سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: این هفته نیز گروه‌های مردمی قرارهای مختلفی برای حفظ محیط زیست در سراسر کشور گذاشته‌اند که از آن میان می‌توان به "ضیافت سبز" برای حفظ محیط زیست در ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

ضیافت سبز؛ حفظ محیط زیست در ماه مبارک

به گزارش مهر، هر هفته انجمن‌ها و گروه‌های مردمی قرارهایی محیط زیستی دارند تا با کمک هم به یاری طبیعت ایران بشتابند. تعدادی از قرارهای پیش رو به شرح زیر است:

کمپین ضیافت سبز در شهر تازه هم با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و در پیش بودن روز جهانی محیط زیست (٥ ژوئن) مقارن با ١٥ خرداد با پیام "ارتباط مردم با طبیعت" و نزدیک شدن به روز "بدون کیسه پلاستیکی" در ٢١ تیر ماه و با توجه به برگزاری ضیافت‌های سحری و افطاری با هدف‌گذاری بر ٥ هدف اصلی توسط شهروندان، فعالان و اعضای کانون‌های محیط زیست محلات برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان این کمپین اهداف پنج‌گانه خود را استفاده از ظروف چند بار مصرف به جای ظروف یکبار مصرف به منظور کاهش تولید پسماندهای حاصل از ظروف یکبار مصرف ( اجرای نذر سبز برای شستشوی ظروف چند بار مصرف در مراسمات سحری و افطاری) و هیئات، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی برای خوراکی‌های داغ (غذاها و نوشیدنی‌ها) به دلیل ایجاد مخاطرات بهداشتی شدید (در صورت نیاز از ظروف یک بار مصرف گیاهی)، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید نان به جای کیسه‌های پلاستیکی به دلیل مشکلات بهداشتی، استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای برای خرید بجای کیسه‌های پلاستیکی و جمع‌آوری و تفکیک پسماندهای خشک و تر پس از هر مراسم و جلوگیری از انباشت پسماندها در خیابان‌ها اعلام کرده‌اند.

جمعیت پژواک طبیعت هم اعلام کرده برنامه هفتگی پاکسازی، غذارسانی به حیوانات و گفتگوی محیط زیستی را روز ۱۲خرداد برگزار می‌کند.

همچنین از میان قرارهای محیط زیستی که طی روزهای گذشته انجام شد می‌توان به مدرسه طبیعت ناردونه در ورامین اشاره کرد که اقدام به کارگاه رنگ‌آمیزی و ساخت کاردستی و نجاری کرد. گروه کوهنوردی پاژین بانه هم در همایش کشوری به مناسبت سی‌امین سال‌یاد بمباران شیمیایی شرکت کرد و سمینار محیط زیست با محوریت چالش امروز، چشم‌انداز فردا در دانشگاه اراک توسط مجمع تشکل‌های زیست محیطی اراک برگزار شد.

افزون بر این‌ها شهروندان اهوازی هم در حرکتی نمادین به کمک پاکبانان شهرداری شتافتند و بخشی از پوسترهای کاندیداها را از در و دیوار شهر زدودند. ناجیان نبض زمین هم در کنار سایر برنامه‌های خود، سه‌شنبه‌های هر هفته برنامه‌ای تحت عنوان سه‌شنبه‌های بدون ته سیگار برگزار می‌کنند که این هفته در پارک استقلال ارومیه حضور داشتند.

اجرای مانور اطفا حریق هم توسط انجمن سبز زاگرس با همکاری دبیرخانه انجمن‌های زیست محیطی استان کرمانشاه و منابع طبیعی در ناودار گیلانغرب برگزار شد.

این هفته انجمن زمین سبز بوشهر هم نهال‌های سبز همدلی را در پارک بانوان شهر بوشهر کاشتند و اعضای انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان هم از باغ گیاه‌شناسی و ایستگاه تحقیقاتی گل و گیاهان بازدید کردند.

فعالان محیط زیستی اطراف سدها را هم نادیده نگرفتند. پاکسازی سد مهاباد از طرف محمد امین شیخ مندی قهرمان و پیشکسوت و عضو انجمن زندگی دوباره هر روز و در تمام فصول سال بی‌وقفه صورت می‌گیرد.

همچنین به مناسبت هفته گرامیداشت تنوع زیستی اعضای کانون‌های محیط زیست مناطق ۲۲گانه تهران از موزه‌های حیات وحش دارآباد و هفت چنار بازدید کردند. دیوارنویسی هم در راستای فرهنگ محیط زیست بانوان طبیعت دوست آبدانان ایلام صورت گرفت. ‍به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی همایش منطقه حفاظت شده بهرام گور نی‌ریز با محوریت بررسی ارزش‌های زیستی و اقتصادی برگزار شد. این همایش با شرکت علاقه‌مندان به محیط زیست، اعضای سمن‌های محیط زیستی و محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس و جمعی از روسای ادارات و نهادهای دولتی، در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن میراث ماندگار بختگان در نی‌ریز برگزار شد.

تشکل زیست محیطی پاکسازان طبیعت فارس هم به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی صد و سی و ششمین برنامه خود را با پاکسازی منطقه تنگ مهریان با موفقیت برگزار کرد و در این برنامه با توجه به انبوه زباله‌های رها شده در این منطقه بکر و زیبا بین گردشگران کیسه‌های زباله توزیع شد.

کد خبر 371843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha