شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

حکمت روزهای‌ماه رمضان حتما یکی دو تا نیست اما نخستین نکته‌ای که بیشتر ما درباره خاصیت روزه می‌گوییم این است: «حال فقرا و گرسنگان را درک می‌کنیم.»

روزه‌هاي 16ساعتي حتما فرصتي براي رسيدن به اين درك هست اما گاهي روزه‌داري ما به ضد‌خودش تبديل مي‌شود و نه‌تنها نمي‌گذارد حال نيازمندان را درك كنيم بلكه در حق آنها ظلم هم مي‌كنيم. در‌ماه رمضان سفره‌هاي افطاري مجلل كم پهن نمي‌شوند؛ سفره‌هايي كه از ته مانده و دورريز غذاهاي‌شان مي‌شود گرسنه‌هاي زيادي را سير كرد.در برابر اين اتفاق تلخ، البته عده‌اي نيز با افطاري‌هاي ساده و مختصر هم ثوابي مي‌خرند و هم به جنگ سفره‌هاي افطاري مجلل مي‌روند.

«قبول باشد» اين جمله خالي شايد تنها عايدي ميزبانان سفره‌هاي مجلل باشد؛دعايي كه البته به استناد آيات و روايات مقبول هم نخواهد بود.افطاري‌هايي كه در چند سال گذشته در شهرهاي بزرگ باب شده، كاملا در تضاد با سفارشات ديني‌مان بوده و سفره‌هاي ساده افطاري جاي خود را به ميزهايي مملو از انواع و اقسام غذاها و نوشيدني‌ها و دسرها داده‌اند. افطاري‌هاي بي‌زحمت اين روزها نه در تهران كه در اكثر شهرها باب شده و ميزبان با رزرو‌كردن تالار و سفارش چندين نوع غذا از مهمانان روزه‌دار خود پذيرايي مي‌كند. مهماني‌هايي كه بيشتر به چشم و هم‌چشمي شبيه است در قالب پذيرايي از روزه‌داران.

  • سفره افطار چند؟

زولبيا، باميه، خرما، نان داغ، پنير، كره، مربا، خامه و شير از ملزومات بيشتر سفره‌هاي افطار است. آش و حليم هم در روزهاي‌ماه رمضان بيشترين مشتري را پيدا مي‌كنند. همه اينها را اگر بخواهيم براي يك‌نفر تهيه كنيم، افطاري ما حداكثر 12هزار تومان هزينه خواهد داشت.اما يك حساب سرانگشتي ساده نشان مي‌دهد كه براي افطاري دادن در تالارها و هتل‌ها بايد ده‌ها ميليون تومان خرج كرد تا از 200نفر مهمان پذيرايي كرد. تماس با تالارها و هتل‌هاي معروف در شهر تهران كه 5ستاره كيفيت را يدك مي‌كشند، نشان مي‌دهند اين هتل‌ها و تالارها تا روزهاي آخر‌ماه رمضان رزرو شده‌اند.

در تالار سياره كه از تالارهاي معروف منطقه مركزي تهران است، پذيرايي از مهمانان با 7نوع اقلام افطار(چاي، نان، پنير، كره، مربا، سبزي، زولبيا و باميه)، 2نوع غذا، چلو گوشت و زرشك پلو با مرغ براي هر نفر 58هزار تومان و درصورت درخواست منوي دوم كه شامل 7نوع اقلام افطار، 3نوع غذا (چلو‌گوشت، زرشك پلو با مرغ و جوجه كباب) 62هزار تومان بايد پرداخت شود. به اين ارقام بايد 9درصد ارزش افزوده را نيز اضافه كرد كه بايد به سالن پرداخت شود.

تالارهاي هتل اسپيناس پلاس نيز براي 18روز ابتدايي‌ماه مبارك و بعد از شب‌هاي قدر رزرو شده است. منوي افطاري اين هتل مدرن براي افطاري ويژه نفري 130هزار تومان، افطاري اسپينه 150هزار تومان، افطاري اسپيناس 175هزار تومان و افطاري مخصوص اسپيناس 190هزار تومان براي هر نفر است.

مدير تشريفات باشگاه فرمانيه هم با بيان اينكه اين باشگاه براي ميزباني از روزه‌داران وروديه دريافت نمي‌كند، قيمت منوي افطاري اين باشگاه را براي هر نفر مهمان 180هزار تومان عنوان كرد و گفت كه باشگاه براي گل‌آرايي ميزها هيچ هزينه‌اي را از ميزبان دريافت نمي‌كند. 15درصد حق سرويس و 9درصد ماليات را بايد به ارقام افطاري اين باشگاه اضافه كرد.

باشگاه فرمانيه هم براي نيمه اول‌ماه مبارك رزرو شده و تنها شب‌هاي قدر و شب آخر‌ماه مبارك رمضان براي پذيرايي افطار هنوز جاي خالي دارد. با يك حساب سرانگشتي مي‌توان متوجه شد كه براي پذيرايي ازحداقل 200مهمان در اين باشگاه 36ميليون تومان بايد پرداخت شود. 23روز اول‌ماه مبارك نيز در هتل اوين تهران براي افطاري‌‌دادن رزرو شده و اين هتل فقط براي هفته آخر‌ماه رمضان امكان پذيرايي افطار را دارد. هتل درويشي مشهد هم تا آغاز شب‌هاي قدر رزرو شده و براي مابقي ايام‌ ماه مبارك اولويت با ميزباني است كه مهمان بيشتري داشته باشد.

  • چطور ثواب كنيم؟

آنچه از روايات ديني‌مان برمي‌آيد اين است كه ثواب افطاري‌دادن همانند ثواب آزادكردن يك اسير از بند است. نگاهي به آمار زندانيان جرايم غيرعمد در كشورمان كه به‌علت ناتواني در پرداخت ديه مدت‌هاست در زندان مانده‌اند، نشان مي‌دهد كه 7هزار و 500زنداني جرايم غيرعمد تحت پوشش ستاد ديه كشور قرار دارند. از سوي ديگر هزينه‌هاي صرف شده براي رزرو هتل‌ها و تالارهاي مجلل در كشورمان براي يك مهماني 200نفره نشان مي‌دهد كه اين هزينه در هتل استقلال از 11ميليون آغاز و به 36ميليون تومان ختم مي‌شود.

هزينه‌هاي ميليوني براي افطاري در حالي در يك شب صرف مي‌شود كه غير از زندانيان نيازمند، 11ميليون خانوار ايراني نيز چشم‌انتظار دريافت سبد غذايي دولتي هستند كه حداكثر 120هزار تومان براي خانواده 5نفر به بالا درنظر گرفته شده است. اگر هزينه تنها يكي از تالارهاي اين هتل‌ها و تالارها در يك هفته جمع بسته شود رقمي به‌دست مي‌آيد كه هم مي‌تواند براي آزادي تعداد زيادي از زندانيان جرايم غيرعمد كفايت كند و هم به تعداد زيادي از خانوارهاي نيازمند كمك كند؛ موضوعي كه در چشم و هم‌چشمي‌هاي افطاري‌دادن در بهترين هتل‌ها و تالارها با انواع و اقسام غذاها و دسرها و نوشيدني‌ها به فراموشي سپرده شده است.

  • ريخت و پاش ممنوع

مقام معظم رهبري: يك سنت خوب هم امسال بيش از سال‌هاي ديگر ديده شد، كه خوب است مورد توجه قرار بگيرد و آن، افطاري دادن‌هاي ساده و بي‌پيرايه در مساجد و در خيابان‌ها بود در بيشتر شهرهاي كشور - كه بسيار كار شايسته‌اي است - در مقابل افطاري‌هاي مسرفانه.‌نمي‌خواهيم بگوييم كه اگر در افطار، كسي غذاي مطبوعي مصرف كرد اين كار ممنوع است؛ در شرع اينها ممنوع نيست؛ اسراف ممنوع است، زياده‌روي ممنوع است، ريخت‌وپاش فراواني كه گاهي در اينجور مجالس انجام مي‌گيرد، ممنوع است.

کد خبر 372101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha