همشهری آنلاین: براساس نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی انگلیس، حزب محافظه کار به رهبری ترزا می همانطور که پیش بینی شده بود به رغم پیروزی‌اش در انتخابات از کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان ناکام مانده است.

پارلمان معلق در انگلیس |حزب محافظه کار در کسب اکثریت پارلمان ناکام ماند

 براساس نتایج اعلام شده، حزب محافظه کار تاکنون 318کرسی و حزب کارگر 261 کرسی مجلس عوام را بدست آورده اند.

براساس نتایج یاد شده، حزب ملی اسکاتلند تاکنون 35 کرسی، حزب لیبرال دمکرات 12کرسی و سایر احزاب و شخصينت‌های مستقل 23کرسی کسب کرده اند.

نتایج یاد شده موید افزایش خیره کننده 24درصدی حمایت ها از حزب کارگر ، کاهش 12 درصدی حمایت از حزب محافظه کار، کاهش 21 درصدی حمایت ها از حزب ملی اسکاتلند، افزایش 4 درصدی حمایت از حزب لیبرال دمکرات و سقوط کامل حزب ضد اروپایی و ضد مهاجر یوکیپ و حزب سبز است.

تا پیش از انحلال مجلس عوام، از 650 کرسی این مجلس، حزب محافظه کار 330 کرسی، حزب کارگر 229 کرسی، حزب ملی اسکاتلند، 54 کرسی، حزب لیبرال دمکرات 9 کرسی، حزب دمکراتیک وحدت طلب (ایرلند شمالی) 8 کرسی، حزب شین فین (ایرلند شمالی) 4کرسی، حزب 'پلاید کامری' ( ولز) 3 کرسی در اختیار داشتند.

براساس نتایج بدست آمده، حزب محافظه کار به رهبری 'ترزا می' همچنان بزرگترین حزب انگلیس در مجلس عوام باقی ماند اما اکثریت در پارلمان را از دست داد.

با توجه به اینکه این حزب و سایر احزاب سیاسی قادر به کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نشده‌اند، انگلیس همانند سال 2010 میلادی، بار دیگر با 'پارلمان معلق ' مواجه است.

پارلمان معلق در شرایطی پدید می‌آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت 650 کرسی مجلس عوام که 326 کرسی ( نصف به علاوه یک) است، را به دست آورند .

بدین ترتیب حزب محافظه کار که بیشترین کرسی ها مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت بایستی با یک حزب دیگر ائتلاف کند.

حزب دمکراتیک وحدت طلب (DUP ) به رهبری'آرلین فوستر' که بزرگترین حزب در ایرلند شمالی بشمار می آید آمادگی اش را برای ائتلاف با حزب محافظه کار اعلام کرده است.

این نتیجه به هر حال موید شکست 'ترزا می' در قمار سیاسی اش برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی، و یک دستاورد دلچسب برای حزب کارگر تحت رهبری جرمی کوربین بشمار می آید.

از هم اکنون زمزمه ها چه در داخل حزب محافظه کار و چه از سوی احزاب مخالف برای استعفای 'ترزا می ' به گوش می رسد.

هر چند شبکه اسکای نیوز به نقل از منابع حزب محافظه کار گزارش داد که 'ترزا می ' قصد استعفا ندارد.

'ترزا می' اوایل بامداد روز جمعه در جریان حضور در حوزه انتخابیه اش گفت صرف نظر از هر نتیجه ای انگلیس 'نیاز به ثبات' و دولتی قوی برای پیشبرد مذاکرات برگزیت دارد.

وی افزود: 'حزب محافظه کار به طور کامل به وظیفه اش برای تضمین این ثبات عمل خواهد کرد و ما می توانیم با یکدیگر به پیش برویم.'

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر از جمله شخصیت های سیاسی است که خواهان استعفای 'ترزا می' با توجه به نتیجه انتخابات پارلمانی انگلیس شده است.

از نکات جالب توجه نتایج انتخابات روز گذشته تاکنون، شکست غیرمنتظره 'نیک کلگ'، رهبر سابق حزب لیبرال دمکرات برای راهیابی به مجلس عوام و دادن کرسی اش به 'جارد اومارا' نامزد حزب کارگر، است.

'الکس سالموند' رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند و 'انگوس روبرتسون' رهبر این حزب در پارلمان انگلیس نیز از راهیابی به مجلس عوام بازماندند که شکستی سخت برای این حزب بشمار می آید.

'پائول نوتال' رهبر حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی استقلال بریتانیا( یوکیپ )نیز با شکستی سخت از راهیابی به مجلس عوام باز ماند.

مردم انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی روز پنجشنبه برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و تعیین دولت آینده این کشور، به پای صندوق‌های رای ‌رفتند.

در جریان این انتخابات عمومی که پنجاه وهفتمین انتخابات پارلمانی انگلیس از سال 1801 میلادی بشمار می آید سرنوشت 650 کرسی مجلس عوام از سوی مردم این کشور رقم خواهد خورد.

براساس آخرین آمار اعلام شده در کل 46 میلیون و 900 هزار نفر برای ثبت نام در انتخابات روز پنج شنبه انگلیس ، ثبت نام کرده بودند.

براساس ساختار سیاسی انگلیس، حزبی که اکثریت کرسی های مجلس عوام را بدست آورد دولت را تشکیل و رهبر این حزب، نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود.

مجلس عوام در 30 فروردین‌ماه گذشته، با 522 رأی موافق در برابر 13 رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره 'ترزا می' نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن (18 خرداد) اعلام کرد.

ترزا می' با تصور اینکه حزبش قادر به کسب کرسی‌های بیشتری در مجلس عوام و وارد کردن شکست سنگین به حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین هست و بهتر می تواند مذاکرات برگزیت را پیش ببرد، تن به انتخابات زودرس پارلمانی داد.

بدین ترتیب آنچه پیشتر به عنوان فرصتی برای تقویت موضع دولت محافظه کار 'ترزا می' در مذاکرات برگزیت تصور می شد، هم اینک تبدیل به کابوسی شده است که به پیچیده تر شدن روند مذاکرات دامن خواهد زد.

در واکنش به نتیجه انتخابات انگلیس، یک مقام اتحادیه اروپا گفته است که نگران آن است که مذاکرات برگزیت نتواند در موعد مقرر - یازده روز دیگر - آغاز شود.

'نایجل فاراژ'، رهبر سابق حزب یوکیپ و از حامیان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نیز در اظهاراتی گفت نگران از آن است که برگزاری همه‌پرسی دیگری در مورد عضویت اروپا مجددا مطرح شود.

در جریان همه پرسی برگزیت که در تابستان سال گذشته میلادی برگزار شد، 51.89درصد از رای دهندگان به خروج و 48.11 درصد به ادامه عضویت دراتحادیه اروپا رای دادند.

کد خبر 372584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha