سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

تازه‌ترین اظهارات عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از احتمال رونق بازار مسکن حکایت دارد. هرچند که او تاکید کرد افزایش قیمت در بازار مسکن رقم نخواهد خورد.

آخوندي مي‌گويد: آمارهاي پيش‌نگر نشان مي‌دهد كه بازار مسكن در آستانه رشد خوبي قرار دارد گرچه با ورود بسيار گسترده جريان سوداگرانه به اين بازار در سال‌هاي گذشته كه منجر به احداث 2ميليون و ۶۰۰ هزار خانه خالي از سكنه شد، اين بخش بيشترين لطمه را از سياست‌هاي غلط دوره گذشته ديده است.

البته رونق بازار مسكن در سال‌جاري در حالي پيش‌بيني مي‌شود كه در سال‌هاي اخير چندين بار از اين پيش‌بيني‌ها شد اما هيچ‌كدام درست نبود. از سال 94گمانه‌زني‌ها براي خروج مسكن از ركود قوت گرفت و پيش‌بيني شد كه بازار مسكن در نيمه دوم اين سال طعم رونق را بچشد اما اين اتفاق رخ نداد. پس از آن متوليان حوزه مسكن پيش‌بيني كردند كه بازار مسكن در واپسين‌ ماه‌هاي سال 94وارد دوره پيش رونق شود و سال 95را با رونق آغاز كند يا حداكثر تا تابستان به رونق برسد اما در فصل گرم جابه‌جايي‌ها در بازار مسكن نيز خبري از رونق نشد و ركود سنگين در بازار مسكن ادامه پيدا كرد.

پس از اين بود كه كارشناسان و دست‌اندركاران حوزه مسكن با استناد به افزايش ماهانه تعداد معاملات بازار مسكن تهران، مدعي شدند اين بازار وارد دوره پيش رونق شده و به‌زودي به رونق خواهد رسيد كه البته اين رونق با افزايش قيمت همراه نخواهد بود و قيمت‌ها نهايتا در حد نرخ تورم رشد خواهد كرد؛ سال 95نيز با همه پيش‌بيني‌هايي كه براي بازار مسكن شده بود به پايان رسيد و اين بازار با ناكام گذاشتن همه پيش‌بيني‌ها، باز هم به رونق نرسيد.

از ديگر سو براساس آمارهاي مربوط به جزئيات رشد اقتصادي 9ماهه 95كه از سوي بانك مركزي منتشر شد، رشد صنعت ساختمان در 9‌ماه نخست سال گذشته منفي 17درصد بوده است. اينك اما در شرايطي كه بيش از 2‌ماه از سال 96گذشته، بازار پيش‌بيني آينده بازار مسكن نيز دوباره گرم شده است. برخي كارشناسان معتقدند بازار مسكن نهايتا تا اواخر تابستان به رونق خواهد رسيد و افزايش قيمت را نيز تجربه خواهد كرد. برخي ديگر نيز گرچه مي‌گويند بازار مسكن 96رونق مي‌گيرد اما افزايش قيمت بيش از نرخ تورم را براي آن متصور نيستند.

دسته سوم كارشناسان نيز معتقدند با توجه به افت قدرت خريد متقاضيان، ناشي از جهش‌هاي قيمتي مسكن در سال‌هاي گذشته و ركود اقتصادي سال‌هاي اخير، بازار مسكن در سال 96تفاوت چنداني با بازار مسكن سال گذشته نخواهد داشت و تعداد معاملات در همين حد باقي مي‌ماند ضمن اينكه به روال يكي دو سال گذشته، سالانه حدود 5تا 7درصد افزايش قيمت را نيز تجربه خواهد كرد. با اين حساب، چنانچه سياست‌هاي كلان اقتصادي دولت، از رويكرد ضد‌تورمي به سمت رونق اقتصادي تغيير نكند و بخش‌هاي اقتصاد به رونق نرسند، احتمال اينكه بازار مسكن با وضعيت موجود وارد روند رو به رشد شود ضعيف خواهد بود.

در اين ميان عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي نيز رشد بازار مسكن را پيش‌بيني كرده‌ است. به گزارش مهر، آخوندي در حاشيه نشست ستاد بازآفريني شهري در پاسخ به پرسشي درخصوص زمان خروج مسكن از ركود و رشد بازار مسكن خاطرنشان كرد: تمام آمارهاي پيش نگر نشان مي‌دهد كه در آستانه رشد خوب در بازار مسكن قرار داريم. وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد رونق به معني افزايش قيمت مسكن به هيچ وجه صحت ندارد و قيمت مسكن افزايش نخواهد يافت.

  • آمارها چه مي‌گويند؟

نگاهي به تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از تحولات بازار مسكن شهر تهران نشان مي‌دهد كه تعداد معاملات مسكن تهران در ارديبهشت سال‌جاري نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 6.4درصد رشد كرده است.همچنين متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني در شهر تهران در اين‌ماه به 4ميليون و 533هزار و 600تومان رسيده كه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۵.۷ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

البته بررسي گزارش‌هاي قبلي بانك مركزي از تحولات معاملات مسكن شهر تهران نشان مي‌دهد كه افزايش تعداد معاملات بازار مسكن در ماه‌هاي ابتدايي سال‌هاي اخير روندي تكراري بوده اما شيب اين افزايش در 2‌ماه نخست سال‌جاري كاهش يافته است. بر اين اساس تعداد معاملات مسكن تهران در 2‌ماه نخست سال 95نسبت به سال 94حدود 11.6درصد رشد كرده درحالي‌كه معاملات 2ماه نخست سال‌جاري نسبت به‌مدت مشابه در سال 95كمتر از 2.3درصد رشد داشته است.

کد خبر 371890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha