چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: تنوع مدارس و به تبع آن تنوع کیفیت آموزشی موجب سرگردانی خانواده‌ها شده است؛ خانواده‌هایی که فرزند در بدو ورود به دبستان یا پایه‌های بالاتر دارند به‌دنبال مدرسه «خوب» هستند.

معلم و مدرسه

برخي مسئولان آموزش و پرورش اعلام كرده‌اند كه در كشور 13نوع مدرسه وجود دارد اما گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس وجود 22نوع مدرسه در كشور را تأييد كرده است؛ مدارسي كه نوعي بي‌عدالتي آموزشي را دامن زده و باعث شده با پيش‌فرض «ضعيف بودن مدارس دولتي» والدين هميشه دنبال مدرسه‌هاي بهتري باشند.

  • كاهش تنوع مدارس، رويكرد دولت

تنوع مدارس با عدالت آموزشي در تعارض است و شايد به همين علت است كه كاهش تنوع مدارس در كشور يكي از رويكردهاي دولت يازدهم بود؛ زيرا در سال‌هاي اخير تنوع مدارس قارچ‌گونه زياد شده كه به گفته كارشناسان براي نظام آموزشي يك آسيب جدي محسوب مي‌شود. علي‌اصغر فاني، وزير سابق آموزش و پرورش آبان 92به صراحت اعلام كرد: «هم‌اكنون ۱۳نوع مدرسه در آموزش و پرورش داريم كه اين تعداد كاهش پيدا خواهد كرد.»

وزير آموزش و پرورش نيز چندي پيش درباره تنوع مدارس گفت: «روند تفكيك دانش‌آموزان از طريق تحصيل در مدارس مختلف صحيح نيست و جداسازي آنها آسيب‌زا بوده ‌است. شخصا اعتقاد دارم يك نوع مدرسه بايد داشته باشيم.»

كارشناسان آموزشي هم مي‌گويند: نخبه‌پروري و حضور دانش‌آموزان خاص در مدارس ويژه موجب خسارت‌هاي روحي زيادي در هر دو گروه دانش‌آموزان خاص و عادي مي‌شود.

علاوه بر اين وجود مدارس خاص يعني تمركز امكانات و فرصت‌هاي آموزشي در برخي مدارس و دوري از عدالت آموزشي. پرسش اين است كه با وجود اين اتفاق‌نظر در انتقاد از تنوع مدارس چرا همچنان اين مدارس فعاليت پررنگي دارند؟ مهدي نويدادهم، دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش نيز به همشهري مي‌گويد: «آموزش وپرورش با گسترش تنوع مدارس موافق نيست و اين مسئله را ترويج نمي‌كند. رويكرد آموزش وپرورش و شوراي‌عالي آموزش وپرورش كاهش اين تنوع است، ولي اين هدف، بلندمدت بوده و طي يك يا 2سال انجام نمي‌شود.»

  • طبقاتي شدن آموزش

اسفند 95مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارش «گونه‌شناسي مدارس در نظام آموزش و پرورش ايران» اعلام كرد كه هم‌اكنون 22گونه مدرسه (غير از مدرسه نمونه مردمي) در كشور فعاليت مي‌كنند و دست‌كم 7مرجع در شكل‌گيري اين مدارس دخالت داشته‌اند. اين گزارش تصريح مي‌كند: «ايجاد مدارس جداگانه بر پايه پايگاه طبقاتي و درآمدي دانش‌آموزان به طبقاتي شدن آموزش دامن زده و آموزش را همچون كالايي وارد مبادلات اجتماعي و فرهنگي مي‌سازد. در اين صورت به فراگيران به‌عنوان مشتريان يك بنگاه اقتصادي نگريسته مي‌شود كه هر چه پول بيشتر دهند، خدمات آموزشي بهتري دريافت خواهند كرد.»

  • تأكيد نمايندگان بر كاهش تنوع

اعضاي كميسيون آموزش مجلس معتقدند تنوع مدارس به طبقاتي شدن جامعه و شكاف طبقاتي آموزش در كشور دامن زده است. سيدحمايت ميرزاده، سخنگوي كميسيون آموزش مجلس به همشهري مي‌گويد: «منافع گروهي به ايجاد اين مدارس گره خورده است.»

اسدالله عباسي، ديگر عضو اين كميسيون نيز با بيان اينكه به‌دليل تنوع مدارس، به مدارس دولتي توجهي نمي‌شود به همشهري مي‌گويد: «كيفيت آموزشي مدارس دولتي بايد افزايش يابد و از تنوع مدارس كاسته شود و در غيراين‌صورت دانش‌آموزان در شرايط نامناسب آموزشي و افت تحصيلي قرار مي‌گيرند و نهايتا موجب ترك تحصيل مي‌شود.» قاسم احمدي‌لاشكي، عضو ديگر كميسيون آموزش هم ديدگاه مشابهي دارد: «يكي از پيامدهاي تنوع مدارس، اجحاف بزرگ در حق مدارس دولتي است؛ زيرا اين مدارس از حداقل‌ امكانات هم برخوردار نيستند؛ درحالي‌كه در سند تحول بنيادين بر عدالت آموزشي تأكيد شده است.» با وجود تأييد همه كارشناسان و حتي مسئولان، در همه سال‌هاي اخير هيچ تلاشي براي كاهش اين تنوع يا دست‌كم ساماندهي اين موضوع قابل رديابي نيست.

  • مدرسه؛ همه مدل، همه رقم!

مدارس دولتي، غيردولتي، تيزهوشان، نمونه‌دولتي، هيأت امنايي، تربيت‌بدني، معارف اسلامي، ايثارگران، دانش‌آموزان، بزرگسالان، سماء، شبانه‌روزي، از راه دور، هوشمند و شبانه تنها تعدادي از 22نوع مدرسه در ايران هستند. علاوه بر اين بايد مدارس وابسته به نهادهاي مختلف را هم به اين فهرست طولاني اضافه كرد.

کد خبر 372423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha