همشهری آنلاین: حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۲ حدود ۲.۵ برابر شده است و تا سال ۱۴۰۲ دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک خواهد رسید.

دریاچه ارومیه

به گزارش ایسنا، حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در دیدار با نماینده جدید ولی فقیه در آذربایجان شرقی که به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست صورت گرفت، با اشاره به احیای دریاچه ارومیه به عوان یکی از مهمترین اولویت‌های دولت یازدهم، گفت: با ایجاد ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه قدم‌های موثری برای احیای نگین فیروزه ای آذربایجان برداشته شده و سطح آب دریاچه تثبیت شده و با وجود کاهش بارندگی‌ها 30 سانتی متر هم افزایش داشته و کارهای اجرایی دولت باعث کاهش بحران دریاچه ارومیه شده است.

وی با تشریح عملکرد این سازمان در آذربایجان شرقی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی در 21 شهزستان استان و در سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی انجام وظیفه می‌کند.

وی با بیان اینکه 13 منطقه حفاظت شده در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: 600 هزار هکتار از اراضی استان تحت حفاظت این سازمان قرار دارد و جنگل‌های ارسباران با 188 هزار هکتار جزو مهمترین اراضی تحت حفاظت هستند.

قاسمی به پایش آنلاین زیست محیطی صنایع بزرگ استان اشاره کرد و گفت: مهمترین منابع بالقوه که می‌توانند موجب آلودگی زیست محیطی شوند، به صورت آنلاین از نظر آلودگی آب و هوایی و فاضلاب پایش می‌شوند.

وی افزود: در داخل شهرک‌های صنعتی نیز سازمان حفاظت محیط زیست ورود پیدا کرده با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرک‌های صنعتی و واحدهای مستقر در این شهرک‌های پایش زیست محیطی می‌شوند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص کاهش آلودگی هوای کلان شهر تبریز گفت: توزیع بنزین یورو 4 در سطح کلان شهر تبریز از سال 93 نقش مهمی در کاهش آلایندگی خودروها داشت و این در حالی است که 70 درصد منابع آلاینده هوای تبریز را خودروها تشکیل می‌دهند.

قاسمی خواستار توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز شد و گفت: با اینکه تعدادی از ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده و تعدادی نیز بازسازی شده، اما این مقدار با توجه به حجم آلایندگی این ناوگان کافی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: در جهت کاهش آلودگی هوای تبریز فلکه مازوت نیروگاه تبریز هم پلمپ شده و اکنون این نیروگاه با سوخت پاک کار می‌کند.

قاسمی از افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی تبریز به 10 ایستگاه خبر داد و گفت: علاوه بر این ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در بناب، مراغه و میانه نیز مستقر شده‌اند و برای اطلاع از ریزگردهای نمکی و گرد و غبار هم در 3 ایستگاه سنجش آلودگی در شرق دریاچه ارومیه مستقر شده است.

وی گفت: نتیجه اقدامات صورت گرفته در بخش کنترل آلودگی هوا، افزایش تعداد روزهای پاک تبریز به 108 روز در سال 95 بود؛ این در حالی است که تعداد روزهای پاک در سال 91 بیشتر از 72 روز نبود.

قاسمی خاطرنشان کرد: تعداد صنایع آلاینده استان نیز از 88 مورد در سال92 به 43 مورد در سال 95 رسیده است و ما تلاش می‌کنیم این عدد کمتر نیز شود.

براساس گزارش پام، وی در پایان خواستار اهتمام برای گسترش فضای سبز تبریز شد و گفت: کلان شهر تبریز فضای سبز فقیری دارد و لازم است توجه ویژه‌ای برای توسعه فضای سبز و رسیدن آن به استاندارد ملی انجام شود.

کد خبر 372234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha