چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

جلسه دیروز شورای شهر تهران یکی دیگر از جلسات پرتنش این شورا در ۴سال گذشته بود.

شورای شهرتهران

 اعتراض‌ها از اواسط نطق پيش از دستور محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران آغاز شد؛ هنگامي كه وي از بدهي به پيمانكاران و بانك‌ها، اعتبارات مورد نياز براي اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام، اشباع ظرفيت بارگذاري‌هاي مسكوني و تجاري و خدماتي و مال‌ها و مگامال‌ها و نبود آمار درمورد هولوگرام‌هاي صادر شده صحبت و شائبه‌هايي در حوزه تعهدات شهرداري مربوط به LC‌هاي خارجي، فروش املاك و اراضي شهر تهران در فرايند اجراي برخي پروژه‌هاي بزرگ‌مقياس و اتوبان‌هاي درون‌شهري و استخدام 6هزار نيرو در شهرداري به ميان آورد. در اين حالت صداي اعتراض‌ها كم‌كم بلند شد و در انتهاي نطق نيز مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران گفت: ما در اين 4 سال براي خدا و ملت كار كرديم و معتقدم كه نبايد زحمات هيچ‌كس را ناديده گرفت؛ البته بهترين پاداش‌ها نزد خداست.

وي ادامه داد: ممكن است ما يك روز رأي بياوريم و يك روز نه اما اين دليل خوبي و بدي كسي نيست. در سال‌هاي پس از انقلاب دولت‌ها و مجامع و شوراهاي مختلف با ديدگاه‌هاي مختلف آمده‌اند و رفته‌اند مهم اين است كه گذشتگان را تخطئه نكنيم. ما هم وقتي در دور دوم شوراها بر سر كار آمديم، هرگز شوراي اول را تخطئه نكرديم، بلكه به‌عنوان عبرت به آنها نگريستيم. وي از اعضاي شوراي شهر پنجم خواست كه از فضاسازي عليه مديران و مسئولان قبل خودداري كنند و اگر چنانچه دنبال شفاف‌سازي‌ هستند موارد مدنظرشان را به‌صورت روشن معلوم كنند و بگويند دنبال چه چيزهايي هستند تا به تك‌تك آنها پاسخ داده شود. تأكيد چمران اين بود كه مصالح عمومي جامعه و كشور فداي هيچ‌چيز ديگر نشود.

رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر نيز كه نسبت به بخش‌هايي از نطق پيش از دستور سالاري اعتراض داشت از وي خواست تا در حضور خبرنگاران از اعضاي شوراي شهر عذرخواهي كند. نظر ناصر اماني معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري نيز اين بود كه در اين نطق مديريت شهري مورد تهمت و تخريب قرار گرفته است و تأكيد كرد كه در جلسه بعدي در مورد تك‌تك اين تخريب‌هاي خلاف واقع توضيحات لازم ارائه خواهد شد. وي نگراني خود را از تندروي اعضاي شوراي شهر پنجم ابراز داشت و گفت: شما نمي‌توانيد همه دستاوردهاي 12ساله نظام را زير سؤال ببريد؛ البته اشتباهاتي بوده اما سياه‌نمايي‌هايي گسترده در مورد اقدامات 12سال گذشته در اين روزهاي پاياني عمر مديريت شهري و در اين‌ ماه رمضان خارج از عدل و انصاف است. به گفته اماني از آنجايي كه قاليباف در جريان مبارزات انتخاباتي رقيب دولت بوده حالا به اين شيوه مي‌خواهند از او انتقام بگيرند.

اماني در مورد آن بخش از انتقادات زيست‌محيطي مطروحه در نطق پيش از دستور سالاري نيز گفت: مگر آقاي قاليباف طرح خود در مورد حل معضل آلودگي هوا را به دولت نبرد و به تصويب نرساند؟ مگر اعلام آمادگي براي حل معضل آلودگي هوا ظرف 4سال نكرد؟ اينطور كه معلوم است اداره شهر بزرگي چون تهران برايتان مشكل است. البته كه هست. همت و مديريت جهادي و حمايت مي‌خواهد و شما نگرانيد و حالا راه فرار به جلو را برگزيده‌ايد و مشكلات را مي‌خواهيد به گردن قبلي‌ها بيندازيد.

  • تصويب 4ماده از طرح حفاظت از باغات

ديروز 4ماده از اصلاحيه مصوبه دستورالعمل ضوابط اجرايي مربوط به چگونگي اجراي ماده يكم قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها به تصويب رسيد. اين مصوبه مربوط به 10سال پيش است اما عملكرد ناموفق آن باعث شد تا اعضاي شوراي شهر چهارم نسبت به بازنگري درآن اقدام كنند. اين اصلاحيه 3 هفته است كه در دستور كار شوراي شهر قرار دارد و به‌دليل اهميت موضوع بر سر هر ماده آن بحث‌هاي بسياري درمي‌گيرد كه كار تصويب كامل آن را به درازا مي‌كشد. البته در ميانه اين بحث‌ها نيز هرازگاهي تنش‌ها و افشاگري‌هايي از سوي اعضاي شورا روي داد. اين بار بحث‌ها ميان محمد حقاني و اسماعيل دوستي از يك طرف و مهدي چمران و رحمت‌الله حافظي از سوي ديگر بود.

اوج اين درگيري‌هاي لفظي مربوط به بحث تأمين پاركينگ در مجوزهاي ساخت‌وساز مربوط به اراضي باغي بود. عده‌اي ازجمله اسماعيل دوستي و مهدي چمران معتقد بودند كه بايد هم در حفظ باغات بكوشيم و هم به‌گونه‌اي عمل كنيم كه مردم تشويق به درختكاري و حفظ فضاي سبز شوند نه اينكه با سختگيري نسبت به ساخت‌وساز و تأمين پاركينگ در باغات، مردم را از كاشت درخت يا حفظ فضاي سبز دلزده كنيم. در اين ميان حقاني هم معتقد بود كه در قضيه حفظ باغات ما اصلا نبايد دنبال ساخت‌وساز باشيم. وي گفت: خدا كند آقاي دوستي استاندار نشود و گرنه درختي در شهر باقي نمي‌گذارد. اين جمله با واكنش تند دوستي مواجه شد و در پاسخ خطاب به حقاني گفت: اتفاقا 100 صورتجلسه داريم كه نشان مي‌دهد در دوران معاونت شما بر خدمات شهري شهرداري تهران باغات پايتخت نابود شد. در ادامه درگيري لفظي نيز بين مهدي چمران و رحمت‌الله حافظي پيش آمد.

چمران كه دائم در طول جلسه اعضاي شوراي شهر را به صبر و آرامش دعوت مي‌كرد، ناگهان در برابر مقاومت حافظي بر سر نحوه ساخت‌وساز در اراضي باغي خطاب به وي گفت: «دروغ نگو، ساكت باش و اين‌قدر شعار نده! خبرنگاران خوب مردم‌فريبي و عوام فريبي را متوجه مي‌شوند. اصلا تو باعث شدي كه ميانه حقاني و دوستي به‌هم بخورد؛ درحالي‌كه حرف ما اين است كه باغ‌ها بايد حفظ شود اما مردم هم بايد زندگي كنند. بحث ما اين است كه باغ را حفظ كنيم اما انسان‌ها نيز ارزش دارند نبايد يك بعدي قضايا را ديد.» وي افزود: 10سال است تلاش مي‌كنيم تا مشكل ساخت‌‌وساز درباغ‌ها را حل كنيم؛ بنابراين اينگونه اظهارنظر‌ها در مورد اينكه ما مخالف حفظ باغ هستيم بد و بيراهي بيش نيست.

چمران خطاب به حافظي با عصبانيت گفت: «شما دكتر هستيد از شما بعيد است. زشت است. اينجا شوراي شهر است. شما باغ را دستاويز كرديد تا مرا تخريب كنيد ديگر همه ‌‌چيز تمام شد من ديگر نمي‌خواهم وارد شوراي شهر شوم. پس ديگر نيازي به ادامه اين تخريب‌ها نيست.»

  • قدرداني از قائم‌مقام شهردار

در بخشي از جلسه ديروز شوراي شهر همچنين از خدمات عيسي شريفي قائم‌مقام شهردار و معاون امور مناطق شهرداري تهران در قالب اهداي لوح تقديرشد. منتهي به‌دليل عدم ‌حضور وي اين لوح به ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري داده شد تا به وي اهدا كند. اعضاي شوراي شهر تهران در كنار لوح، متن تقديرنامه‌اي را به امضا رساندند و در آن از زحمات چندين ساله عيسي شريفي تشكر كردند كه همواره درسكوت خبري متحمل زحمات شبانه‌روزي بود. به گفته مهدي چمران، عيسي شريفي 4 روز قبل به‌منظور درمان بيماري سخت فرزندش از كشور خارج شده است.

اعضاي شوراي شهر تهران ديروز نيز مطابق روال جلسات شورا تذكرات خود را خطاب به مديران شهري و كشوري مطرح كردند كه در جدول زير مي‌خوانيد.

  • تذكر - نام عضو و كميسيون

عباس جديدي - نظارت و حقوقي : حجم بالاي طرح، لوايح و مصوبات، شوراي شهر را به كارخانه توليد مصوبه و سيلوي تلنبار كردن مصوبات تبديل كرده است. ما نياز داريم گزارشي از ميزان اجرايي شدن اين مصوبات ارائه شود. از دولت نيز مي‌خواهم در برابر وعده‌هايي كه به مردم داده پاسخگو باشد و دقت كند كه هركدام از اين وعده‌ها به‌منزله چك سفيد امضاست. درمورد املاك نجومي هم آقاي قاليباف تشريف بياورند در شورا توضيح دهند.

مهدي چمران - رئيس شورا - در پاسخ به جديدي: ما اساسا موضوعي به نام املاك نجومي نداريم و لازم است در دفاع از حقوق اعضاي شوراي شهر تهران هم تأكيد كنم كه هيچ‌يك از اعضاي شوراي شهر ملكي از شهرداري نگرفته‌اند.

مجتبي شاكري - فرهنگي و اجتماعي : تهران به ۱۲۴پد براي توقف هلي‌كوپتر نياز دارد اما با وجود گذشت 2سال از مصوبه شورا تنها ۴۹پد هلي‌كوپتر در تهران داريم درحالي‌كه پدهاي هلي‌كوپتر در مديريت بحران، انتقال بيماران اورژانسي، اطفاي حريق و نظاير آن نقش مهمي دارند. در پاسخ به رئيس‌جمهور كه خواستار حذف شعار «مرگ» شدند عرض مي‌كنم كه امام در صحيفه نور در بحث برائت فرمودند: «از خدا مي‌خواهيم كه اين قدرت را به ما ارزاني دارد كه نه‌تنها از كعبه مسلمين كه از كليساهاي جهان نيز ناقوس مرگ بر آمريكا و شوروي را به صدا درآوريم». درضمن اگر قبل از ثبت‌نام نامزدها اعلام مي‌شد كه قرار است يك فهرست مخفي رأي بياورد ديگر 3هزار نفر ثبت‌نام نمي‌كردند.

مهدي چمران - رئيس شورا - در واكنش به اظهارات مجتبي شاكري: متأسفانه اخيرا يكي از هلي‌كوپترهاي حامل يك بيمار نتوانست در بيمارستان خاتم‌الانبيا به زمين بنشيند و ناچار در جاده قديم كرج فرود آمد و از آنجا 2ساعت طول كشيد تا بيمار مجددا به بيمارستان خاتم‌الانبيا برسد. از سرنوشت اين بيمار نيز بي‌خبريم. درحالي‌كه اگر اين بيمارستان به پد هلي‌كوپتر مجهز بود، اين مشكل پيش نمي‌آمد. ضمن اينكه در نزديكي اين بيمارستان يك مركز نظامي هست كه پد هلي‌كوپتر داشت اما اجازه فرود به هلي‌كوپتر نداد خوب است در مواقع بحراني با دستورالعمل‌هاي خاص اجازه استفاده از اين پدها داده شود.

اقبال شاكري - عمران و حمل و نقل : من درمورد تعطيلي كتابخانه عمومي پارك شهر اعتراض دارم و از شهرداري مي‌خواهم كه اتمام اين پروژه را دراولويت كاري خود قرار دهد. از وزارت خارجه مي‌خواهم كه در مورد سرنوشت شيخ عيسي قاسم،رهبر شيعيان بحرين حساس باشد و ساكت ننشيند. در مورد انتخابات شوراي شهر نيز چندين‌بار نسبت به تخلفات اعتراض كرديم اما از مردم‌سالاري و شفاف‌سازي‌ مورد ادعا چيزي نديديم. براي شوراي پنجم آرزوي خدمت‌رساني موفق دارم اما كجا در اين فهرست از تخصص استفاده شده، اين يك رقابت غيرتخصصي و غيرشفاف بود كه برگزار شد.

مهدي چمران - رئيس شورا - در واكنش به سخن اقبال شاكري: اين كتابخانه دست شهرداري نيست و به شهرداري تهران ربطي ندارد، با وجود اين شهرداري تهران سالانه 40ميليارد تومان به كتابخانه‌هاي شهر تهران كمك مي‌كند.

رحمت الله حافظي - محيط زيست و سلامت (رئيس) : شهرداري در عقد قرارداد با يك شركت راه‌اندازي سامانه فروش الكترونيك بليت براي مترو و اتوبوسراني، صرفه و صلاح شهروندان، شهر و شهرداري را رعايت نكرده است. وفق قانون بايد تمامي درآمدهاي شهر به خزانه شهر واريز شود اما در قراردادي كه شهرداري با اين شركت دارد تمام وصولي از فروش بليت مترو و اتوبوسراني به‌حساب اين شركت واريز مي‌شود كه تخلف است. درمورد تحصن متخصصان پاتولوژي و دستياران رشته پاتولوژي در مقابل نهاد رياست‌جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و وزارت بهداشت نيز انتظار داريم مسئولان به خواسته بحق جامعه پزشكي توجه كنند.

ناصر اماني - معاون برنامه ريزي و توسعه شهري : در پاسخ به حافظي: اين شركت توسن نام دارد كه خودش بليت مترو و اتوبوس را پيش‌خريد مي‌كند و پول خودش به‌حساب خودش مي‌رود؛ بنابراين ما هيچ پولي به اين شركت نمي‌دهيم، خودش بليت توليد و توزيع مي‌كند و هيچ اشكالي هم به اين شركت وارد نيست.

پرويز سروري - نظارت و حقوقي (رئيس) : يكي از تفاوت‌هاي حكومت‌هاي مردم‌سالار با استبدادي، انتقال قدرت بدون خونريزي و قتل و كشتار است. اگر هم اعتراضي هست در يك فرآيند قانوني بدون اغتشاش كار را پيش مي‌بريم. ما مثل فتنه 88 نيستيم كه فرآيندهاي قانوني را ناديده گرفتند و همه جا را به آتش كشيدند. اغتشاش ممنوع و اعتراض ممدوح است. بنابراين ما نگرانيم كه به اعتراضمان رسيدگي نشود. ما نسبت به روند برگزاري شمارش آرا اعتراض داريم و خواستار بازشماري 10درصد صندوق‌ها هستيم.

کد خبر 371920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha