونا دريافتند نوع باكتري‌هاي موجود در سيستم گوارشي بيماران پس از جراحي كاهش وزني كه باي‌پس معده Roux-en-Y نام دارد تا حد قابل توجهي تغيير مي‌كند و همين موضوع كنجكاوي آنها را برانگيخت تا دريابند آيا اين باكتري‌هاي جديد در كاهش وزن بيمار تاثيري دارند يا خير.

محققان به بررسي تنوع ژنوم باكتري‌هاي سيستم گوارشي 24 بيماري كه تحت انواع مختلفي از جراحي‌هاي كاهش وزن و باي‌پس معده قرار گرفته‌بودند،‌ پرداختند و نتايج به دست آمده را با نمونه‌هاي جمع‌آوري شده از 14 بيمار جراحي شده، 15 بيمار داراي اضافه وزن و در انتظار جراحي و 10 فرد كه از وزني سالم برخوردار بودند مقايسه كردند.

دانشمندان مشابه آنچه پيشتر كشف كرده‌بودند، مشاهده كردند كه ميكروب‌هاي درون روده افرادي كه تحت جراحي لاغري قرار گرفته‌بودند متفاوت با افرادي بود كه هنوز جراحي روي آنها انجام نگرفته‌بود. نتايج همچنين نشان داد تنوع گونه‌هاي ميكروبي درون معده پيش از عمل بسيار بالاتر از پس از انجام جراحي است و تنوع ميكروب‌ها با كاهش وزن دچار افت مي‌شود.

به گفته محققان اين يكي از اولين مطالعاتي است كه ايجاد تفاوت در ميكروب‌هاي درون سيستم گوارشي را به واسطه جراحي‌هاي مختلف كاهش وزن به نمايش مي‌گذارد.

با توجه به دشواري اين جراحي‌ها، جاي تعجب نيست كه نوع باكتري‌هاي درون سيستم گوارش دچار تغيير شوند. براي مثال در باي‌پس معده  Roux-en Y  كه به روش لاپارسكوپي (بسته) انجام مي شود به وسيله ي استاپلر خطي برشي ( منگنه هاي مخصوص) معده بيمار به كيسه اي با حجم 50 سي سي تبديل مي شود. سپس با ايجاد يك آناستوموز ( اتصال) از روده ي باريك به معده و كاهش 200  سانتي متري در طول روده سوء جذب ايجاد شده و منجر به كاهش وزن غير قابل بازگشت در بيمار مبتلا با چاقي مفرط مي گردد.

چنين بازسازي قابل توجهي تغييرات بنياديني را در سطح اسيديته، مواد غذايي و سطح اكسيژن معده و روده ايجاد مي‌كند و در اين شرايط اگر تعدادي از ميكروب‌ها از بين نروند جاي شگفتي دارد. در مقايسه در جراحي Lap-Band مسير عبور غذا تغيير نمي‌كند و درعوض با تنگ كرده دهانه معده ميزان ورودي غذا به معده كاهش پيدا مي‌كند.

هردوي اين جراحي‌ها اكوسيستم ميكروبي درون سيستم گوارشي را دچار تحول مي‌كنند،‌اما اين تحول در افرادي كه باي‌پس معده انجام مي‌دهند بسيار چشمگيرتر است.

کد خبر 371827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha