دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

پروانه معصومی: روزها طولانی است و روزه گرفتن دشوار. با این همه هر مؤمنی که از نعمت سلامتی برخوردار است این فریضه را با جان و دل انجام می‌دهد.

 ماه مبارك رمضان ايام پرفيض و بركتي است و هيچ مؤمني كه جسمش سلامت باشد خود را از بركات اين ماه محروم نمي‌كند. بالاي 16 ساعت روزه‌داري به هر حال دشواري‌هايي دارد، ولي لذت عبادت همه اين دشواري‌ها را قابل تحمل و حتي شيرين مي‌كند.

طبيعي است وقتي ساعت‌هاي طولاني معده خالي مانده براي افطار كمتر كسي در فاصله‌اي كوتاه، خوراكي‌هاي بسيار تناول مي‌كند. واقعيتش من در دور و بر خودم كسي را نديده‌ام كه اينگونه افطار كند و درواقع به سلامتي‌اش لطمه وارد سازد. طبيعي است كه ميان افطار و شام فاصله‌اي وجود داشته باشد و اين نكته‌اي است كه مردم عموما رعايت مي‌كنند. شايد تنها جايي كه احتمال دارد مرز ميان افطار كردن و شام خوردن در آن زيرپا گذاشته شود، برخي مراسم‌هاي افطاري باشد.

بارها گفته شده و ظاهرا باز هم بايد گفت عده‌اي مراسم افطاري برگزار مي‌كنند كه در آن به نمايش تجمل بپردازند؛ نوعي فضل‌فروشي براي نشان دادن ثروت و مكنت. به‌جد اعتقاد دارم بسياري از افرادي كه اهل برگزاري افطاري‌هاي فوق‌تجملاتي و پرهزينه هستند، جزو اقشار نوكيسه جامعه‌اند. تازه‌پول‌دارشده‌هايي كه هنوز ذوق‌زده ثروتشان هستند و از هر راهي براي نشان دادن تمكن مالي‌شان استفاده مي‌كنند. براي اينها فرقي ندارد مراسم عروسي بگيرند، ختم برگزار كنند يا افطاري بدهند، در هر صورت بايد تا آنجا كه مي‌توانند خودنمايي كنند.

در مورد اشخاص شايد بشود خيلي سخت گرفت، ولي درمورد مراسم‌هاي افطاري كه با پول بيت‌المال گرفته مي‌شود نبايد كوتاه آمد. كاش همه‌مان بدانيم كه ثواب افطاري دادن به مؤمن، با سادگي و خلوص بيشتر حاصل مي‌شود. مراسم‌هاي افطاري پرتجملي كه با پول مردم و بودجه‌هاي عمومي برپا مي‌شود، نه‌تنها ثوابي ندارد كه معصيت است.

ماه مبارك رمضان ماهي است براي خودسازي و يافتن خود. ماهي براي انفاق و ياري رساندن به محرومان و اقشار ضعيف جامعه. با اين همه با هزينه‌اي كه در برخي مراسم‌هاي افطاري مي‌شود، مي‌توان گره‌هاي جدي چندين و چند زندگي را باز كرد. شوربختانه در جامعه افراد فقير و نيازمند بسيار داريم؛ افرادي كه هميشه بايد به يادشان باشيم و البته ماه رمضان هم فرصت مغتنمي است براي توجه ويژه به نيازمندان جامعه. جاي پول دور ريختن و خودنمايي كردن مي‌شود دست نيازمندان را گرفت. از فرصت‌هايي كه اين ماه پربركت در اختيارمان قرار داده بهترين بهره‌ها را ببريم.

  • بازيگر سينما و تلويزيون
کد خبر 372286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha