چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

فریده روستا: گشنیز کباب یک غذای سنتی منطقه آذربایجان است که از کوفته‌های کوچک و مقداری آب حاصل از پخت آنها تشکیل می‌شود.

این غذا را با نان مصرف می‌کنند و البته بعضی‌ها دوست دارند نان را در آب آن خرد کرده و مانند آبگوشت میل کنند.

در ضمن، عطر و بوی دل‌انگیز و اشتهاآور این غذا به جهت وجود گشنیز و لیمو عمانی در آن است.

 مواد لازم:

- گوشت چرخ‌کرده، 500 گرم

- لپه، 200 گرم

- پیاز، 2 عدد متوسط

- تخم‌مرغ، 2 عدد

- گشنیز پاک‌شده، 500 گرم

- لیمو عمانی، 6 عدد

- آرد سفید، یک قاشق سوپ‌خوری

- روغن مایع به مقدار لازم برای سرخ‌کردن

- نمک، فلفل و زردچوبه به میزان کافی

طرز تهیه:

1 – ابتدا در یک قابلمه مقداری آب ریخته و لپه‌ها را پس از شستن، داخل آن بریزید. قابلمه را روی شعله اجاق‌گاز به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت قرار دهید تا لپه‌ها بپزند.

بعد از این مدت، لپه‌های پخته‌شده را در سبدی ریخته و آب حاصل از پخت آن را در ظرف دیگری بریزید و کنار بگذارید.

2 – یکی از پیازها را پوست کنده و بشویید. گوشت چرخ‌کرده را با نصف یک عدد پیاز، داخل دستگاه خردکن یا همان 3-2-1 بریزید و اجازه دهید که کاملا له شود.

پس از آن مخلوط له‌شده را به کاسه‌ای منتقل کنید. حالا نصف دیگر پیاز را با لپه پخته‌شده در دستگاه بریزید و آن را نیز له کنید. سپس مخلوط له‌شده پیاز و لپه را به گوشت و پیاز داخل کاسه اضافه کنید و با دست خوب ورز دهید.

پس از آن، با اضافه‌کردن نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، مایه را مزه‌دار کنید. حالا نوبت به تخم‌مرغ‌ها می‌رسد؛ تخم‌مرغ‌ها را شکسته و به مایه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. به این ترتیب، مایه درست‌کردن کوفته‌ها آماده می‌شود. [خواص تخم‌مرغ]

نکته: اضافه‌کردن تخم‌مرغ به خاطر ایجاد چسبندگی در مواد و در نتیجه جلوگیری از وارفتن کوفته‌هاست.

3 – در یک تابه متوسط مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس مخلوط گوشت و لپه آماده شده را به صورت کوفته‌های کوچک درآورده و داخل روغن سرخ کنید.

نکته: توجه داشته باشید اندازه کوفته‌ها باید کمی از گردو بزرگ‌تر باشد.

پس از اینکه تمام مخلوط گوشتی به کوفته‌های سرخ‌شده تبدیل شد، آنها را کنار بگذارید.

4 – گشنیزهای پاک‌شده را بشویید و داخل سبدی بریزید پس از اینکه آب اضافی‌شان خارج شد، آنها را خرد کنید.

نکته: گشنیزها نباید به صورت ساتوری و ریز خرد شوند بلکه برای این غذا گشنیزها باید درشت‌تر باشند.

تابه کوچکی آماده کرده و مقداری روغن در آن بریزید. تابه را روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا داغ شود سپس گشنیز خردشده را در روغن تفت دهید.

5 – پیاز دومی را نیز پس از پوست‌کندن، شسته و ریز خرد کنید. سپس قابلمه متوسطی آماده کنید و کمی روغن در آن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.

پیاز خردشده را داخل روغن به قدری سرخ کنید که طلایی‌رنگ شود. سپس یک قاشق آرد به آن بیفزایید و با پیازداغ مخلوط کنید تا آرد نیز کمی تفت داده شود.

پس از آن، آب لپه را با یک پیمانه آب به این قابلمه اضافه کنید. حالا لیمو عمانی‌ها را شسته و داخل هرکدام با چنگال، چند سوراخ ایجاد کرده و در قابلمه بریزید.

پس از آنکه آب جوشید و لیمو عمانی‌ها نیز داخل آن چند جوش زدند، گشنیز تفت‌داده شده را اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه حرارت ببیند سپس کوفته‌های سرخ شده را به مخلوط لیمو عمانی و گشنیز افزوده و 4 تا 5دقیقه دیگر حرارت دهید تا کوفته‌ها نیز بپزند. پس از این مدت غذا آماده است.

کد خبر 37215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز