همشهری آنلاین: قیمت جهانی نفت به دلیل افزایش تولید نفت لیبی و بی‌توجهی آمریکا، در روند افزایشی نفت شیل با کاهش روبرو شد.

مهر به نقل از رویترز نوشت: قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی چهارشنبه دهم خردادماه به دلیل افزایش تولید نفت لیبی و نگرانی از افزایش تولید نفت آمریکا که در حال برهم زدن تلاش‌های اوپک برای کاهش مازاد عرضه جهانی است، با روند نزولی مواجه شد.

در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با ۲۵ سنت کاهش معادل ۰.۵ درصد روند نزولی به ۵۱ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید؛ ضمن اینکه قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۲ سنت کاهش معادل ۶ دهم درصد افت به ۴۹ دلار و ۳۴ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

به گفته تجار، کاهش بهای نفت به افزایش تولید نفت لیبی و نیز افزایش بی‌رویه تولید نفت آمریکا برمی‌گردد.

همچنین شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید نفت این کشور در این هفته، به ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که طبیعتا روند روبه رشد صادرات لیبی را به دنبال خواهد داشت.

آمار ردیابی نفتکش‌های توماسون رویترز، میانگین صادرات نفت لیبی در سال جاری میلادی را تاکنون بطور میانگین ۵۰۰ هزار بشکه در روز نشان می‌دهد؛ این در حالی است که این رقم برای مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ هزار بشکه در روز ثبت شده است.

همچنین تولید نفت شیل آمریکا هم از اوسط سال گذشته میلادی به بعد، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و تولید فعلی نفت این کشور بیش ا ز ۹.۳ میلیون بشکه در روز است که در حال نزدیک شدن به تولید نفت عربستان سعودی و روسیه است.

بر پایه این گزارش، افزایش تولید نفت لیبی و آمریکا موجب آسیب رساندن جدی به تلاش‌های اوپک برای برقراری مجدد توازن میان عرضه و تقاضای جهانی است.

در حال حاضر ذخایر جهانی نفت حداقل ۱۷۰ میلیون بشکه است که بیشتر از میانگین سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی است.

کد خبر 371956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha