مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت گفت: ۹۰ درصد افرادی که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، دخانیات مصرف می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بيان اينكه درحال حاضر مصرف دخانیات شایع‌ترین علت مرگ قابل پیشگیری و شایع‌ترین عامل ابتلا به سرطان‌ها است گفت: 90 درصد افرادی که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، دخانیات مصرف می‌کنند.

علي اكبر سياري در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با دخانیات برگزار شد، با بیان اینکه دخانیات شایع‌ترین علت مرگ قابل پیشگیری است گفت: آغاز مصرف دخانيات در دوره نوجوانی عمر فرد را ٢٠ تا ٣٠ سال كاهش می‌دهد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با تاکید بر خطرزا و مرگ آفرین بودن مصرف دخانیات، ادامه مصرف آن در جوامع مخصوصا در نوجوانان زیر 18 سال را حاکی از برزمین ماندن اقدامات سازنده دانست.

سیاری با بیان اینکه مصرف سیگار در دوران نوجوانی عمر فرد را 20 تا 30 کاهش می‌دهد، خاطر نشان کرد: باعث تاسف است که معمولا افرادی که در سن تولید و اشتغال هستند، گرفتار دخانیات شده و این موضوع نیروی کار مفید کشور را ازبین برده و به توسعه آسیب می زند.

وی نقش آموزش را مهم تلقی کرد و گفت: در این زمینه وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌های خوبی با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسانده ایم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان این که شش استراتژی برای کنترل مصرف دخانیات در پیش گرفته شده است، گفت: اولین استراتژی اطلاع رسانی است. دومین استراتژی مربوط به جلوگیری از مصرف دخانیات در اماکن عمومی است. اگر 7 میلیون نفر در دنیا به علت مصرف مستقیم دخانیات فوت می‌کنند، 900 هزارنفر هم افرادی هستند که دخانیات مصرف نمی‌کنند، اما در معرض دود آن قرار می‌گیرند.

سیاری گفت: تحقیقات نشان داده است، چنانچه در مصرف دخانیات محدودیت ایجاد شود، مصرف و عوارض آن کم می‌شود. بنابراين، در اماکن عمومی مصرف دخانیات محدود و پیشگیری شده است اما در مورد قلیان این اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: در زمینه محدود کردن مصرف قلیان موفقیت‌هایی داشتیم، و توانستیم در چند استان مصرف قلیان را محدود و آنها را جمع کنیم. به نحوی که تاکنون قلیان را در محدوده تحت پوشش ۳۰ دانشگاه علوم پزشکی جمع‌آوری کردیم.

سیاری تبلیغ مواد دخانی را سومین استراتژی در زمینه کاهش مصرف دخانیات معرفی کرده و گفت: یکی از راه‌های تبلیغ در این زمینه در معرض دید قرار گرفتن این محصولات و همکاری برندهای مشهور با هنرمندان و بازیگران است.

وی گفت: ۳۰۰ فیلم برتر در سه دهه اخیر سینمای ایران را در زمینه میزان مصرف دخانیات بررسی کردیم. نتیجه آن مشخص کرد که در دهه دوم انقلاب میزان تبلیغ دخانیات در این فیلم‌ها توسط مردان بازیگر دو برابر و در زنان بازیگر چهار برابر بوده است. اما در دهه سوم این رقم توسط بازیگران مرد به چهار برابر و زنان بازیگر به ۱۰ برابر افزایش یافته است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: یکی دیگر از راه‌های موفقیت در این حوزه فراهم کردن زمینه درمان افراد است. از دو سال پیش در شبکه بهداشت و درمان کشور بحث درمان مصرف دخانیات نیز ادغام شده و کسانی که مایل به ترک هستند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات لازم در این زمینه پایش تاثیرگذاری استراتژی‌های انجام شده است. در سال ۹۵ تحقیق "استپ" به همین منظور انجام شد و نتایج آن نشان داد که روند مصرف دخانیات کاهش و آمار استفاده از قلیان افزایش یافته است و اگر قیمت دخانیات افزایش یابد مصرف سیگار در فقرا و نوجوانان کاهش پیدا می‌کند.

سیاری تصریح کرد: اگر قیمت دخانیات افزایش یابد مصرف سیگار در فقرا و نوجوانان کاهش پیدا می‌کند. مصرف در این دو گروه خطرناک‌تر است؛ چون نوجوانان اگر در این سن سیگار مصرف کنند، مادام العمر مشتری این شرکت‌ها خواهند شد و فقرا نیز به دلیل اضطراب و مشکلات، سیگار بیشتری مصرف می‌کنند و در نتیجه زودتر بیمار می‌شوند و فوت می‌کنند.

وی گفت: ما در پنج استراتژی جهانی برای کاهش مصرف دخانیات موفق بوده‌ایم، اما در استراتژی افزایش مالیات موفق عمل نکرده‌ایم.

سیاری تاکید کرد: در سال ۹۳ مطالعه‌ای توسط کارشناسان بهداشت جهانی در این خصوص انجام شد و فرمولی به دست آمد که طبق آن باید مالیات بر دخانیات در ایران به صورت پله‌ای برای خرده فروشی سیگار افزایش یابد و به ۶۵ درصد برسد، اما در حال حاضر ما جزو کشورهایی هستیم که کمترین مالیات بر دخانیات را اعمال می‌کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: میزان مالیات بر دخانیات تولید داخل بسیار کمتر از نمونه وارداتی آن است و به همین دلیل صنعت دخانیات تلاش می‌کند که سیگار وارداتی را در داخل مونتاژ کند و آن را تولید داخل نشان دهند. با این کار دولت از مالیات محروم و جلوی این سیاست نیز گرفته می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بیان اینکه دخانیات عامل مرگ ۶۰ هزار ایرانی در سال است، خاطرنشان کرد: سالانه ۱۶ هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی در ایران از بین می‌روند، این درحالی است که اگر یک هواپیما سقوط کند ۳۰۰ نفر فوت می‌کنند و همه به آن اعتراض می‌کنند. اما ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات می‌میرند و عزم جدی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

سیاری ادامه داد: سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم صرف دخانیات و ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود.

وي با بیان اینکه وزارت بهداشت همه تلاش خود را در زمینه افزایش مالیات بر دخانیات انجام داده، اما موفق نشده است و علت آن نیز سود بالای این صنعت است، ادامه داد: در عین حال بزرگ‌ترین نقش را آموزش دارد. چون مربوط به رفتار مردم است. ما در این زمینه چند اقدام اساسی انجام داده‌ایم که از جمله آن می‌توان به تربیت سفیران سلامت در میان دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و برگزاری کمپین و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد که نقش اصلی را در این زمینه آموزش و پرورش، آموزش عالی و خانواده‌ها بر عهده دارند.

کد خبر 371978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha