چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

اسدالله افلاکی: ۵۰ قلاده یوزپلنگ آسیایی همه جمعیت یوزهای آسیایی جهان است که اکنون در گستره‌ای به وسعت ۶میلیون هکتار در ایران زندگی می‌کنند و دست اندرکاران پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نزدیک به ۱۶سال است که با تمام توان برای حفاظت از این آخرین بازمانده‌های یوز تلاش می‌کنند.

یوزپلنگ

16سال تلاش براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي كه اكنون به‌خاطر محدود شدن زيستگاهش به ايران، يوز ايراني ناميده مي‌شود اما هنوز به جايي نرسيده و نگراني از انقراض اين گونه زيبا و نادر حيات وحش همچنان به قوت خود باقي است. مسئولان و دست اندركاران حفاظت از يوز مي‌گويند طي اين مدت جمعيت يوزها افزايش نيافته است آنها بخشي از اين معضل را ناشي از تغييرات اقليمي و بخشي ديگر را ناشي از اشتباهات تكنيكي و غلط بودن پيش‌بيني‌هاي علمي عنوان مي‌كنند. حالا اما مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي خبر از برگزاري جلسه‌اي باحضور كارشناسان خارجي مي‌دهد.

اكنون به‌نظر مي‌رسد پروژه بين‌المللي حفاظت از يوز به‌رغم همه تلاش‌ها با مشكل جدي مواجه شده است مشكل ناتواني در افزايش جمعيت يوز. اين نكته‌اي است كه هومن جوكار مدير پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي ديروز در گفت‌وگو با ايرنا بر آن صحه گذاشته و گفته است: هر چه دانش ما نسبت به جمعيت و رفتار يوزپلنگ بيشتر مي‌شود، به اين موضوع پي مي‌بريم كه با تداوم روند موجود، قادر به افزايش جمعيت فعلي يوزپلنگ نيستيم. او در ادامه مي‌افزايد: با تمام تمهيدات و زحماتي كه در اين مدت كشيده شد فقط توانستيم وضع موجود آنها را حفظ كنيم كه منقرض نشوند. بنابراين اگر بخواهيم كار بهتري انجام دهيم به‌نظر مي‌رسد بايد وارد يكسري دستكاري‌هايي شويم، يعني به‌دليل نحوه زندگي اين گونه حيات وحش و حوادثي كه آنها را تهديد مي‌كند، ديگر اميدي به يوزپلنگ‌ها نداشته باشيم كه بتوانند جمعيت كوچك خود را بازپروري كنند.

جوكار خاطرنشان مي‌كند: بايد يكسري از كارها مانند تكثير در اسارت را جدي‌تر انجام دهيم كاري كه اكنون با نگهداري 2 يوزپلنگ نر (كوشكي) و ماده (دلبر) در پرديسان آغاز شده است. او به راهكار ديگري هم اشاره مي‌كند: يك ذخيره‌گاه براي آنها ايجاد كنيم تا جمعيت يوزپلنگ‌ها در امنيت كامل شكل‌گيرد بعد رهاسازي‌ كنيم، اينها برخي از كارهايي است كه به‌نظر تمام كارشناسان بايد انجام شود كه در اين زمينه تاكنون 2 جلسه برگزار كرديم.

اكنون اما چشم همه به جلسه‌اي است كه 17 و 18 خرداد ماه جاري برگزار مي‌شود و درآن، علاوه بر كارشناسان داخلي، رئيس بخش گربه‌سانان اتحاديه جهاني حفاظت و نماينده بنياد حفاظت حيات وحش آمريكا هم حضور دارند. جلسه‌اي كه قرار است در آن تمام نظرات ملي و بين‌المللي مطرح شود تا به گفته جوكار، دست‌اندركاران حفاظت از يوز مطمئن شوند كاري را كه انجام مي‌دهند از نظر كارشناسان درست است.

کد خبر 371908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha