همشهری آنلاین: گرما در سیستان و بلوچستان رکورد زد و بی سابقه‌ترین روزهای این استان از نظر دمای هوا پشت سر گذاشته شد و مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان در این باره توضیح داد.

گرما

غلامرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: گرمای بي‌سابقه‌ای از روز شنبه  6 خرداد در استان سیستان و بلوچستان به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه این گرما در مناطق جنوبی استان از جمله راسک، سرباز، نیکشهر، قصرقند، کنارک، چابهار و ... نمود بیشتری داشت، اظهار کرد: دمای هوای ثبت شده در این مناطق از زمان ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی در استان تا کنون بی سابقه بوده و رکورد دمای هوا در این مدت شکسته شد. به طوریکه در برخی از این شهرستان‌ها دمای 56 درجه سانتیگراد به ثبت رسید.

مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این وضعیت تا دیروز ادامه داشت، گفت: از شب گذشته با آغاز وزش بادهای 120 روزه سیستان میانگین درجه هوای استان بین 6 تا 8 درجه کاهش یافته است و پیش بینی‌ها حاکی از این است که دیگر دما تا به این حد افزایش نخواهد یافت.

اربابی درباره خسارات ناشی از دمای هوا گفت: یکی از پیامدهای افزایش دما مشکلات ناشی از افت ولتاژ در برخی مناطق بود. ما در سال‌های گذشته در ماه‌های تیر و مرداد مصرف برقمان در حدود 1300 مگاوات بود اما روز گذشته مصرف برق نیز در استان رکورد زده و به 1421 مگاوات رسید که این موضوع سبب نوسانات برق و افت ولتاژ در برخی از مناطق روستایی شد.

وی با بیان اینکه برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از تلف شدن چندین رأس دام و طیور است، تصریح کرد: در بخش کشاورزی نیز خساراتی به دلیل کمبود آب به برخی از مزارع وارد شده است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری صندوق بیمه اقدامات خود را آغاز کرده است تا خسارات کشاورزان و باغداران در این زمینه جبران شود.

  • تشکیل جلسه مدیریت بحران استان در پی گرمای بی سابقه در سیستان و بلوچستان

مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان از تشکیل جلسه شورای مدیریت بحران استان در پی گرمای هوا در همان اوایل هفته خبر داد و افزود: در این جلسه بر ضرورت تأمین برق و همچنین آب شرب این مناطق تاکید شده و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه گرمای هوا در سیستان و بلوچستان خسارات جانی نداشت گفت: با این وجود تمامی بیمارستان‌ها و دستگاه‌های امدادی را به حالت آماده باش در آوردیم.

وی با اشاره به یک و نیم برابر شدن محصولات برق استان اظهار کرد: مصرف برق در استان سیستان و بلوچستان بیش از یک و نیم برابر ظرفیت استاندارد است، بنابراین از شهروندان می‌خواهیم که از مصرف برق به ویژه در ساعات پیک مصرف یعنی از ساعت 12 تا 15 و 19 تا 22 با ما همکاری کرده و صرفه جویی کنند.

مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان درباره وضعیت تعطیلی ادارات در پی گرمای هوا نیز گفت: این موضوع را به فرمانداران ابلاغ کرده و تعطیلی ادارات و دیگر بخش‌ها در دست بررسی است.

کد خبر 371971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha