دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که روند صدور پروانه‌های ساختمانی به‌عنوان شاخص پیش‌نگر رونق ساخت مسکن در ایران طی ۲فصل پیاپی تابستان و پاییز سال گذشته مثبت شده است که می‌تواند نشانه‌هایی از رونق در بخش تولید مسکن قلمداد شود؛

هرچند اين شاخص نسبت به 4سال قبل هنوز فاصله دارد و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي براي ساخت مسكن در مناطق شهري با ترديد مواجه هستند.به گزارش همشهري، تازه‌ترين آمارهاي بانك مركزي حكايت از آن دارد كه تعداد پروانه‌هاي ساختماني در تابستان و پاييز سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل آن در مناطق شهري ايران به‌ترتيب به 27هزار و 400 و 23هزار و 500 فقره رسيده كه رشدي 9.2و 17.6درصدي را نشان مي‌دهد.

اين گزارش مي‌افزايد: با وجود مثبت‌شدن تعداد پروانه‌هاي ساختماني در تابستان و پاييز سال گذشته بعيد به‌نظر مي‌رسد تعداد كل پروانه‌هاي صادر شده در كل سال گذشته از ميزان سال قبل آن فراتر رود. براساس آمارهاي رسمي بانك مركزي تعداد كل پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در سال91 بالغ بر 186هزار و 800فقره بوده و در سال بعد با كاهش 7.6درصدي به 172هزار و 700فقره رسيده است.

روند نزولي تعداد پروانه‌هاي ساختماني در سال‌هاي بعد هم با شيب تندتري ادامه داشته به‌گونه‌اي كه در سال93 تعداد پروانه‌ها با كاهش 32.1درصدي به 117هزار و 200فقره و در سال94 نيز با افتي 13.4درصدي به 101هزار و 500فقره رسيده است. در 9‌ماه نخست سال 95هم 78هزار و 400فقره پروانه ساختماني در كل مناطق شهري ايران صادر شده كه بايد منتظر آمارهاي بعدي بانك مركزي ماند و ديد آيا روند مثبت صدور پروانه‌هاي ساختماني در زمستان سالي كه گذشت، تكرار شده است يا نه؟

  • افزايش سرمايه‌گذاري

روي ديگر سكه توليد مسكن در مناطق شهري ايران اما معناي ديگري دارد به‌نحوي كه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در ساختمان‌هاي جديد مناطق شهري در حالي طي سال‌هاي91 تا 93 به‌ترتيب 54.7، 23.1و 7.5درصد مثبت بوده كه اين روند كاهشي باعث شده در سال94 ميزان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در سال94 با 13.5درصد نسبت به سال قبل آن كاهش يابد.

افزون بر اينكه ميزان سرمايه‌گذاري انجام شده توسط بخش خصوصي در دو بخش مراحل ساخت شامل ساختمان‌هاي شروع‌شده، ساختمان‌هاي نيمه‌تمام و ساختمان تكميل‌شده از يك سو و بر حسب توزيع جغرافيايي شامل كلانشهر تهران، شهرهاي بزرگ و ساير مناطق شهري ايران در پاييز سال گذشته، منفي گزارش شده است. به‌گونه‌اي كه در فصل بهار سال گذشته ميزان سرمايه‌گذاري فعالان بخش خصوصي در كل مناطق شهري ايران براي توليد مسكن 22.7درصد، در تابستان 10.6درصد و در پاييز نيز 7.9درصد كمتر از فصول مشابه سال قبل آن‌شده‌است.

  • هواي بهاري در بازار معاملات

رشد معاملات مسكن در ارديبهشت‌ماه امسال، اميد مقامات دولتي به رونق بازار معاملات مسكن را در ماه‌هاي آينده افزايش داده است. براساس گزارش تحولات بازار مسكن شهر تهران در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به 416 هزار واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ‌ماه مشابه سال قبل 46 درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده ازطريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران در ارديبهشت‌ماه سال‌جاري، 345ميليون ريال بود كه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 75 درصد افزايش نشان مي‌دهد. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي به استناد آمارهاي معاملات مسكن در 2ماه نخست سال‌جاري گفته است:

تمام آمارهاي پيش نگر نشان مي‌دهد كه در آستانه رشد خوب در بازار مسكن قرار داريم، البته رونق به معني افزايش قيمت مسكن به هيچ وجه صحت ندارد و قيمت مسكن افزايش نخواهد يافت. ثبت رشد منفي 17درصدي بخش ساختمان در 9‌ماه نخست سال گذشته از يك سو و مثبت‌شدن رشد صدور پروانه‌هاي ساختماني در 2فصل پياپي تابستان و پاييز سال گذشته، نشانه‌هايي از بيم و اميد در بخش توليد مسكن به شمار مي‌آيد،

با اين حال هنوز ميزان سرمايه‌گذاري در بخش ساختمان و مسكن با انتظارات فعالان اين بخش در سال‌هاي گذشته همخواني ندارد؛ هرچند روند قيمت مسكن در اين سال‌ها به نفع خريداران واقعي و مصرف‌كنندگان تمام‌شده اما بسياري از صنايع مرتبط با صنعت ساختمان افت فعاليت را شاهد بوده‌اند. آيا سال96 سال خروج غيرتورمي بازار مسكن و ساختمان از ركود ساخت‌وساز در كشور خواهد بود؟

کد خبر 372274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha