همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند شمار کودکانی در سراسر جهان که به علت اسهال می‌میرند، در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ به اندازه یک‌سوم کاهش یافته است.

child

به گزارش بی بی سی این بررسی می‌گوید دسترسی بهتر به آب و فاضلاب بهداشتی کلید اصلی این پیشرفت است، چراکه به‌این‌ترتیب شمار کمتری از کودکان ضعیف و دارای سوءتغذیه دچار عفونت می‌شوند.

واکسن‌های جدید هم اثر مثبتی در کاهش موارد مرگ‌ومیر ناشی از اسهال دارند.

بااین‌حال اسهال هنوز چهارمین علت اصلی مرگ‌ومیر کودکان در سراسر جهان است و هرسال باعث مرگ ۵۰۰۰۰۰ کودک قبل از رسیدن به پنج سالگی‌شان می‌شود.

البته این رقم ممکن است بسیار کمتر از حد واقعی باشد، زیرا اطلاعات چندانی در این مورد از بسیاری از کشورهای زیر صحرای آفریقا که بیشترین موارد اسهال کودکان در آن‌ها رخ می‌دهد در دست نیست.

اسهال همچنین به طور غیرمستقیم مسئول شمار بسیاری از موارد مرگ است، زیرا باعث بدتر شدن اثرات بیماری‌های دیگر مانند ذات‌الریه و سرخک می‌شود.

این پژوهشگران با تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از بررسی جدید «بار جهانی بیماری‌ها» به این نتیجه رسیدند که بیش از یک‌سوم (۴۰ درصد) از این مرگ‌ها در کشورهای نیجریه و هند رخ می‌دهد.

بیماری‌های اسهالی مانند وبا یا اسهال ناشی از روتا ویروس‌ها که از طریق آب آلوده به مدفوع منتقل می‌شوند، قابل‌درمان و قابل‌پیشگیری هستند.

دکتر علی مکداد از انستیتوی ارزیابی و سنجش بهداشت در دانشگاه واشنگتن و سرپرست این تحقیق گفت: «بیماری‌های اسهالی بیش از همه بر کودکان کمسن تاثیر می‌گذارند.»

او افزود:‌«با وجود کاهش‌های امیدوارکننده در میزان مرگ‌ومیر، اثرات مصیبت‌بار این بیماری‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.»

کد خبر 372290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha