سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه بین‌المللی از محققان به رهبری پژوهشگران دانشگاه آمستردام موفق به کشف نورونی (سلول عصبی) شده‌اند که نقش آن مانند جی‌پی‌اس است.

به گزارش ایرنا به نقل از نیچر، روزانه میلیارد ها نفر در سراسر جهان به راحتی محل کار، منزل یا دانشگاه را مسیریابی می‌کنند و به مقصد می‌رسند. قسمت اعظم این توانایی به صورت ناخوداگاه و توسط مغز انجام می‌شود.قابلیت مسیریابی و ارزیابی محیط مربوط به یک منطقه شبیه به اسب دریایی در هیپوکامپوس مغز و در لوب تمپورال است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد مکانیسم دقیق مسیریابی و ناوبری مغز، متشکل از سلول‌های مکانی هیپوکامپوس است که فعالیت الکتریکی آن برمبنای موقعیت مکانی فرد، کم و زیاد می‌شود. محققان با استفاده از نمونه های حیوانی نحوه رمز گشایی دانش محیطی و مسیریابی مغز را بررسی کردند. محققان یک معمای مسیریابی برای موش‌ها طرح کردند و در حین آزمایش، فعالیت الکتریکی مغز آنان را با ابزار پیشرفته بررسی کردند. به طور همزمان فعالیت نورون‌های هیپوکامپوس، قشر پریرهینال (واقع در لوب تمپورال) و دو منطقه حسی دیگر اندازه‌گیری شد.

این مطالعه نشان می‌دهد تفاوت چشمگیری هنگام حل معمای مسیریابی در قشرپریرهینال و بخش‌های دیگر مغز وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد سلول‌های جدیدی در این ناحیه قرار دارند که محققان آن را اصطلاحا 'neighbourhood cell' نامیده‌اند. این نورون‌ها مغز را قادر می‌کنند تفاوت بین محله‌های مختلف را درک کند. این مطالعه برای اولین بار است که از نحوه رمزگذاری مغز برای اطلاعات وسیع جغرافیایی پرده برداری می‌کند و در درمان اختلالات حافظه موثر است.

کد خبر 371878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha