مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

معاون دفتر بهداشت دامی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با همشهری از افزایش مبتلایان قطعی به تب کنگو به ۳۶نفر خبر داد.

تب کنگو

با مشاهده موارد مشكوك به تب كنگو در استان‌هاي تهران و فارس، شمار استان‌هاي درگير با اين بيماري به 10 استان رسيد. اين بيماري نخستين‌بار در سردخانه‌ كشتارگاه زاهدان كشف شد و باعث ابتلاي 19كارگر كشتارگاه به تب كنگو شد.

تب خونريزي‌دهنده كريمه كنگو يك بيماري حاد تب‌دار و خونريزي‌دهنده است و از طريق گزش كنه يا تماس با خون يا ترشحات يا لاشه دام و انسان آلوده منتقل مي‌شود و در حالي جان هموطنانمان را در استان‌هاي مختلف مي‌گيرد كه همچنان مسئولان وزارت بهداشت از كنترل اين بيماري خبر مي‌دهند و شيوع آن را انكار مي‌كنند.

معاون دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي سازمان دامپزشكي كشور به خبرنگار همشهري گفت: براساس آخرين آمار تا‌كنون 36نفر به‌طور قطعي مبتلا به اين بيماري شده‌اند و مرگ 3نفر نيز به‌طور رسمي تأييد شده است.

دكتر كريم اميري با اشاره به انتشار شايعات از طريق فضاي مجازي افزود: مرگ مشكوك 2نفر در استان فارس در حال بررسي است و هنوز به قطعيت نمي‌توان درباره آنها نظر داد.

وي در ادامه افزود: چند سالي است كه با شروع فصل گرما، يعني از اواخر بهار تا پايان تابستان، درست زماني كه كنه‌ها رشد كرده و بالغ مي‌شوند، بيماري تب كريمه كنگو در ايران شيوع پيدا كرده و البته تعدادي هم قرباني مي‌گيرد. اين بيماري به اندازه‌اي مخوف و خطرناك است كه پس از مرگ جسد در شرايط بسيار خاص پوشيده در وكيوم و تابوت پرس‌شده و تدفين در عمق 3متري با شفته آهك انجام مي‌شود.

  • استان فارس در تب‌‍‌و‌تاب تب كريمه

جديدترين اخبار منتشر شده نشان مي‌دهد كه استان فارس، نهمين استاني است كه بعد از استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان، يزد، كرمانشاه، اصفهان، مازندران و خراسان رضوي تب كريمه كنگو در آن مشاهده شده است. روز گذشته محمدهادي ايمانيه، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز از شناسايي 7بيمار مشكوك به تب كريمه كنگو در استان خبر داد و گفت: اين بيماران مشكوك به ابتلا هستند و نمونه‌هاي آزمايشي آنها براي تشخيص به تهران ارسال شده است. وي ادامه داد: البته هيچ‌كدام از موارد مشكوك هنوز قطعي نشده و تا چند روز آينده جواب آزمايش‌ها به ما اعلام خواهد شد. همچنين 5نفر ديگر تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ ضمن اينكه يك نفر از اين بيماران مشكل نارسايي كليه دارد و از اين‌رو نمي‌توانيم داروهاي مربوطه را مورد استفاده قرار دهيم كه در اين رابطه از طريق ديگر مراحل درماني وي نيز در حال سپري شدن است.

  • بستري شدن يك نفر مشكوك در ورامين

آخرين بار استان تهران در سال1390 درگير تب كنگو بود. حال از شرق اين استان خبر مي‌رسد كه يك مورد مشكوك به تب كنگو در يك دامداري در شهرستان پيشوا كشف شده است. در همين رابطه رئيس بيمارستان شهيد مفتح ورامين با تأييد بستري شدن اين فرد گفت: اين فرد در بيمارستان شهيد مفتح بستري شد و از آن زمان تاكنون تيم پزشكي بيمارستان در حال انجام آزمايش‌هاي مرتبط با اين بيماري روي وي است.

  • شناسايي 3مورد ابتلا به تب كنگو در نوشهر

گسترش تب كنگو در استان‌هاي درگير اين بيماري ادامه دارد. در استان مازندران كه تا روز گذشته 2مورد ابتلاي قطعي و 2مورد مشكوك گزارش شده بود، از شناسايي 8مورد مشكوك سخن گفته شده است.

علي شادمان، فرماندار نوشهر با اشاره به شناسايي 3مورد قطعي و مشكوك مبتلا به تب كريمه كنگو در اين شهرستان گفت: اين افراد در بخش كجور و روستاي ورازان شهرستان نور هم‌مرز نوشهر به بيماري تب كنگو مبتلا شده‌اند. همچنين در مجموع 8 مورد مشكوك به تب كريمه كنگو در مازندران شناسايي شده كه تاكنون ابتلاي فقط 2مورد از اين افراد توسط انستيتو پاستور تأييد شده است و بيماران در حال درمان در بيمارستان‎هاي نوشهر و امام‌خميني ساري هستند.

کد خبر 372428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha