همشهری آنلاین: منابع آگاه در دفتر نخست وزیری ترکیه از لغو برنامه دیدار و مذاکرات بینعالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه با زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان خبر دادند.

نخست وزیر ترکیه دیدارش با وزیر خارجه آلمان را لغو کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ منابع آگاه در دفتر نخست وزیری ترکیه روز دوشنبه از لغو برنامه دیدار و مذاکرات بینعالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه با زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا،‌ اخبار مربوط به لغو برنامه دیدار نخست وزیر ترکیه با وزیر امور خارجه آلمان که منابع آگاه علت آن را برنامه شلوغ کاری ییلدیریم عنوان کردند ، پس از آن منتشر شد که زیگمار گابریل اعلام کرد آلمان باید فرایند خروج نیروهای خود را از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه آغاز کند زیرا دولت ترکیه مجوز بازدید قانونگذاران آلمانی را از این پایگاه صادر نکرده است.

  • درخواست ترکیه از آلمان برای استرداد افراد مرتبط با کودتا

همچنین مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد آلمان باید افراد مظنون به ارتباط با کودتای نافرجام ماه ژوییه سال گذشته در این کشور را به ترکیه مسترد کند.

چاووش اوغلو که در یک کنفرانس مشترک خبری با زیگمار گابریل همتای آلمانی خود صحبت می کرد اعلام کرد: « آنهایی که برای فرار از ترکیه از آلمان درخواست پناهندگی کرده اند و نیز افراد مرتبط با کودتاچیان در ترکیه باید به کشور بازگردانده شوند.

  • آلمان چاره ای جز خارج کردن نیروهایش از اینجرلیک ندارد

از سوي ديگر زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد آلمان چاره ای جز آغاز فرایند خروج نیروهای خود از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، زیگمار گابریل امروز با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا اعلام کرد از آنجایی که دولت ترکیه به قانونگذاران آلمانی اجازه نمی دهد تا از نظامیان آلمانی مستقر در پایگاه هوایی اینجرلیک دیدن کنند، بنابر این آلمان چاره ای ندارد جز اینکه فرایند خارج کردن نیروهایش را از این پایگاه آغاز کند.

وی افزود:‌ ترکیه این نکته را روشن ساخته است که بنا به دلایل سیاسی داخلی آنکارا نمی تواند با بازدید قانونگذاران آلمانی از این پایگاه موافقت کند.

گابریل گفت: از آنجایی که عملیات نیروهای آلمانی باید به تایید پارلمان برسد،‌ قانونگذاران آلمانی باید بتوانند از آنان بازدید کنند. ترکیه باید این نکته را درک کند که تحت این شرایط ما باید نیروهای خود را از اینجرلیک خارج کنیم. تحت این شرایط پارلمان آلمان از دولت خواهد خواست تا برای نظامیان آلمانی مستقر در اینجرلیک مکان دیگری پیدا کند.

کد خبر 372256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha