پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

تروریسم بار دیگر چهره افغانستان را خراشید و انفجاری مرگبار در قلب کابل دست کم ۸۰ کشته و بیش از ۳۶۰ زخمی به جا گذاشت.

صبح ديروز حوالي ساعت 8:30به وقت محلي، انفجار كاميوني بمب‌گذاري شده در منطقه امن كابل يا همان منطقه سبز اين شهر كه محل استقرار سفارتخانه‌ها و ساختمان‌هاي دولتي است، پايتخت افغانستان را به لرزه درآورد؛ انفجار مهيبي كه طبق گفته شاهدان عيني صداي آن در سراسر شهر شنيده شد. اين حمله تروريستي در شلوغ‌ترين ساعت تردد در اين منطقه به وقوع پيوست و طبق اعلام مقام‌هاي وزارت بهداشت افغانستان، بيشتر قربانيان افراد غيرنظامي بوده‌اند.

حمله تروريستي ديروز كابل يكي از مهيب‌ترين انفجارهاي رخ داده در اين شهر از سال 2001يعني زمان حمله آمريكا به افغانستان و سقوط حكومت طالبان به شمار مي‌رود. اين حمله پس از حمله انتحاري تابستان گذشته گروه تروريستي داعش به جمعيت معترضان شيعه در كابل، خونين‌ترين حمله اين شهر هم بوده است. در آن حمله بيش از 100غيرنظامي قرباني شدند.

شاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار الجزيره گفتند كه شدت انفجار به حدي بوده كه ابتدا تصور مي‌كردند زلزله‌اي در كابل رخ داده است. افراد متعدد در گفت‌وگو با اين شبكه اعلام كرده‌اند كه چنين انفجار مهيبي در كابل بي‌سابقه بوده است. انفجار در خيابان وزير اكبرخان و در نزديكي ساختمان سفارت آلمان به وقوع پيوست كه تخريب شديد آن را به‌دنبال داشت. سفارتخانه‌هاي هند، ژاپن، تركيه، امارات، اندونزي، فرانسه و ايران نيز كه در نزديكي محل انفجار قرار دارند دچار خسارات زيادي شدند.

به ساختمان‌هاي وزارت دارايي، هتل كابل استار و عزيزي بانك هم خسارات شديدي وارد شده است. در اثر شدت انفجار شيشه ساختمان‌ها تا چندصد متر دورتر از محل آن شكسته شد و عده زيادي نيز بر اثر سقوط شيشه‌ها مجروح شدند. مقام‌هاي محلي اعلام كردند بمب در يك تانكر حمل آب جاسازي شده بود كه گفته مي‌شود متعلق به يكي از سفارتخانه‌ها بوده و مجوز ورود به منطقه سبز كه تحت تدابير شديد امنيتي حفاظت مي‌شود را داشته است.

شبكه تلويزيوني طلوع افغانستان عصر ديروز به نقل از مقام‌هاي پليس گزارش داد كه اين تانكر توانسته بود به منطقه سبز وارد شود اما از سوي نيروهاي پليس براي بازرسي بيشتر متوقف شده بود. تصاوير منتشر شده از سوي رسانه‌هاي افغان نشان مي‌دهد گودالي عميق در محل انفجار ايجاد شده است. تصاويري كه بلافاصله پس از انفجار روي توييتر منتشر شد دود غليظي را در آسمان كابل نشان مي‌داد. غيراز اين، تصاوير زخمي‌ها و جنازه‌ها در محل انفجار و صورت‌هاي خونين رهگذران از شدت حمله خبر مي‌داد.

ويدئوهايي كه از سوي حاضران در محل منتشر شده نشان مي‌داد تا فاصله چندصد متري محل انفجار، خودروهاي در حال عبور منفجر شده‌ و از درون آنها آتش زبانه مي‌كشد. به گفته مقام‌هاي بيمارستاني كابل، تعدادي زن و كودك هم در ميان كشته‌شده‌ها وجود دارد.

  • عامل حمله كه بود؟

ساعتي پس از انفجار، گروه طالبان با انتشار بيانيه‌اي نقش خود را در اين حمله تروريستي رد كرد. در تمام سال‌هايي كه از سقوط حكومت طالبان مي‌گذرد، هرگاه چنين حملاتي در افغانستان رخ مي‌داد بلافاصله انگشت اتهام به سوي نيروهاي اين گروه نشانه مي‌رفت تا اينكه حدود 2سال پيش يك گروه تروريستي بي‌رحم‌تر به نام داعش از راه رسيد.

زمستان 1394، گروه داعش در قالب خلافت خودخوانده‌اش تاسيس ولايت خراسان را در افغانستان اعلام كرد و بلافاصله در مناطقي دورتر از پايتخت به حمله انتحاري، آدم‌ربايي و كشتار دست زد. سال گذشته اما براي نخستين‌بار دامنه حملات داعش به كابل رسيد تا خطر قدرت گرفتن اين گروه تروريستي در شرايط ناامن افغانستان بيش از هميشه نمايان شود.

اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان، ديروز در بيانيه‌اي اين حمله را كه در پنجمين روز ‌ماه رمضان روي داده محكوم كرده و به مسئولان دولتي دستور داده است به زخمي‌هاي حادثه رسيدگي شود. در بيانيه غني آمده است:‌ «تروريست‌ها حتي در ‌ماه مبارك رمضان هم كه ‌ماه خوبي، رحمت و دعاست، كشتار مردم بي‌گناه را متوقف نمي‌كنند.

گروه‌هاي تروريستي كه با شعار اسلام، دست به كشتار بي‌رحمانه مردم و جنايت جنگي مي‌زنند، هيچ آگاهي از آموزه‌هاي ديني ندارند.» غني از كشورهاي جهان به‌خصوص كشورهاي اسلامي خواسته است عليه منابع، پايگاه و حاميان اين گروه‌هاي تروريستي اعمال فشار كنند. با وجود رد مسئوليت حمله از سوي طالبان، به اعتقاد بسياري از تحليلگران، حمله تروريستي ديروز تمامي شواهد لازم براي نشانه رفتن انگشت اتهام به سوي اين گروه را دارد.

طالبان از حدود 2‌ماه پيش اعلام كرد حملات بهاره خود را آغاز كرده و بيش از پيش نيروهاي خارجي، نيروهاي دولت و ساختمان‌هاي آنها را هدف قرار خواهد داد. گفته مي‌شود به‌دليل بالا بودن تلفات مردم در حمله تروريستي ديروز، طالبان مسئوليت حمله را قبول نكرده است.‌ ماه قبل نيز نيروهاي اين گروه در يكي از آخرين حملات مرگبار خود، با حمله به مقر سپاه شاهين در نزديكي مزارشريف در شمال افغانستان، بيش از 135نفر را كشتند و حدود 160نفر ديگر ‌را زخمي كردند.

  • خسارت به ساختمان سفارت ايران در كابل

ساختمان سفارت ايران در كابل در نزديكي تقاطع خيابان صلح و خيابان وزير اكبرخان كه به چهارراه زنبق معروف است قرار دارد. محل انفجار ديروز كابل حدفاصل ساختمان سفارت آلمان و چهارراه زنبق بود اما شدت انفجار باعث شد به ساختمان سفارتخانه ايران نيز خسارت وارد شود. ساعت شروع كار سفارت به‌دليل‌ماه رمضان، ساعت9 بوده كه با توجه به وقوع انفجار حوالي ساعت 8:30تنها 2نفر از كاركنان در سفارت حضور داشته‌اند كه دچار جراحات سطحي شده‌اند.

منطقه محل حمله، به منطقه سبز معروف است كه به‌شدت از سوي نيروهاي امنيتي محافظت مي‌شود. ارگ رياست‌جمهوري و بسياري از ساختمان‌هاي دولتي افغانستان نيز در اين منطقه قرار دارند.

کد خبر 372008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha