‌‌‌بنابر اعلام مسئولان وزارت صنعت، امسال پرداخت تسهیلات تولید به بنگاه‌های کوچک و متوسط با ۲ شرط در حالی طی هفته جاری آغاز می‌شود که تجربه سال گذشته پرداخت این تسهیلات به واحدهای مشمول، از ثمربخشی چندانی برای خروج واحدهای تولیدی از رکود برخوردار نبوده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت در زنجان از ادامه اجراي طرح رونق توليد خبر داد و اعلام كرد، امسال هم ۱۰هزار واحد توليدي صنعتي طبق توافق با بانك مركزي تسهيلات دريافت مي‌كنند، اما شرط استفاده بنگاه‌ها از تسهيلات امسال رونق توليد، افزايش ۱۰ درصدي توليد و رشد۱۰ درصدي اشتغال است.

محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به طرح رونق توليد، افزود: براساس خواست رئيس‌جمهور با تصويب اين طرح از واحدهاي كوچك و متوسط حمايت بيشتري به عمل آمد، به‌طوري كه در سال گذشته در بخش صنعت ۱۲ هزار واحد و در بخش خدمات و كشاورزي ۱۳ هزار واحد موفق به دريافت تسهيلات شدند و استارت طرح رونق براي سال جديد با شرايط افزايش حداقل ۱۰ درصدي توليد و اشتغال، زده شده است.

وي افزود: بايد بدانيم كه صنعت فقط با پول آباد نمي‌شود و مديريت و دلسوزي هم نياز دارد. در كنار راه‌اندازي مجدد 5هزار و 500واحد صنعتي متوقف شده، از 5هزار و 400طرح نيمه‌تمام بهره‌برداري شده و امسال ستاد اقتصاد مقاومتي تعيين تكليف و راه‌اندازي 6هزار واحد صنعتي را به اين وزارتخانه محول كرده است.

به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، امسال براي 10هزار واحد ديگر در بخش صنعت، حمايت مالي پيش‌بيني شده، اما شرايطي براي بهره‌مندي از اين تسهيلات درنظر گرفته شده است كه براساس آن، متقاضيان اين كمك‌هاي مالي بايد 10درصد به ظرفيت توليد و 10درصد به ظرفيت اشتغال خود اضافه كنند.

  • سامانه تسهيلات توليد تا اواخر هفته جاري

معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با بيان اينكه طي هفته جاري سامانه طرح رونق توليد آغاز به‌كار خواهد كرد، افزود: اجراي طرح رونق توليد براي ۱۰هزار واحد صنعتي كوچك و متوسط ابلاغ شده كه 7‌هزار مورد از اين تسهيلات به واحدهاي كوچك اختصاص خواهد يافت.

محسن صالحي‌نيا افزود: رونق توليد و حمايت از واحدهاي توليدي بايد مستمر و ادامه‌دار باشد و اينگونه است كه واحدهاي توليدي مي‌توانند روي پاي خود بايستند. همچنين در راستاي حمايت از واحدهاي توليدي، نخستين بند سياست‌هاي ابلاغي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به موضوع ادامه طرح رونق توليد اختصاص دارد.

به گفته وي، سهم واحدهاي متوسط از تسهيلات طرح رونق توليد يك‌هزار مورد بوده و 2هزار فقره تسهيلات نيز بايد به واحدهاي بالاي ۶۰ درصد پيشرفت فيزيكي اعطا مي‌شد. همچنين همه زيرساخت‌هاي طرح رونق توليد فراهم شده است و سامانه مخصوص اين طرح طراحي شده و طبق جلسات برگزار شده با بانك مركزي موافقت‌هاي لازم براي اعطاي تسهيلات اخذ شده است. صالحي نيا ‌گفت: واحدهاي متقاضي از طريق كارگروه‌هاي استاني تسهيل و رفع موانع توليد‌مي‌توانند از اين تسهيلات بهره‌مند شوند.

  • تعيين متوليان پرداخت تسهيلات توليد

پس از آنكه معاون اول رئيس‌جمهور به‌عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي برنامه‌ها و وظايف دستگاه‌هاي دولتي را تعيين و وزارت صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان مجري و مسئول برنامه‌هاي اجرايي بسته‌هاي رونق توليد و اشتغال مشخص كرد، محمد رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با صدور ابلاغيه‌هايي جداگانه براي بخش‌هاي زيرمجموعه اين وزارتخانه دستور عملياتي شدن برنامه‌هاي ستاد اقتصاد مقاومتي را صادر كرد.

براساس اين تقسيم‌بندي مسئوليت اجراي بندهاي مختلف «بسته ارتقاي توان توليد ملي» به سازمان صنايع كوچك، معاونت معادن و صنايع معدني، ايدرو، معاونت امور اقتصادي و بازرگاني، سازمان توسعه تجارت و معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.

کد خبر 372126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha