مینا فرقانی: امام خمینی‌(ره) از معدود افرادی بود که به جوانان، باور قلبی داشت و نه فقط در وقت خطر که در تمام عرصه‌ها، روی جوانان حساب ویژه‌ای باز می‌کرد و آنها را به میدان عمل فرامی‌خواند.

سال ۱۳۴۳ امام فرمود: «سربازان من در گهواره‌ها هستند!» و اينگونه بود كه از قنداقگي، ما را باور كرد. كسي هست كه نقش پررنگ جوانان و نوجوانان در پيروزي انقلاب و حماسه دفاع‌مقدس را انكار كند؟!به بهانه سالگرد عروج پدر نوراني‌مان، صحيفه نورش را ورقي زده‌ايم تا حرف‌هايش را با خودمان، از زبان خودش بشنويم، نه از تفسير و تحريف ديگران.

  • اميدهاي روشن

امام، جوانان را با الفاظ صميمانه و زيبايي خطاب مي‌كرد؛ از جمله: جوانان برومند، جوانان ارزنده، اميدهاي اسلام و... . ايشان هميشه تأكيد داشت كه جوانان، اميدهاي كشورند و در سخت‌ترين شرايط نيز سعي مي‌كرد آنها را اميدوار نگه دارد. مي‌توان حدس زد، جواناني كه آن روز اين جمله را با صداي پير جماران شنيدند، چه اميد و شادي عميقي را از او هديه گرفتند: «شما‌ اي جوانان عزيز! يأس به‌خود راه ندهيد. حق پيروز است.

اين است شمه‌اي از وضع ايران!» (ج 3، ص 171). امام(ره) اميدوار بود مقدرات مملكت به‌دست جوانان بيفتد و مي‌فرمود: «شما جوان‌ها، اميد من هستيد. نويد من هستيد.» (ج 6، ص 351). جوانان را براي حفظ مملكت تواناتر مي‌ديد و دعا مي‌كرد با علم، عمل و تهذيب نفس، بر مشكلات پيروز شوند.

  • مترقي‌هاي غرورآفرين

انگار گاهي امام(ره) مي‌خواست بابت داشتن سربازان جوانش به زمين و زمان پز بدهد، وقتي مي‌فرمود: «من از غيرتمندي شما جوانان برومند و از شجاعت و شهامت‌تان احساس غرور و سرافرازي مي‌كنم.» (ج 4، ص 497).در عين حال، نگران پيشرفت آنها هم بود و دوست نداشت حواس‌شان با «ترقي قلابي» پرت شود.

بنابراين گاهي هم به ايشان گوشزد مي‌كرد كه «(مي‌خواهند)هم جوان‌هاي ما را عقب نگه دارند و نيروي جوانان ما را از بين ببرند و هم نگذارند اين مملكت ترقي بكند. با اسم «مترقي‌كردن مملكت» مملكت را به عقب راندند.» (ج 6، ص 104). در واقع امام با آنچه جوانان را عقب نگه مي‌داشت، آنها را به خدمت بيگانگان درمي‌آورد يا باعث از دست‌رفتن نيروي انساني مي‌شد مخالف بود و بابتش تذكر مي‌داد.

  • بركات در خطر

«آنها درصدد اين هستند كه مدارس كه منشأ همه بركات هست و جوان‌هاي نورسي كه بايد اين كشور را به رشد خودش برسانند و از دست اجانب نجات دهند، آنها را منحرف كنند.» (ج ۱۴، ص ۲) امام خميني(ره) در ادامه اين سخنان، اشاره مي‌كنند كه از دبستان تا دانشگاه، تبديل به مركز توطئه شده است و هدف‌شان اين است كه جوانان را از اسلام منحرف كنند و علمي كه به آنها مي‌آموزند در خدمت قدرت‌هاي بزرگ باشد.

ايشان دست خبيث استعمار را در مسير كودكستان تا دانشگاه فرزندان ايران مي‌بيند و مي‌فرمايد هدف آنها اين است كه فساد فرزندان‌مان را به‌دست خودمان انجام دهند.بنابراين نبايد از قطع‌كردن دست استعمار از نظام آموزشي به‌سادگي گذشت. جالب است بدانيد تاريخ اين سخنان امام، مربوط به 2سال بعد از پيروزي انقلاب است...!

  • آينده‌سازان و آينده‌داران

اين روز‌ها مسئولان ما ممكن است حرف امام(ره) را فراموش كرده باشند كه معتقد بود جوانان عهده‌دار مسئوليت آينده كشور هستند و بايد براي اين منظور تربيت و ساخته شوند. امام با وجود آنكه خودش كهنسال بود، مردم را براي رقم‌زدن انقلاب اسلامي، رهبري كرد و سربازان جوانش را از صميم قلب دوست مي‌داشت و بيشتر از تمام مدعيان جوان‌گرايي، باورشان داشت.

در مراسم‌ها، سخنراني‌ها و نامه‌هاي متعدد اين امر مهم را به مسئولان و جوانان يادآوري مي‌كرد كه «آينده مملكت به‌دست جوانان سپرده مي‌شود و در حفظ و حراست آن نبايد غفلت كنند». (ج 2، ص 87).

  • محققان بيدار

دين اسلام، برخلاف بسياري از مكاتب و فرقه‌ها حق پرسيدن را از مردم نمي‌گيرد و انسان‌ها را وادار به پذيرش كوركورانه نمي‌كند. امام(ره) از جوانان مي‌خواست اسلام را از جنبه‌هاي مختلف بررسي كنند و نقشه‌هاي شوم و خانمان‌سوز استعمارگران براي دوركردن ملت‌ها از اسلام اصيل و ناب را برملا كنند. او فرمود: «بر شما جوانان مسلمان لازم است كه در تحقيق و بررسي حقايق اسلام در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و غيره، اصالت‌هاي اسلامي را درنظر گرفته و امتيازاتي كه اسلام را از همه مكاتب ديگر، جدا مي‌سازد، فراموش نكنيد.» (ج‌2، ص 437).

  • بيداران و بيداركنندگان

امام در جلسات مختلف‌ با جوانان، آنان را به تفكر و بيداري توصيه مي‌كرد و از آنها مي‌خواست كه بدون سستي و تنبلي، تا رسيدن به پيروزي كامل، پايداري كنند. به علاوه، وظيفه بيداركردن خفته‌ها و روشن‌كردن ناآگاهان را نيز بر دوش جوانان دانشگاهي و حوزوي مي‌دانست و اين وظيفه را به بهانه‌هاي مختلف، يادآوري مي‌كرد. مي‌فرمود: «بر شما جوانان روشنفكر است كه از پاي ننشينيد تا خواب‌رفته‌ها را از اين خواب مرگبار برانگيزانيد و با فاش‌كردن خيانت‌ها و جنايت‌هاي استعمارگران و پيروان بي‌فرهنگ آنها، غفلت‌زده‌ها را آگاه نماييد.» (ج 2، ص 143). جالب اينكه تعريف «روشنفكر»ي در انديشه امام(ره)، تا امروز دستخوش چه تحريف‌ها كه نشده است!

  • مبارزان عليه ذلت

ايشان يكي از مخالفان سرسخت ديپلماسي ذلت بود و جوانان را هم به مبارزه با ذلت و بي‌مايگي دعوت مي‌كرد. او در دوران كهولت نيز (برخلاف بسياري از سياستمداران كهنسال كه محافظه‌كار مي‌شوند) سر نترسي داشت و مي‌فرمود: «شما جوانان تحصيل‌كرده، ... بايد به‌هوش و بيدار باشيد و با تمامي عوامل عقب‌افتادگي و تفرق و ذلت ملت‌هاي خود مبارزه كنيد.» (ج 2، ص 177). امام(ره) دفاع از ميهن و استقلال آن را هم از وظايف قطعي جوانان مي‌دانست.

  • مبارزان متحد

امام خميني(ره)، هميشه مردم را به وحدت دعوت مي‌كرد. ايشان از نخستين شخصيت‌هاي شناخته ‌شده‌اي است كه بحث وحدت شيعه و سني را مطرح كرد و عقلانيت واقعي را به همه نشان داد. او معتقد بود جوانان بايد با هم متحد شوند و ملت‌هاي ديگر را هم متحد كنند تا مبارزه با اسرائيل آغاز شود. فرمود: «از شما جوانان برومند انتظار زيادي داريم. ما ملت‌هاي مسلمان بايد متحد شويم و با اسرائيل و عمال آنها در ايران مبارزه كنيم» (ج 1، ص‌191).

  • دفاع، نه فقط از خود

امام(ره) باور راستين داشت كه مسلماني كه فرياد مظلومي را بشنود و به كمكش نشتابد، مسلمان نيست. از اين‌رو فرمود:«شما جوانان محترم كوشش كنيد روح ايمان به خداي تعالي را در خود و ديگران تقويت نماييد كه در سايه آن، از ممالك اسلامي بتوانيد دفاع كنيد.» (ج 2، ص 44) و اين يعني نه‌تنها بايد بتوانيم از مملكت خودمان دفاع كنيم بلكه بايد از كشورهاي مسلمان ديگري كه زير سلطه و ظلم استعمار قرار گرفته‌اند نيز حمايت كنيم. بنابراين براي توانمندي در دفاع از مظلومان كشورهاي ديگر، چيزي بيش از خودكفايي در زمينه‌هاي دفاعي لازم است و آن، آمادگي هميشگي براي مقابله و دفاع است و تربيت نسلي كه با روحيه جهاد و ايثار و شهادت بزرگ مي‌شوند.

کد خبر 372088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha