سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - زهرا تالانی: شاید برای برخی پیش آمده که قصد مشارکت در یک کار خیر مثل مسجدسازی را داشته اند، اما به‌خاطر وجود مشکلاتی ازجمله نداشتن سرمایه و آگاه نبودن از نحوه کمک به ساخت مسجد از این کار صرف‌نظر ‎کرده‌اند.

مسجد‌سازی‌؛ میراثی به جا مانده از پدر

اما حتما نبايد تمام سرمايه مهيا باشد بلكه با هزينه‌هاي كم هم مي‌توان اين مشاركت را انجام داد. خانواده قدرت‌الله امين‌الرعايا همه در كار ساخت مدرسه و مسجد قدم‌هايي برداشته‌اند و بيشتر اين كار را در زادگاه پدريشان اصفهان انجام داده‌اند. او مي‌گويد: روزي يك نفر كه وضع مالي خوبي نداشت از پيامبر راه چاره خواست و ايشان فرمودند چيزي را ببخش. به عقيده او اين كلام نشان مي‌دهد ثروتي كه ما همه طالبش هستيم در دست ديگران است. قدرت‌الله امين‌الرعايا هرچند كارش را در 18سالگي ابتدا در صنعت ساختمان و ساخت مجتمع‌هاي بزرگ آغاز كرد اما حالا در مناطق خراسان، سيستان و بلوچستان و اصفهان بيشتر به ساخت مسجد و مدرسه مي‌پردازد. امين‌الرعايا اكنون 58سال دارد و مي‌گويد: از روزي كه خودم را شناختم دوست داشتم به همنوع و مردم كشورم خدمت كنم و تا جايي كه در توان داشته‌ام دريغ نكرده‌ام چون معتقدم ماموريت من در اين دنيا همين است.

  • ابتداي راه

قدرت‌الله امين‌الرعايا بعد از اينكه ديپلم فني را گرفت به‌دليل علاقه به‌كار فني ازجمله ساختمان و سوله‌سازي‌ به اين حوزه وارد شد و همراه با پدر و برادربزرگش كارش را ادامه داد تا اينكه همزمان شد با جنگ تحميلي و نياز كشور به سازندگي. از همان زمان آنها تصميم گرفتند در مناطق محروم براي افراد نيازمند مسجد و مدرسه بسازند.

امين‌الرعايا مي‌گويد: من در خانواد‌ه‌اي مذهبي بزرگ شدم و مرحوم پدرم هم كارآفرين بود. براي همين از همان كودكي با كارهاي نيك آشنا شدم تا اينكه وقتي بزرگ‌تر شدم تصميم گرفتم من هم مانند پدرم وارد اين كار شوم.

  • حال و هواي مسجد‌سازي‌

هرچند امين‌الرعايا مدارس زيادي ساخته و دانش‌آموزان فراواني را به كلاس درس و مشق فرستاده اما مسجد‌سازي‌ را بيشتر دوست دارد و مي‌گويد: وقتي مسجدي را مي‌سازم و رضايت مردم منطقه را مي‌بينم كه با آرامش در آنجا نماز مي‌خوانند اين زيباترين لحظه زندگي من است چون مطمئن هستم در آن لحظه به خداوند نزديك‌تر شده‌ام.

او تأثير كار مسجد‌سازي‌ در زندگي‌اش را اينگونه بيان مي‌كند: هيچ كاري برتر از مسجد‌سازي‌ نيست. مدرسه‌سازي‌ عبادتي بزرگ و فرهنگي است كه سال‌ها اجر آن باقي خواهد ماند. بزرگ‌ترين تأثير اين كار خير، سلامتي و آرامشم است.

امين‌الرعايا مي‌افزايد: من از همه سفرهايي كه براي افتتاح مسجد به مناطق محروم مي‌روم لذت مي‌برم. اهالي مناطق روستايي براي پذيرايي از ما سفره‌هاي رنگارنگ مي‌اندازند و از تنها دارايي‌‌شان مايه مي‌گذارند تا همه با هم سر يك سفره بنشينيم. انرژي مثبتي كه از اين فعاليت‌ها و مردم گرفته‌ام براي من بهترين احساس را به ارمغان آورده است.

روزي براي رفتن به يك منطقه دورافتاده به اتفاق دوستي راهي جاده شديم؛ راه طولاني بود و نياز به استراحت داشتيم كه متأسفانه جاده نه مسجدي داشت و نه اقامتگاهي براي مسافران، براي همين تصميم گرفتم در آينده، ساختن مسجد بين‌راهي هم انجام دهم تا خدمتي به مسافران كرده باشم.

امين‌الرعايا علاوه بر ساخت مسجد، تا‌كنون با پرداخت هزينه به ساخت مساجد در مناطق ديگر هم كمك كرده است. او به افرادي كه دوست دارند مسجد‌سازي‌ انجام دهند توصيه مي‌كند: اشخاص در ساخت مسجد مي‌توانند حتي با كمك هزينه يك آجر شركت كنند چون وقتي به اين سمت بيايند لذت كار را چشيده و در ادامه آن مصمم مي‌شوند. من هميشه به آينده اميد دارم و معتقدم هميشه جايي براي بهبود و رشد وجود دارد و همچنين باور دارم مثبت‌انديشي بهترين محرك است.

او تأكيد دارد كه نيكوكاري به مناعت طبع و عزت‌نفس افراد بستگي دارد و اين دو ويژگي در هيچ‌كسي به يك مقدار نيست و دوست دارد ميراث اخلاقي‌اي كه براي فرزندانش به‌جا مي‌گذارد همين اخلاق احسان و نيكوكاري و حس نوع‌دوستي و انسان‌دوستي باشد.

  • همراهي خانواده

امين‌الرعايا در اين كار تنها نيست و همسر و 3 دخترش هم همراه او هستند به‌طوري كه يكي از دخترانش هزينه عروسي‌اش را صرف ساخت مدرسه‌اي در ابرقو كرد. او مي‌گويد: همسرم هم در طول زندگي هميشه همراه من بوده و هست و اگر حضور و تشويق او نبود من الان در اين جايگاه نبودم. همسر من با حمايت‌هايش كمك كرد تا مطمئن‌تر در اين راه قدم بردارم و هميشه به من تأكيد مي‌كند كه در بن‌بست هم راه آسمان باز است، پرواز را بايد آموخت.

او دوست دارد 3 دخترش هم كار او را ادامه دهند و براي همين آنها را در اين راه شريك خود كرده است. امين‌الرعايا مي‌گويد: پدرم هميشه به ما مي‌گفت هر وقت دچار مشكلي شديد نيت كمك به نيازمندي را كنيد و من همين را به دخترانم آموخته‌ام به‌طوري كه اگر از آنها بپرسيد نزديك‌ترين راه براي رسيدن به خدا چيست بلافاصله كمك و ياري به ديگران را مي‌گويند.

او ادامه مي‌دهد: به‌نظر من فطرت آدمي‌هميشه در تكاپوي انجام عمل خير است اما بايد اراده كنيم و از خدا بخواهيم كه حاضريم دست و بازوي او براي كمك به بندگانش باشيم. در كار خير، عدد و رقم مهم نيست و انگيزه و كمك در حد توان هركس كفايت مي‌كند.در اين سال‌ها متوجه شده‌ام دواي حل همه مشكلات كمك به ديگران است و اگر همه اين را مي‌دانستند حتما در‌به‌در به‌دنبال نيازمندي براي ياري رساندن بودند.

حالا او تصميم دارد در آينده مسجد‌سازي‌ را در مناطق محروم كه جمعيت زيادي هم دارند ادامه دهد تا كليد گنج آرامش را به‌دست آورد و مطمئن است كه در اين راه خداوند بزرگ‌ترين ياور او خواهد بود.

کد خبر 372307

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha